Het is geweldig om in Denemarken te zijn!

Gisteren bezocht ik Weibel Scientific. Zeer indrukwekkende innovators, aan de voorhoede van dual-use, militaire-civiele technologie. Denemarken laat echt de weg vooruit zien!

Vanmorgen had ik een zeer vroeg en goed gesprek met Minister van Defensie Troels Lund Poulsen.

En nu ben ik blij hier bij jullie te zijn.

Denemarken begrijpt waar we voor staan. De Deense inlichtingendienst zei onlangs: Rusland voert een hybride oorlog tegen Denemarken en tegen het westen. Storen van signalen. Schendingen van de NAVO-luchtvaartzone. De provocatie van 20 Russische drones boven Polen.

We kunnen niet zeker zijn van de drones die de luchthaven van Kopenhagen verstoorden. Ze hadden geen Russische vlaggen. Maar ik herinner me heel goed de kleine groene mannen op de Krim in 2014, die geen Russische vlaggen op hun schouders hadden. Dus misschien zijn deze drones kleine groene drones.

Denemarken is een leider in Europese defensie. Verhoogt dit jaar de defensie-uitgaven. Verhoogt de controle op de Russische schaduwvloot in de Baltische Zee.

Denemarken laat Europa de weg vooruit zien: Europees kopen. Kiezen voor uw luchtverdediging, niet de Patriot, maar het Franse/Italiaanse SAMP/T-luchtverdedigingssysteem.

Dank u Denemarken.

Dat is 7,7 miljard euro van het Europese belastinggeld dat naar Europese bedrijven, Europese regios, Europese banen gaat.

En Denemarken laat de weg vooruit zien in gezamenlijke inkoop, door deel te nemen aan een door Finland geleide inkoopprogramma voor gewapende voertuigen, en 130 Finse Patria 6x6-voertuigen aan te schaffen. Een investering van 250 miljoen euro.

Ik ben trots dat dit mogelijk is gemaakt dankzij 60 miljoen euro van EDIRPA, ons Europese instrument voor gezamenlijke inkoop.

En Denemarken laat de weg vooruit zien in Oekraïne.

Gaf miljarden aan hulp. Bood Oekraïne F16-jagers, luchtverdedigingsraketten, artillerie en tanks aan. En Denemarken heeft wat iedereen nu het Deense model noemt uitgevonden.

Oekraïens geproduceerde wapens kopen met en voor Oekraïne.

Denemarken heeft vorig jaar voor 590 miljoen euro aan apparatuur voor Oekraïne ingekocht. En werkt samen met Oekraïense dronebedrijven. Leren van de door Oekraïne geteste ervaring.

Maar nu faciliteert Denemarken ook de Oekraïense productie in Denemarken - om de Oekraïense productie veilig te houden voor Russische drone-aanvallen. Zoals het Oekraïense bedrijf FirePoint, dat in Denemarken brandstof voor de beroemde Oekraïense kruisraket Flamingo zal produceren.

Dus nogmaals dank u Denemarken - voor het ondersteunen van Oekraïne en voor uw leiderschap in de Europese defensie.

De titel van deze conferentie is: De toekomst van Europa verdedigen, vandaag!

Om deze titel te parafraseren: Ik wil dat heel Europa morgen doet wat Denemarken vandaag doet.

Als heel Europa morgen doet wat Denemarken vandaag doet, dan zullen we zeker defensie gereedheid bereiken tegen 2030.

En ik ben blij hier te zijn met zoveel vertegenwoordigers van de Europese defensie-industrie.

Jullie zijn de belangrijkste mensen in Europa op dit moment. En dit wordt jullie mooiste uur.

En daarmee bedoel ik niet de rest van mijn toespraak en de Q&A. Maar ik bedoel de vier korte jaren die we hebben, om defensie gereedheid tegen 2030 te bereiken.

Rusland produceert nu in drie maanden meer munitie dan alle NAVO-leden (inclusief de VS en alle Europeanen) in één jaar. Dus vier keer meer. Poetin zal in 2030 klaar zijn om artikel 5 te testen.

Maar we zullen niet klaar zijn, als we niet onmiddellijk in actie komen. Tijdens de NAVO-top in juni werd duidelijk dat Europa slechts 50% van de capaciteiten zal hebben die we nodig hebben.

En dus hebben jullie, de Europese defensie-industrie, een zeer belangrijke taak te vervullen.

We hebben jullie nodig om de capaciteiten op te bouwen die we nodig hebben. Om Russische agressie af te schrikken en oorlog te voorkomen en vrede te bewaren.

Deze afgelopen week was een goede week voor de Europese defensie gereedheid.

Afgelopen donderdag een echte leveringsdag. Een D-dag. Met in de vroege middag de goedkeuring van de Commissie voor onze routekaart voor defensie gereedheid. En s avonds stemden het Parlement en de Raad in met EDIP, het Europese defensie-industrieprogramma, dat 1,5 miljard aan Europese subsidies voor defensieproductie creëert, inclusief 300 miljoen voor Oekraïne voor de komende twee jaar. 65% van de componenten moet uit Europa komen.

