Geachte leden, dames en heren, vrienden,

Goedemorgen.

Als beleidsmakers is ons hoofddoel het beschermen van onze burgers en de samenleving.

Beleid voor chemische stoffen is essentieel voor dat doel.

Het streeft ernaar mensen en het milieu te beschermen, terwijl het de concurrentiekracht van Europa ondersteunt.

Maar geen enkel systeem is perfect, en elke structuur kan worden verbeterd.

Ik ben dan ook verheugd om deel te nemen aan de belangrijke discussie van vandaag.

Laat me beginnen met het bedanken van de organisatoren:

Europarlementariër Tsiodras, voor zijn onvermoeibare werk en leiderschap bij belangrijke dossiers.

Europarlementariër Hojsík, een langdurige bondgenoot en pleitbezorger voor een ambitieuze en toekomstgerichte herziening van REACH.

En Change Chemistry voor het organiseren van deze discussie en voor jullie werk om samenwerking en innovatie te bevorderen.

Tot slot een warm welkom aan alle innovatieve bedrijven en vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld die vandaag bij ons zijn.

Samen bent u de stem van de industrie en burgers in de hele EU. Uw betrokkenheid is van vitaal belang als we veiligere en duurzamere chemicaliën willen ontwikkelen.

Laten we nu dieper op de kwestie ingaan.

Europa heeft de meest geavanceerde en uitgebreide chemiewetgeving ter wereld.

Daar mogen we allemaal trots op zijn.

Het streeft ernaar risicos te identificeren en te beheersen – terwijl het ook de concurrentiekracht stimuleert.

Zowel REACH als de verordeningen inzake indeling, etikettering en verpakking hebben geleid tot transparantie, innovatie en veiliger chemisch beheer op de interne markt.

REACH heeft ons in staat gesteld talrijke stoffen van zeer zorgwekkende aard uit te faseren.

Het heeft geholpen om informatie over het gebruik en de gevaren van chemicaliën te verbeteren.

En het heeft de industrie gedwongen risicos verantwoordelijker te beheren.

Door veel relevante informatie te genereren, heeft REACH de basis gelegd voor meer op bewijs gebaseerde en geïnformeerde regelgevende beslissingen.

Het heeft langdurige juridische stabiliteit en voorspelbaarheid geboden – wat op zijn beurt investeringen ondersteunt en innovatie in veiligere en duurzamere chemicaliën stimuleert.

Er is veel bereikt.

Toch moeten we ook eerlijk en open zijn. REACH kan beter en wij kunnen beter.

Ik geloof niet dat REACH zijn volledige belofte heeft waargemaakt – noch dat het burgers zo goed heeft beschermd als we hadden gewild.

Zo is REACH er bijvoorbeeld niet in geslaagd de aanzienlijke uitdagingen van PFAS en bisfenolen aan te pakken.

Dit kader is bijna twintig jaar oud. Het moet worden bijgewerkt en verbeterd – en we werken hard om dat precies te doen.

We vereenvoudigen de wetgeving om deze efficiënter en voorspelbaarder te maken, zowel voor autoriteiten als voor bedrijven.

Tegelijkertijd moeten we het moderniseren in lijn met wetenschappelijke vooruitgang – zodat het klaar is voor de wereld van vandaag, maar ook voor de toekomst.

Het moet bijvoorbeeld beter omgaan met risicos van hormoonverstorende stoffen.

We zijn toegewijd aan een genuanceerd en uitgebreid voorstel, en dat vergt zorgvuldige overweging en tijd. 

Ik kan nog geen datum voor het voorstel geven, maar ik kan u verzekeren dat we hard werken aan het bijwerken van de analyse.

Laat me nu even ingaan op enkele andere concrete stappen die we nemen om burgers, het milieu en de Europese concurrentiekracht te beschermen.

Veel daarvan richten zich op de ontwikkeling van veiligere en duurzamere alternatieven.

Ten eerste de aankomende verordening één stof, één beoordeling.

Deze zal twee belangrijke databases opzetten.

De ene – met gegevens over milieuduurzaamheid die de beoordeling van chemicaliën gedurende hun hele levenscyclus mogelijk maakt.

De tweede is een database van alternatieven voor stoffen van zorg.

Deze zal onderzoek en ontwikkeling van alternatieven ondersteunen – en ook het gebruik ervan bevorderen.

Maar we weten dat regelgeving alleen niet voldoende is om de volledige transitie naar veiligere en duurzamere chemicaliën te stimuleren.

Sterke prikkels en gerichte ondersteuning voor innovatie zijn ook essentieel.

Daarom helpt de Commissie bedrijven, vooral het MKB, te innoveren, schadelijke stoffen te vervangen en veiligere oplossingen op de markt te brengen.

Ten tweede zal de Commissie binnenkort een herzien kader voor ‘Safe and Sustainable by Design’ aannemen.

Dit zal onderzoek sturen en de vervanging van stoffen van zorg ondersteunen.

Ten derde zullen we EU Innovatie- en Vervangingshubs oprichten, zoals aangekondigd in het EU Chemicals Industry Action Plan.

Het doel is innovatiebarrières te overwinnen, veiligere en duurzamere oplossingen te versnellen en samenwerking te bevorderen.

De hubs zullen zich bijvoorbeeld richten op het identificeren van veilige en duurzame alternatieven voor gevaarlijke chemicaliën zoals PFAS.

We ontwerpen deze hubs momenteel – en we zijn zeer geïnteresseerd in uw input en begeleiding.

Wat hebben ze nodig om effectief te zijn? Wat zijn de belangrijkste ingrediënten? Wat moeten de precieze doelstellingen zijn? 

Deel uw mening zodat we hubs kunnen bouwen die concrete voordelen bieden voor industrie, innovatie en milieu.

Ten vierde – de Commissie zal op 25 november een nieuwe EU-bio-economiestrategie aannemen.

Deze zal een duidelijke visie geven voor het opschalen van de productie van duurzame bio-gebaseerde materialen, het bevorderen van biotechnologieën en het stimuleren van innovatie en investeringen, ook voor de chemische sector.

En verder vooruitkijkend zal de Commissie in 2026 ook een wet op de circulaire economie presenteren.

Deze heeft tot doel een echte interne markt voor secundaire grondstoffen te creëren – waarbij zowel vraag als aanbod worden gestimuleerd.

De chemische industrie speelt een centrale rol bij het mogelijk maken van circulaire oplossingen in waardeketens – u staat dus midden in deze belangrijke transitie.

En de wet zal belangrijke kansen voor de sector openen.

Geachte leden, dames en heren,

Evenementen zoals deze zijn essentieel om een toekomstgericht chemiebeleid vorm te geven – een beleid dat leidt tot veiligere en duurzamere chemicaliën.

En ze brengen precies het soort expertise, kennis en betrokkenheid samen dat we nodig hebben om concrete resultaten te boeken.

Onthoud dat onze initiatieven alleen slagen als ze worden geïnformeerd door ervaringen uit de praktijk en inzichten van koplopers op het gebied.

Ik wens u een constructieve discussie.

En ik moedig u allen aan uw expertise en ideeën in het beleidsproces te brengen,

Samen kunnen we praktische en impactvolle initiatieven ontwikkelen.

En samen kunnen we een veilige en duurzame chemische transitie leiden.

Dank u wel.