• Excellenties, geachte gasten,
  • Als er één les is uit tientallen jaren mondiaal ontwikkelingsbeleid, dan is het deze: geen enkele investering levert grotere opbrengsten dan onderwijs – vooral het onderwijs van meisjes.
  • De Wereldbank schat dat elk extra jaar school het inkomen van een persoon met maximaal 10% kan verhogen.
  • Kort gezegd, onderwijs stimuleert niet alleen persoonlijke groei – het legt de basis voor welvarende en stabiele samenlevingen.
  • Daarom is de EU een van de grootste investeerders in onderwijs ter wereld. Samen met onze lidstaten verstrekken we meer dan de helft van alle wereldwijde ontwikkelingshulp voor onderwijs.
  • Via onze Global Gateway-strategie ondersteunen we onderwijs en vaardigheden in meer dan 100 landen – ook in fragiele en crisissituaties.
  • We helpen bij het bouwen van scholen, het opleiden van leraren en het geven van de competenties en vaardigheden die jongeren nodig hebben om toegang te krijgen tot fatsoenlijk werk.
  • En we zijn trots een van de grootste bijdragers aan het Global Partnership for Education te zijn.
  • Met nog steeds 270 miljoen kinderen en jongeren die niet naar school gaan, weten we dat er nog veel meer te doen is.
  • We hebben nieuwe, duurzame financieringsmodellen nodig. Dit betekent het verbreden van financieringsbronnen, het smeden van nieuwe partnerschappen en het benutten van onze beperkte middelen om grotere investeringen vrij te maken.
  • Tegelijkertijd weten we dat we zelfs binnen Europa onze eigen uitdagingen hebben.
  • De afgelopen jaren zijn de leerresultaten op een reeks basisvaardigheden verslechterd.
  • Vandaag de dag heeft 30 procent van de 15-jarigen niet de minimale vaardigheid in wiskunde. Eén op de vier heeft moeite met lezen.
  • Deze cijfers verbergen ook grote sociaaleconomische verschillen.
  • Eerder dit jaar hebben we onze Union of Skills-strategie voorgesteld om deze trends om te keren en onze vaardigheidskloven te dichten. We hebben plannen aangenomen die specifiek gericht zijn op basisvaardigheden en STEM-onderwijs.
  • We hebben doelen gesteld om het aandeel onderpresteren in basisvaardigheden tegen 2030 terug te brengen tot minder dan 15 procent. En om het aantal studenten dat is ingeschreven in STEM-velden te verhogen tot 32 procent, met specifieke doelen voor vrouwen.
  • Volgend jaar presenteren we een ambitieus Onderwijspakket. Dit zal bevatten:
    • een Basisvaardigheden Ondersteuningsregeling om te voorkomen dat kinderen achterblijven op school, en Europese Schoolallianties om middelen te bundelen;
    • een Europese Agenda voor Leraren en Trainers om de arbeidsomstandigheden en opleiding te verbeteren; en
    • een Routekaart 2030 om EU-acties op het gebied van digitaal onderwijs en vaardigheden te begeleiden.
  • Kinderen die opgroeien in armoede behalen doorgaans lagere onderwijsprestaties, wat hun kansen later in het leven beperkt. De cyclus gaat door, tenzij we deze doorbreken.
  • Een sterkere Europese Kinder Garantie zal een van de pijlers zijn van onze aankomende Armoedebestrijdingsstrategie. Deze zal onder andere betere toegang tot kwalitatief hoogwaardig vroegschoolse educatie en opvang, en een gezonde maaltijd op elke schooldag ondersteunen.
  • Ik wil het Global Partnership for Education bedanken voor hun belangrijke werk, en de VN Economische Commissie voor Afrika en de regering van Kenia voor hun leiderschap.
  • We zijn erg trots dit evenement samen te organiseren. We zijn verenigd in de overtuiging dat onderwijs de krachtigste kracht is om levens te veranderen. Het is dit geloof dat ons beleid zowel thuis als in het buitenland drijft.
  • En ik kijk ernaar uit om op alle niveaus samen te werken om ervoor te zorgen dat elk kind, in elk land, toegang heeft tot kwalitatief onderwijs en de kans om een beter leven op te bouwen.
  • Dank u.