Vandaag heeft de Europese Commissie de toezegging van TikTok veiliggesteld om advertentierepositories te bieden die volledige transparantie rondom advertenties op haar diensten waarborgen, zoals vereist door de Digital Services Act (DSA).
Na intensief overleg met de Commissie heeft TikTok bindende toezeggingen ingediend die alle zorgen wegnemen die de Commissie in haar onderzoek en voorlopige bevindingen van mei 2025 heeft geuit. Deze toezeggingen, die volledige transparantie garanderen, omvatten het volgende:
- TikTok zal de volledige inhoud van de advertentie verstrekken zoals deze verschijnt in de feeds van gebruikers, inclusief de URLs in de link die in de advertentie wordt weergegeven.
- TikTok zal zijn repository sneller bijwerken, zodat informatie binnen maximaal 24 uur beschikbaar is.
- TikTok zal de door adverteerders geselecteerde targetingcriteria verstrekken, samen met geaggregeerde gebruikersgegevens (inclusief geslacht, leeftijdsgroep en lidstaat waar de bereikte gebruikers zich bevinden), waardoor onderzoekers kunnen onderzoeken hoe advertenties worden gericht en geleverd.
- TikTok zal extra zoekopties en filters introduceren, zodat gebruikers advertenties gemakkelijker kunnen vinden.
De DSA vereist dat platforms een toegankelijke en doorzoekbare repository van de advertenties op hun diensten onderhouden. Deze repositories zijn cruciaal voor toezichthouders, onderzoekers en het maatschappelijk middenveld om scams, advertenties voor illegale of leeftijdsongeschikte producten, nepadvertenties en gecoördineerde informatieoperaties, ook in de context van verkiezingen, te detecteren.
Volgende stappen
TikTok moet de toezeggingen zo snel mogelijk implementeren, en uiterlijk binnen de deadlines die met de Commissie zijn overeengekomen, variërend van 2 tot maximaal 12 maanden, afhankelijk van de specifieke toezegging.
De Commissie zal de naleving van de bindende toezeggingen die het platform heeft gedaan onder artikel 71 van de DSA, evenals de andere verplichtingen onder de DSA, nauwlettend volgen.
Achtergrond
Op 19 februari 2024 heeft de Commissie formele procedures gestart om te beoordelen of TikTok de Digital Services Act heeft geschonden. Over transparantie van advertenties publiceerde de Commissie voorlopige bevindingen van niet-naleving in mei 2025 en accepteerde vandaag toezeggingen. De procedures omvatten ook de negatieve effecten van het ontwerp van TikTok, inclusief de algoritmische systemen, leeftijdsbeoordeling, gegevens toegang voor onderzoekers (voorlopige bevindingen aangenomen in oktober 2025) en de verplichting om minderjarigen te beschermen, waarvoor het onderzoek voortduurt.
De Commissie heeft ook formele procedures gestart tegen TikTok in december 2024 over het beheer van risicos met betrekking tot verkiezingen en het maatschappelijk debat, waarvoor het onderzoek voortduurt.