En met het eerste EU-beveiligingsregime voor defensie voor blijvende toegang tot wapens en apparatuur in tijden van crisis en oorlog. En ook een Europees militair verkoopmechanisme, om de vraag op EU-niveau te verhogen en de concurrentiekracht buiten de EU te stimuleren.

Deze overeenkomst over EDIP toont ook aan dat Europa kan overeenkomen over defensie.

En dat is symbolisch belangrijk op dezelfde dag dat we onze routekaart presenteerden.

De routekaart is ons revolutionaire plan voor defensie gereedheid.

In het afgelopen jaar hebben we de kansen voor de opbouw van defensieproductie gecreëerd. We hebben historische beslissingen genomen:

  • 800 miljard euro extra voor defensie.
  • 19 lidstaten nemen 150 miljard aan SAFE-leningen op.
  • 16 lidstaten roepen de nationale ontsnappingsclausule in - om tot 1,5% extra aan defensie uit te geven.
  • Mogelijkheid om ongebruikte cohesie- en herstelfondsen aan defensie uit te geven.
  • Een vijf keer groter defensiebudget voorgesteld voor de volgende meerjarige EU-begroting, de MFF. Tot 131 miljard euro voor defensie en ruimtevaart.
  • Lidstaten zullen 3,5% van het BBP aan defensie uitgeven - zoals besloten op de NAVO-top.

Toen ik begon als Commissaris, zei ik dat we een grote explosie voor defensie nodig hebben.

Minder dan een jaar later is de financiële grote explosie daar.

De routekaart geeft aan: Europeanen zullen tot 2035 - 6,8 biljoen euro investeren. In echte defensie 50% - 3,4 biljoen euro. Hoofdzakelijk gebaseerd op nationale defensie-uitgaven, die 100 keer groter zullen zijn dan EU-defensie-uitgaven.

We moeten nu deze geld grote explosie omzetten in een productie grote explosie.

En dat zal jullie taak zijn. De taak van onze Europese defensie-industrie.

Jullie hebben een zeer grote verantwoordelijkheid. De toekomst en vrijheid van Europa hangen van jullie af.

En we willen jullie werk gemakkelijker maken. We zullen jullie helpen door bureaucratie te verminderen en de rompslomp te verlichten.

In sommige lidstaten kan het voor de industrie vier jaar duren om alleen al een vergunning te krijgen om uit te breiden.

Dat is geen manier om defensie gereedheid tegen 2030 te bereiken.

We kunnen niet verwachten dat Poetin zijn plannen voor agressie uitstelt, totdat wij vergunningen afgeven.

In de Defensie Gereedheid Omnibus stellen we in plaats daarvan voor: een deadline van twee maanden voor defensie vergunningen.

En we hebben een Europese defensie-industrie nodig die ons kan helpen niet alleen de oorlogen van vandaag te bestrijden, maar ook de oorlogen van morgen.

Dat is waarom ik binnenkort ons initiatief voor de transformatie van de defensie-industrie zal presenteren. Niet alleen om een betere tank of een betere drone te bouwen, maar om een ecosysteem van de Europese defensie-industrie te creëren dat defensie-innovatie aandrijft. Innovatoren, industrie en soldaten in het veld met elkaar verbindt. Voor constante aanpassing aan militaire behoeften. En leren van Oekraïne. En van het succesvolle innovatie-ecosysteem van Oekraïne dat direct aan het slagveld is gekoppeld.

En binnenkort zal ik ons initiatief voor militaire mobiliteit presenteren. Om militaire uitrusting snel naar de grenzen te krijgen die we moeten verdedigen.

Sommige lidstaten vragen nu om 45 dagen voorafgaande kennisgeving voor militaire grensoverschrijdende bewegingen. 45 dagen. Ik betwijfel of Poetin ons 45 dagen kennisgeving zal geven, als hij besluit artikel 5 te testen.

Verschillende nationale en regionale regels vertragen onze militaire mobiliteit. We moeten één duidelijke set Europese regels hebben.

We hebben hier in Denemarken gezien dat een paar drones een luchthaven kunnen verlammen.

We zullen maatregelen voorstellen om onze havens, luchthavens, bruggen en spoorwegen te beschermen.

Dus: We hebben kansen gecreëerd (financieel, industrieel beleid, juridisch), nu moeten we overgaan tot levering: contracten, productie, modernisering, inkoop.

De routekaart is een plan voor levering: met duidelijke tijdschemas, doelen en rapportageverplichtingen. Tonend hoe de EU, lidstaten de industrie zullen helpen om te leveren.

In negen capaciteitsgebieden, waar er enorme capaciteitsgaten zijn.

Lidstaten moeten nu deze gaten vullen, door samen te werken in capaciteitscoalities. Door defensiecapaciteiten in alle afgesproken prioriteitsgebieden te ontwikkelen en aan te schaffen.

En we stellen Europese vlaggenschipprojecten voor. Projecten die geen enkele lidstaat alleen kan bouwen, en die heel Europa zullen beschermen.

