De Europese Commissie heeft vandaag een reeks wijzigingen voorgesteld aan de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR), het transparantiekader van de EU voor financiële producten met milieu- of sociale doelstellingen. De wijzigingen zijn bedoeld om de huidige tekortkomingen aan te pakken, waardoor de regels eenvoudiger, efficiënter en beter afgestemd op de marktrealiteit worden. De herziene regels zullen gebruiksvriendelijker zijn voor particulieren en bruikbaarder voor bedrijven.

Een uitgebreide beoordeling van de SFDR door de Commissie heeft aangetoond dat het huidige kader leidt tot verklaringen die te lang en complex zijn, waardoor het voor beleggers moeilijk is om de milieu- of sociale kenmerken van financiële producten te begrijpen en te vergelijken. Bovendien is de SFDR in feite gebruikt als een de facto labelingssysteem, wat verwarring veroorzaakt – vooral voor particuliere beleggers – en het risico op greenwashing en misleiding vergroot. Als gevolg hiervan heeft de verordening haar doelstellingen om de EU-financiële sector te helpen kapitaal toe te wijzen voor de duurzame prioriteiten van Europa niet volledig bereikt.

De vandaag voorgestelde gewijzigde regels zullen resulteren in eenvoudigere en beter bruikbare informatie voor beleggers, waardoor zij beter geïnformeerde keuzes kunnen maken. Aanbieders van financiële producten zullen een vermindering van de openbaarmakingsvereisten zien, waardoor zij kosten kunnen besparen. Samen zullen de veranderingen van vandaag de leidende rol van de EU in duurzame financiering en de concurrentiekracht van haar financiële sector versterken. Bovendien zullen zij een grotere deelname van particuliere beleggers aan de EU-kapitaalmarkten faciliteren, in lijn met de doelstellingen van de Savings and Investments Union (SIU) en helpen de stroom van fondsen naar duurzame doelstellingen te bevorderen.

Belangrijkste elementen van het voorstel

  1. Vereenvoudigde openbaarmakingen

De Commissie stelt voor de openbaarmakingsvereisten op entiteitsniveau te schrappen voor Financial Market Participants (FMPs) met betrekking tot indicatoren voor belangrijke nadelige effecten. Het doel is om de bedrijfsrapportage in het kader van duurzame financiering te stroomlijnen en de huidige overlappingen tussen de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de SFDR aan te pakken. Dit sluit aan bij het Omnibus I-vereenvoudigingspakket van de Commissie van februari 2025 en vermindert de implementatiekosten die gepaard gaan met de SFDR aanzienlijk. In de toekomst hoeven alleen de grootste FMPs die onder de bijgewerkte drempels van de CSRD vallen, hun impact op het milieu en de samenleving te rapporteren. Het verwijderen van openbaarmakingen op entiteitsniveau uit de SFDR vermindert de rapportagevereisten en kosten die gepaard gaan met het verzamelen van gegevens over een breed scala aan milieu-, sociale en governance (ESG) onderwerpen en verwijdert duplicaties.

De Commissie stelt ook een aanzienlijke vermindering van de openbaarmakingen op productniveau voor, waarbij deze worden beperkt tot gegevens die beschikbaar, vergelijkbaar en betekenisvol zijn. Gericht op de belangrijkste criteria die ten grondslag liggen aan de voorgestelde productcategorieën (zie punt b. hieronder), zal dit aanbieders meer duidelijkheid en zekerheid geven over hoe zij de duurzaamheidskenmerken of -doelstellingen van hun producten kunnen ontwerpen en presenteren, waardoor deze relevanter en beter vergelijkbaar worden voor beleggers. De herziene openbaarmakingen zullen ook gebruiksvriendelijker zijn voor particuliere beleggers, waardoor zij de duurzaamheidskenmerken van financiële producten snel en gemakkelijk kunnen begrijpen.

  1. Een duidelijk categorisatiesysteem

Op basis van brede consensus in de feedback van belanghebbenden stelt de Commissie een eenvoudig categorisatiesysteem voor financiële producten die ESG-claims maken voor. Het zal bestaan uit drie categorieën met duidelijke criteria, voortbouwend op bestaande marktpraktijken die zijn geïnformeerd door de nieuwste regelgevende richtlijnen. De categorieën zullen de investeringsreis van particuliere beleggers vereenvoudigen en hen helpen weloverwogen investeringsbeslissingen te nemen. Globaal gezien zullen de categorieën zijn:

  • Duurzame categorie: producten die bijdragen aan duurzaamheidsdoelen (bijv. klimaat-, milieu- of sociale doelen), zoals investeringen in bedrijven of projecten die al voldoen aan hoge duurzaamheidsnormen;
  • Transitiecategorie: producten die investeringen richten op bedrijven en/of projecten die nog niet duurzaam zijn, maar op een geloofwaardig transitiepad zitten, of investeringen die bijdragen aan verbeteringen op bijvoorbeeld klimaat-, milieu- of sociale gebieden;
  • ESG basiscategorie: andere producten die een verscheidenheid aan ESG-investeringsbenaderingen integreren maar niet voldoen aan de criteria van de bovengenoemde duurzame of transitie-investeringscategorieën (bijv. gericht op best-in-class presteerders op een bepaalde ESG-metric, het nastreven van financiële rendementen terwijl de slechtste ESG-presteerders worden uitgesloten).

Geclassificeerde producten moeten ervoor zorgen dat een groot deel van de investeringen (70% van de portefeuille) de gekozen duurzaamheidsstrategie ondersteunt en alle investeringen in schadelijke industrieën en activiteiten uitsluiten, bijvoorbeeld bedrijven die mensenrechten schenden evenals die betrokken zijn bij tabak, verboden wapens en fossiele brandstoffen boven bepaalde limieten. ESG-claims in namen en marketingdocumentatie zullen worden voorbehouden aan geclassificeerde producten – dit is een belangrijke stap om greenwashing tegen te gaan en vertrouwen in duurzame investeringen te vergroten.

Achtergrond en volgende stappen

De SFDR werd aangenomen in november 2019 en is sinds maart 2021 van toepassing. De verordening wordt aangevuld door een gedelegeerde verordening van de Commissie die in april 2022 werd aangenomen en sinds januari 2023 van kracht is.

Het huidige voorstel herziet het openbaarmakingskader en definieert de essentiële kenmerken van de voorgestelde ESG-productcategorieën en het toezichtsraamwerk. Het stelt de Commissie ook in staat een beperkte set uitvoeringsregels te ontwikkelen om deze kernpunten aan te vullen met meer technische vereisten.

Het voorstel van de Commissie zal nu worden voorgelegd aan het Parlement en de Raad voor hun beraadslaging.

Voor meer informatie

Vragen en antwoorden

Set of amendments to the SFDR