De Europese Commissie heeft vandaag het Zweedse sociale klimaatplan goedgekeurd, het eerste plan dat groen licht krijgt onder het nieuwe Social Climate Fund. Door gebruik te maken van inkomsten uit koolstofbeprijzing helpt het fonds de schone transitie eerlijk en inclusief te maken voor kwetsbare gemeenschappen. In het Zweedse geval zal het burgers ondersteunen die het meest worden getroffen door stijgende transportkosten en moeite hebben met toegang tot schoon en duurzaam vervoer.
Vanaf volgend jaar tot 2032 zal het Zweedse sociale klimaatplan in totaal €532,8 miljoen mobiliseren om burgers betaalbaarder toegang te bieden tot elektrische autos. Het zal ongeveer 115.500 huishoudens ondersteunen met betalingen tot 1.300 SEK (ongeveer €120) per maand voor maximaal 3 jaar om nieuwe of gebruikte elektrische autos te kopen of leasen. Van de €532,8 miljoen zal €389,7 miljoen beschikbaar worden gesteld uit het Social Climate Fund, terwijl Zweden het resterende bedrag zal dekken.
Het plan, ontwikkeld door de Zweedse autoriteiten, weerspiegelt de nationale context en specifieke behoeften van het land. Het plan richt zich volledig op de transportsector. Het zal met name huishoudens met een laag en lager middeninkomen ten goede komen die wonen in 177 landelijke gemeenten en 433 gebieden (goed voor ongeveer een derde van de Zweedse bevolking) met beperkt openbaar vervoer.
De beoordeling van de Commissie is dat het Zweedse plan een duurzame reactie biedt op de gevolgen voor kwetsbare huishoudens en bijdraagt aan de schone transitie. Zweden zal in staat zijn om een eerste betaling van de Commissie aan te vragen in de eerste helft van 2026 zodra het programma van start is gegaan.
Achtergrond
Het Social Climate Fund zal aanzienlijke financiële steun bieden aan de lidstaten om maatregelen en investeringen te financieren die zijn geïdentificeerd in de nationale sociale klimaatplannen om ervoor te zorgen dat de transitie eerlijk verloopt en niemand wordt achtergelaten. Het fonds, dat loopt van 2026 tot 2032, zal naar verwachting ten minste €86,7 miljard mobiliseren, waarbij inkomsten uit het nieuwe emissiehandelssysteem voor brandstofverbranding in gebouwen, wegvervoer en aanvullende sectoren (ETS2) worden gecombineerd met bijdragen van lidstaten (minimaal 25% van de kosten van hun plannen).
Het fonds zal maatregelen en investeringen ondersteunen op het gebied van energie-efficiëntie, renovatie van gebouwen, schoon verwarmen en koelen, integratie van hernieuwbare energie, evenals zero- en low-emissiemobiliteit en -transport.
De Commissie werkt nauw samen met de lidstaten aan de ontwikkeling van hun sociale klimaatplannen en roept op tot snelle indiening. Vier EU-lidstaten (Zweden, Letland, Litouwen en Malta) hebben hun plannen tot nu toe formeel ingediend, en meer dan de helft van de lidstaten heeft conceptversies gedeeld. De Commissie heeft gerichte richtlijnen verstrekt om hen te helpen het Social Climate Fund effectief te implementeren en hun plannen te voltooien.
Voor meer informatie
Besluit van de Commissie over het sociale klimaatplan van Zweden
Bijlage I: Lijst van maatregelen en investeringen die door Zweden moeten worden uitgevoerd
Richtlijnen voor de uitvoering van het Social Climate Fund
Factsheet – implementatierichtlijnen
Verordening Social Climate Fund
EU-emissiehandelssysteem voor gebouwen, wegvervoer en aanvullende sectoren (ETS2)




