Vandaag heeft de Europese Commissie besloten Bulgarije door te verwijzen naar het Hof van Justitie van de Europese Unie (INFR(2018)2268) wegens het niet correct omzetten van Richtlijn 2014/24/EU over overheidsopdrachten. De Commissie is van mening dat de Bulgaarse wetgeving momenteel bepaalde particuliere medische instellingen uitsluit van de reikwijdte van de EU-aanbestedingsregels, zelfs wanneer zij meer dan 50% van hun financiering uit publieke middelen ontvangen. Deze uitsluiting – vastgelegd in Paragraaf 2(43) van de aanvullende bepalingen van de Wet op de overheidsopdrachten – is niet in overeenstemming met de EU-wetgeving definitie van ‘lichamen die worden beheerst door het publiek recht’ zoals omschreven in Artikel 2(1)(4) van Richtlijn 2014/24/EU en beperkt daardoor de toepassingsomvang van de Richtlijn.

De Commissie is in januari 2019 gestart met de inbreukprocedure en heeft Bulgarije herhaaldelijk opgeroepen om haar wetgeving in overeenstemming te brengen met de EU-regels. Hoewel Bulgarije amendementen heeft ingediend, zijn deze nog niet formeel aangenomen door de Bulgaarse wetgevers. Bovendien lijkt het, zelfs als ze worden aangenomen, dat ze nog niet alle publiek gefinancierde medische instellingen zullen omvatten, waardoor de inbreuk mogelijk onopgelost blijft. Gezien dit en het feit dat er geen duidelijke tijdlijn is verstrekt, heeft de Commissie besloten de zaak door te verwijzen naar het Hof op grond van Artikel 258(2) VWEU.

De EU-aanbestedingsregels zijn bedoeld om transparante, eerlijke en competitieve aanbestedingsprocedures te waarborgen binnen de interne markt. Ze zijn van toepassing op aanbestedende diensten, waaronder lichamen die worden beheerst door het publiek recht, een categorie die entiteiten omvat die, hoewel geen overheidsinstanties, grotendeels worden gefinancierd door de staat of andere publieke lichamen.

Achtergrond

Krachtens Richtlijn 2014/24/EU moeten particuliere entiteiten de aanbestedingsregels volgen wanneer zij kwalificeren als lichamen die worden beheerst door het publiek recht. Dit is het geval wanneer zij (i) zijn opgericht om te voorzien in behoeften van algemeen belang, (ii) rechtspersoonlijkheid hebben, en (iii) grotendeels worden gefinancierd door publieke lichamen of onderworpen zijn aan hun beheer of toezicht.

In Bulgarije voldoen veel medische instellingen aan deze criteria omdat zij essentiële diensten van algemeen belang leveren en het merendeel van hun financiering ontvangen van het Nationaal Zorgfonds of andere publieke bronnen.

De zorgen van de Commissie werden uiteengezet in een brief van formele kennisgeving (2019), gevolgd door een gemotiveerd advies (juli 2023) en een aanvullend gemotiveerd advies (april 2024), nadat Bulgarije er niet in slaagde haar wetgeving volledig in overeenstemming te brengen.

De zaak betreft bepalingen van de Wet op de overheidsopdrachten die bepaalde ziekenhuizen uitsluiten van aanbestedingsregels, zelfs wanneer zij publiek gefinancierd zijn.

Voor meer informatie

EU inbreukprocedure 

Database inbreukbesluiten en inbreukkaarten en grafieken  

Inbreukpakket december 2025

Inbreukprocedure Bulgarije INFR(2018)2268