De Europese Commissie is gestart met drie marktonderzoeken naar clouddiensten onder de Digital Markets Act (DMA). Twee marktonderzoeken zullen beoordelen of Amazon en Microsoft als poortwachters moeten worden aangewezen voor hun clouddiensten, Amazon Web Services en Microsoft Azure, onder de DMA. Met andere woorden, of zij belangrijke doorgangen vormen tussen bedrijven en consumenten, ondanks dat zij niet voldoen aan de DMA-poortwachtercriteria voor grootte, aantal gebruikers en markpositie. Het derde marktonderzoek zal beoordelen of de DMA effectief kan optreden tegen praktijken die de concurrentie en eerlijkheid in de cloudsector kunnen beperken binnen de EU. 

Cloud computing is de ruggengraat van veel digitale diensten en cruciaal voor de ontwikkeling van AI. Om innovatie, vertrouwen en de strategische autonomie van Europa te bevorderen, moeten clouddiensten worden geleverd in een eerlijke, open en concurrerende omgeving. 

Marktonderzoeken naar Amazon Web Services en Microsoft Azure

Analyses van cloudmarkten in de afgelopen jaren wijzen erop dat de clouddiensten Microsoft Azure en Amazon Web Services zeer sterke posities innemen ten opzichte van bedrijven en consumenten. Bovendien zal de Commissie beoordelen of bepaalde kenmerken van de cloudsector de positie van Microsoft Azure en Amazon Web Services verder kunnen versterken.

Als het onderzoek van de Commissie uitwijst dat Microsoft Azure en Amazon Web Services kwalificeren als belangrijke doorgangen onder de DMA, worden de clouddiensten toegevoegd aan de lijst van kernplatformdiensten waarvoor Amazon en Microsoft al als poortwachters zijn aangewezen.

Marktonderzoek naar de toepassing van de DMA op cloudmarkten

De Commissie verzamelt ook informatie van relevante marktpartijen om te beoordelen of de huidige verplichtingen onder de DMA effectief zijn in het aanpakken van praktijken die de concurrentie beperken of oneerlijk zijn in de cloudsector. Het onderzoek zal bijvoorbeeld obstakels voor interoperabiliteit tussen clouddiensten, beperkte of voorwaardelijke toegang voor zakelijke gebruikers tot data, het koppelen en bundelen van diensten en mogelijk onevenwichtige contractvoorwaarden behandelen.

Volgende stappen

De Commissie streeft ernaar de marktonderzoeken naar Microsoft Azure en Amazon Web Services binnen 12 maanden af te ronden.

Indien de Commissie concludeert dat Microsoft en Amazon voldoen aan de criteria om als poortwachters voor hun clouddiensten onder de DMA te worden aangewezen, krijgen Amazon en Microsoft zes maanden om volledige naleving van de DMA-verplichtingen voor hun aangewezen clouddiensten te waarborgen.

Het marktonderzoek naar de toepassing van de DMA op cloudmarkten zal resulteren in een eindrapport dat binnen 18 maanden wordt gepubliceerd, waarin mogelijk een update van de DMA-verplichtingen met betrekking tot cloud wordt voorgesteld via een gedelegeerde handeling op grond van artikel 12 en 49 DMA.

Achtergrond

De DMA beoogt contestabele en eerlijke markten in de digitale sector te waarborgen. Het identificeert grote digitale platforms, of ‘poortwachters’, die een belangrijke doorgang vormen tussen bedrijven en gebruikers, waarbij verplichtingen worden opgelegd en bepaalde oneerlijke praktijken worden verboden.

Ook als een groot digitaal platform niet voldoet aan de kwantitatieve drempels voor grootte, aantal gebruikers of markpositie onder de DMA, kan de Commissie onderzoeken of de aanbieder als poortwachter moet worden aangewezen als deze een belangrijke doorgang beheerst. 

Bij het uitvoeren van een onderzoek beoordeelt de Commissie elementen zoals de grootte van de aanbieder, het aantal gebruikers, netwerkeffecten, schaal- en scope-effecten, lock-in en overstapkosten, en de conglomeraatstructuur of verticale integratie van dat bedrijf.

Bij deze onderzoeken wordt de Commissie ondersteund door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Nederlandse mededingingsautoriteit, in de vorm van een gezamenlijk onderzoeksteam, zoals voorzien in de samenwerkingsregels onder de DMA.