Negen van de tien Europeanen willen digitale vaardigheden op alle onderwijsniveaus opnemen, volgens een nieuwe Eurobarometer-enquête die vandaag is gepubliceerd. De ‘Future Needs in Digital Education enquête toont de mening van burgers over het belang van digitale vaardigheden in het onderwijs, inclusief de rol van leraren, de integratie van kunstmatige intelligentie (AI), en de voordelen en uitdagingen van technologie in het onderwijs en leren.
Burgers van de EU zijn het er overweldigend mee eens (92%) dat scholen een cruciale rol spelen in het leren omgaan met de mogelijke negatieve effecten van digitale technologieën op de mentale gezondheid en het welzijn. Bovendien gelooft 78% van de Europeanen dat digitale vaardigheden evenveel aandacht moeten krijgen op school als lezen, wiskunde en wetenschap. 80% is het ermee eens dat digitale geletterdheid hen helpt beschermen tegen online desinformatie en misinformatie. Een grote meerderheid (89%) vindt dat alle leraren de nodige vaardigheden moeten hebben om studenten te leren feiten van fictie online te onderscheiden en de complexiteit van digitale informatie te navigeren.
Hoewel respondenten over het algemeen steun uitspreken voor het verbod op smartphones op scholen (69%), is er brede consensus (87%) voor het promoten van digitale technologieën die specifiek zijn ontworpen voor leren op scholen. Tegelijkertijd erkent meer dan de helft (54%) dat AI zowel voordelen als uitdagingen met zich meebrengt voor onderwijs en leren en roept op tot verdere beoordeling.
Burgers vinden dat de EU een belangrijke rol speelt bij het stellen van normen voor het gebruik van digitale technologieën in het onderwijs, bijvoorbeeld op het gebied van gegevensbescherming of AI (49%).
De Flash Eurobarometer-enquête werd online uitgevoerd in de 27 EU-landen tussen 7 en 14 mei 2025. Het is gebaseerd op antwoorden van 25.781 Europeanen.
Volgende stappen
De Eurobarometer-enquête zal de inspanningen van de Europese Commissie ondersteunen om digitaal onderwijs in de EU te versterken. In 2026 zal de Commissie, als onderdeel van de Union of Skills, een onderwijs pakket aannemen, inclusief een 2030 Roadmap over de toekomst van digitaal onderwijs en vaardigheden.
Achtergrond
De EU heeft digitaal onderwijs tot prioriteit gemaakt. Het Digital Education Action Plan schetst een gemeenschappelijke visie op hoogwaardig, inclusief en toegankelijk digitaal onderwijs in Europa.
Centrale initiatieven zijn onder andere Ethical Guidelines on the use of AI and data in teaching and learning en de Guidelines for teachers and educators on tackling disinformation and promoting digital literacy through education and training. Deze hulpmiddelen zijn ontworpen om digitaal onderwijs in Europese scholen te verbeteren en ervoor te zorgen dat iedereen profiteert van effectief en ethisch gebruik van digitale hulpmiddelen.




