Om de financiële veerkracht van Oekraïne te versterken te midden van de voortdurende Russische agressieoorlog, stelt de Europese Commissie vandaag twee oplossingen voor om te voorzien in de financieringsbehoeften van Oekraïne voor 2026-2027: EU-leningen en een reparatielening. Deze twee oplossingen worden ondersteund door een uitgebreide set van vijf juridische voorstellen. Nu Rusland nog steeds geen teken van bereidheid toont om zich te verbinden aan een rechtvaardige en duurzame vrede, blijft de druk op de middelen van Oekraïne toenemen, waardoor voortdurende EU-steun des te belangrijker wordt.

De voorgestelde oplossingen vormen een cruciale stap in het reageren op de verbintenis van de Europese Raad om te voorzien in de toekomstige begrotings- en defensiebehoeften van Oekraïne op 23 oktober 2025. De voorstellen bouwen voort op de opties die president von der Leyen op 17 november 2025 presenteerde na de oproep van de Europese Raad aan de Commissie om opties voor financiële steun aan Oekraïne te presenteren en verdere besprekingen met de lidstaten.

Het pakket is ontworpen om flexibel en effectief in te spelen op de veranderende financieringsbehoeften van Oekraïne, ongeacht de situatie ter plaatse, of het land nu in oorlog is of in vrede. Dit komt terwijl de aanvallen van Rusland op Oekraïne en haar infrastructuur intensiveren, samen met toenemende hybride oorlogsvoering in EU-lidstaten en schendingen van het EU- en NAVO-luchtruim.

De twee voorgestelde oplossingen

Met deze juridische voorstellen doet de Commissie twee mogelijke oplossingen: EU-leningen, die zouden steunen op het EU-budget (“headroom”), en een reparatielening, die de Commissie in staat zou stellen om kasreserves te lenen van EU-financiële instellingen die geïmmobiliseerde Russische Centrale Bank-activa aanhouden. Ze weerspiegelen de inzet van de EU om Oekraïne niet alleen te steunen bij het verdedigen van zijn soevereiniteit en het handhaven van staatsfuncties, maar ook als een strategische investering in de veiligheid van Europa en het nastreven van een rechtvaardige en duurzame vrede.

Deze voorstellen bevatten verschillende waarborgen om lidstaten en financiële instellingen te beschermen tegen mogelijke vergeldingsmaatregelen binnen Rusland en tegen onwettige onteigeningen buiten Rusland, met name in Rusland-vriendelijke jurisdicties. Om elk resterend risico te dekken, bevat het pakket een sterk solidariteitsmechanisme ondersteund door bilaterale nationale garanties of het EU-budget. Terwijl de voorstellen volledig voldoen aan het Europese en internationale recht, behouden ze ook de integriteit van de financiële markt van de Unie en de status van de euro als wereldwijde valuta.

Het pakket bestaat uit:

  • een voorgestelde verordening om een reparatielening op te richten;
  • een voorstel om elke overdracht van geïmmobiliseerde activa van de Russische Centrale Bank terug naar Rusland te verbieden;
  • twee voorstellen die belangrijke waarborgen voor de reparatielening bevatten, ontworpen om EU-lidstaten en financiële instellingen te beschermen tegen mogelijke vergeldingsmaatregelen. De twee gezamenlijke voorstellen tot wijziging van de Raadsverordening 833/2014 worden openbaar gemaakt zodra de Raad hierover een standpunt inneemt, volgens de toepasselijke procedures. Deze worden aangevuld met een parallel voorstel voor een raadsbesluit van Kaja Kallas, de Hoge Vertegenwoordiger voor Buitenlandse Zaken en Veiligheidsbeleid en vicevoorzitter van de Europese Commissie;
  • een voorgestelde wijziging van het huidige meerjarig financieel kader om het gebruik van het EU-budget mogelijk te maken ter ondersteuning van een lening aan Oekraïne, die beide voorgestelde oplossingen kan dienen.

Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, zei: “Met de voorstellen van vandaag zorgen we ervoor dat Oekraïne de middelen heeft om zichzelf te verdedigen en vredesonderhandelingen vanuit een sterke positie voort te zetten. We doen voorstellen om te helpen de financiële behoeften van Oekraïne voor de komende twee jaar te dekken, de staatsbegroting te ondersteunen en de defensie-industrie te versterken, evenals de integratie in de Europese defensie-industrie. We stellen voor een reparatielening te creëren, gebruikmakend van de kasreserves van geïmmobiliseerde Russische activa in de EU, met sterke waarborgen voor onze lidstaten. We verhogen de kosten van de oorlog van Rusland. En dit zou een extra stimulans moeten zijn voor Rusland om aan de onderhandelingstafel te gaan zitten.

Volgende stappen

De Commissie staat klaar om het Europees Parlement en de Raad te ondersteunen bij het snel boeken van vooruitgang.

De volgende Europese Raad op 18-19 december moet streven naar een duidelijke toezegging over de verdere aanpak.

Voor meer informatie

Voorstel voor een verordening tot oprichting van de reparatielening aan Oekraïne en wijziging van Verordening (EU) 2024/792

Voorstel voor een raadsverordening over noodmaatregelen ter aanpak van de ernstige economische moeilijkheden veroorzaakt door de acties van Rusland in het kader van de oorlog in Oekraïne

Voorstel voor een raadsverordening tot wijziging van Raadsverordening 2020/2093 tot vaststelling van het MFK voor de jaren 2021-2027