Zoals het European Drone Defence Initiative, met capaciteiten om inkomende drones te detecteren, te volgen en te neutraliseren. Verschillende landen zullen een andere aanpak nodig hebben. Voor grenslanden is het essentieel om dronecapaciteiten te hebben om ook gronddoelen met precisiestrikes te raken. Om invasie af te schrikken. Andere landen willen zich misschien ook richten op drones om niet-militaire uitdagingen aan te pakken, zoals grensbescherming, gewapende migratie, grensoverschrijdende georganiseerde criminaliteit.

Maar het is duidelijk dat het dronedreiging heel Europa bedreigt.

De Russische Geran 2-drone heeft een bereik van 2.500 km en kan doelen in Scandinavië, waaronder Denemarken, maar ook Nederland, Duitsland, Noord-Frankrijk en Noord-Italië raken. En gelanceerd vanaf containerschepen, kunnen drones alle kusten van Europa aanvallen.

En het is duidelijk dat heel Europa zal profiteren van het Drone Defence-initiatief. Alle lidstaten en hun industrieën zullen inzicht krijgen in drone- en tegen-droneoorlogvoering.

Dronedefensies zullen cruciaal zijn voor het tweede voorgestelde vlaggenschipproject, de Eastern Flank Watch. Dit project heeft als doel de oostelijke grens en onze hele Unie te beschermen tegen bedreigingen zoals de Russische schaduwvloot of het risico van gewapende agressie.

En wanneer we de oostelijke grens beschermen - beschermen we de hele Europese Unie.

En ik ben er zeker van dat de lessen die uit beide projecten zijn geleerd, zullen worden toegepast in de andere twee vlaggenschipprojecten - het Lucht- en Raketverdedigingsschild en het Ruimteverdedigingsschild.

De routekaart maakt duidelijk: er zal geen defensie gereedheid zijn zonder een sterke Europese defensie-industrie.

De defensie-industrie is geen gewone industrie, maar een strategisch bezit voor onze verdediging. Sleutel tot onze afschrikking, maar ook een motor voor groei.

We willen een nieuw Europees partnerschap met onze defensie-industrie.

Elk jaar zullen we een top van de defensie-industrie organiseren.

We willen jullie allemaal aan tafel. Jullie allemaal: overheden, EU-actoren, primes, MKBs, mid-caps en technologie-innovatorm.

Gezamenlijke inkoop is de sleutel om het grootste structurele probleem van de Europese defensie-industrie te overwinnen - de fragmentatie langs nationale grenzen. Fragmentatie doodt de mogelijkheden voor onze industrieën om wereldwijd concurrerend te worden.

Gezamenlijke inkoop is nog maar 20%.

Volgens de routekaart zou tegen het einde van 2027 ten minste 40% van de defensie-inkoop gezamenlijke inkoop moeten zijn. Lidstaten moeten hun koopkracht in meerjarige inkoopprogrammas versterken.

Dit zal nationale regeringen goedkopere prijzen opleveren vanwege grotere contracten en zal jullie, de industrie, de grote orders en de lange termijn zekerheid geven die jullie nodig hebben.

Jullie kunnen niet produceren zonder kritieke grondstoffen. Daarom zullen we maatregelen nemen om de toegang tot kritieke grondstoffen te verbeteren en de aanvoer te diversifiëren.

Jullie kunnen niet produceren zonder geschoold personeel. Daarom ondersteunen we de herscholing van 600.000 mensen voor onze defensie-industrie tegen 2030. De eerste 200.000 tegen volgend jaar.

We ondersteunen disruptieve innovatie. We zullen Tech Alliances for Defence opzetten die technologie-innovatorm met defensiegebruikers verbinden. Hier moeten we leren van de door Oekraïne geteste ervaring. Zoals we doen in ons gezamenlijke partnerschap voor innovatie, Bravetech EU, of zoals we zullen doen met de Drone Alliance.

En Oekraïne blijft onze eerste verdedigingslinie. We streven ernaar de EU- en Oekraïense defensie-industrie volledig te integreren. We moedigen lidstaten aan om Oekraïne te steunen via hun SAFE-leningen en om in, met en voor Oekraïne aan te kopen. Zoals Denemarken doet.

Over vijf jaar hebben we een EU-defensie-industrie nodig die op grote schaal en met snelheid kan produceren. Die meer, sneller, beter en meer Europees produceert dan vandaag.

Ons doel: agressie afschrikken, oorlog voorkomen en vrede bewaren.

Ik heb de laatste tijd nagedacht over Jean Monnet, die een van de grondleggers van de Europese Unie was, en ook een van de grondleggers van de overwinning in de Tweede Wereldoorlog.

Jean Monnet hielp president Roosevelt zijn Victory Plan voor te bereiden met een balansblad dat tekortkomingen in wapens en de productie die nodig was om die hiaten te vullen, toonde. Ik heb een kopie van dit balansblad op mijn bureau.

De routekaart voor defensie gereedheid is ons balansblad, ons overwinningsplan.

Maar een overwinningsplan niet om een oorlog te winnen, maar om een oorlog te voorkomen.

We meten succes niet in winst. Vrede is onze ondergrens.

Ons beleid is productie. Maar ons doel is vrede.