Geachte Voorzitter,
Geachte vertegenwoordigers van het Europees Hof van Auditors,
Geachte leden,
Een welvarende en veerkrachtige Mediterrane regio is van het grootste belang voor de concurrentiekracht en veiligheid van de Europese Unie.
Ons extern beleid is gericht op het bijdragen aan dit doel.
Onze steun is gebaseerd op verschillende fundamentele principes.
De EU-middelen die zijn toegekend om deze doelstellingen te bereiken zijn aanzienlijk, maar beperkt.
Het is daarom mijn plicht om ervoor te zorgen dat elke euro efficiënt wordt besteed.
Ik beschouw zowel het Europees Hof van Auditors als dit Parlement als belangrijke partners om dit doel te bereiken.
De analyse en aanbevelingen van het Hof hebben geleid tot verbeteringen in onze controlesystemen, onze richtlijnen over gedeelde kosten en de versterking van de monitoring.
Wij hebben deze aanbevelingen geaccepteerd en zijn bezig met de implementatie ervan.
Geachte leden,
Laat me u twee voorbeelden geven van hoe wij de EU-middelen besteden ter ondersteuning van vrede, stabiliteit en welvaart in onze buurt – ten behoeve van de EU-burgers.
Ten eerste blijft de EU volledig betrokken in Palestina. Onze visie is de tweestatenoplossing. Onze lijn is duidelijk: geen rol voor Hamas in het toekomstige bestuur van Gaza. Daarom hebben we een sterke Palestijnse Autoriteit nodig.
De Palestijnse Autoriteit is afhankelijk van de steun van de Europese Unie om diensten aan de Palestijnen te blijven leveren en hervormingen door te voeren.
De financiële steun van de EU is gekoppeld aan de uitvoering van de hervormingsagenda.
In 2024 hebben we een noodpakket van 400 miljoen euro uitgerold, afhankelijk van een overeengekomen lijst van prioritaire acties.
Als volgende stap hebben we een meerjarig uitgebreid programma voor Palestijns herstel en veerkracht (2025–2027) ontwikkeld, ter waarde van 1,6 miljard euro.
EU-uitkeringen zullen gekoppeld zijn aan het behalen van belangrijke hervormingen door de Palestijnse Autoriteit.
Ik wil benadrukken dat de Commissie strenge waarborgen toepast om ervoor te zorgen dat geen enkele persoon of entiteit EU-financiering ontvangt als zij betrokken zijn bij criminele en onethische praktijken, waaronder terrorismefinanciering en terroristische misdrijven.
Vandaag de dag moet de vrede nog worden opgebouwd, maar de EU staat klaar om bij te dragen aan vredesopbouw in het Midden-Oosten.
Het tweede voorbeeld zijn de Strategische en Uitgebreide Partnerschapsovereenkomsten (SCPAs).
We hebben dergelijke overeenkomsten met Tunesië, Egypte en Jordanië. We streven er ook naar SCPAs af te sluiten met Marokko en de Golfstaten.
De overeenkomsten stellen ons in staat om ons volledige instrumentarium te benutten om een gedeelde agenda uit te voeren. Bijvoorbeeld:
- We bevorderen hervormingen met EU-expertise, beleidsdialoog en financiële prikkels.
- We stimuleren investeringen, met de EIB en nationale ontwikkelingsbanken.
- We helpen de zakelijke omgeving voor MKB/start-ups en regelgevende kaders te verbeteren om handel met de EU te vergemakkelijken.
We nemen onze verantwoordelijkheid om het budget met de grootste precisie en zorg uit te voeren.
Het opereren in conflictgebieden is echter van nature uitdagend. Bezoeken ter plaatse zijn vaak beperkt door veiligheidszorgen en logistieke beperkingen.
Laat me kort verwijzen naar onze monitoringsmethoden en robuuste financiële controles. Deze stellen ons in staat om ervoor te zorgen dat EU-middelen worden beheerd volgens onze hoogste normen.
De complexiteit van onze operaties in risicovolle regios vereist op maat gemaakte oplossingen. Daarom hebben we robuuste kaders ontwikkeld om onze programmas te monitoren, controleren en evalueren, zelfs wanneer directe toegang beperkt is.
Om deze taken effectief uit te voeren, heeft DG MENA - dat pas in februari is opgericht - het Corporate Control Framework van de Europese Commissie geïmplementeerd, gebaseerd op internationale best practices.
Het Internal Control Framework van DG MENA is ontworpen om het proces onderliggend aan ons werk te waarborgen, zodat onze operaties effectief, veerkrachtig en responsief blijven.
Het Internal Control Framework is opgebouwd uit pijlers van risicomanagement, financiële verantwoording, naleving en operationele efficiëntie.
Een Strategie voor interne controle, die deze principes onderbouwt en ons toekomstige werk zal begeleiden, wordt binnenkort aangenomen. Deze wordt aangevuld met een Strategie voor audits en verificaties en een Strategie tegen fraude.
Deze fundamentele bouwstenen zijn gebaseerd op bedrijfsrichtlijnen, de best practices van de RELEX-familie en de lessen uit eerdere bevindingen en aanbevelingen van het Hof.
Ze zullen tegen het einde van het jaar van kracht worden.
Ter afsluiting,
In lijn met onze strategische belangen zijn wij toegewijd aan de principes van transparantie en verantwoording, waarbij elke uitgegeven euro verantwoord wordt en meetbare impact oplevert. We willen tenslotte tastbare resultaten bereiken.
Ik dank dit Parlement en het Hof voor hun niet aflatende inzet om verantwoording te waarborgen en de integriteit van het EU-bestuurssysteem te handhaven.
Dank u.




