Geachte leden van het Europees Parlement,
Ik bespreek graag met u de uitvoering van de ruimte- en defensieactiviteiten in 2024. U weet dat deze activiteiten nu onder mijn verantwoordelijkheid vallen, maar gedurende het hele jaar 2024 was ik gewoon lid van het Europees Parlement, die keek hoe het parlementaire toezicht op de vorige Europese Commissie effectief kon worden uitgevoerd.
We weten allemaal dat, in het licht van de Russische agressie tegen Oekraïne, defensie (en ruimtevaart voor defensie) een strategische prioriteit is geworden voor de Commissie, het Europees Parlement en de lidstaten. Maar vorig jaar, in 2024, bedroegen de totale EU-uitgaven voor ruimte en defensie, die nu onder mijn portefeuille vallen in Hoofdstukken 1 en 5, slechts 1,2 miljard euro voor defensie en 2,7 miljard euro voor ruimtevaart, terwijl de totale MFK (inclusief RRF) uitgaven in 2024 meer dan 190 miljard euro bedroegen. Ik zal dus bespreken hoe we slechts 1,95% van onze jaarlijkse uitgaven vorig jaar hebben besteed.
Desalniettemin is het zeer belangrijk om zeer effectief te zijn in het waarborgen van verantwoording en transparantie in de Europese defensie-uitgaven, omdat de EU unieke toegevoegde waarde biedt in defensie en ruimtevaart met EU-instrumenten voor defensie-industriebeleid en EU-financiële middelen door lidstaten te helpen hun defensievermogen te ontwikkelen en ook door middelen te bundelen voor strategische projecten die individuele lidstaten niet alleen zouden kunnen realiseren. En veel grotere financiële middelen zijn begonnen binnen te komen voor de ontwikkeling van Europese defensievermogen.
Ik ben blij te kunnen melden dat eerdere aanbevelingen van de Europese Rekenkamer, met betrekking tot defensiezaken, volledig zijn uitgevoerd. Langetermijnstrategieën voor de ontwikkeling van de defensie-industrie en militaire mobiliteit zijn goedgekeurd of worden binnenkort gepresenteerd.
Het is ook belangrijk op te merken dat er in het dit jaar verschenen rapport van de Europese Rekenkamer over de uitvoering van de begroting 2024 geen melding wordt gemaakt van enige kwestie met betrekking tot ruimtevaart (Hoofdstuk 1) en defensieactiviteiten (Hoofdstuk 5).
Mijn teams en ik zijn volledig toegewijd om de programmas onder mijn portefeuille in Hoofdstukken 1 en 5 voort te zetten in lijn met de vastgestelde controlesystemen en het principe van goed financieel beheer, terwijl we ervoor zorgen dat deze programmas aantrekkelijk en toegankelijk blijven.
Ik ben blij u te kunnen informeren dat we leveren: de gevestigde en nieuwe defensieprogrammas vorderen goed.
- het ASAP-programma (ondersteuning van munitieproductie), aangenomen in juni 2023, wordt uitgevoerd: met 500 miljoen euro EU-financiering hebben we bereikt dat we 2 miljoen munitierondes kunnen produceren, in plaats van 300 duizend in 2022 (200 miljoen euro betaling in 2024)
- het EDIRPA-programma, aangenomen in oktober 2023, wordt uitgevoerd: met 300 miljoen euro EU-financiering heeft de Commissie gemeenschappelijke aanbestedingen gestimuleerd voor 11 miljard euro. (Oproep gepubliceerd in 2024, 0 betaling in 2024).
- Met het Europees Defensiefonds is de EU een van de top drie investeerders in defensie R&D in Europa geworden. Meer dan 150 samenwerkingsprojecten voor R&D zijn gelanceerd met een bijdrage van het EDF van 4 miljard euro. [700 miljoen euro betaling in 2024]
- De ruimteprogrammas en IRIS² leveren, met betalingen aan toevertrouwde entiteiten en industrie die in totaal 2,7 miljard euro bereiken in 2024, en bieden succesvol diensten aan een grote gebruikersgemeenschap.
Daarnaast dank ik het Europees Parlement voor het positieve resultaat van de Trilogen onderhandeling en het politieke akkoord dat is bereikt voor EDIP, dat binnenkort moet worden aangenomen, met zowel geteste als nieuwe belangrijke defensie-industrieprogrammas, zoals SEAP of EDPCI.
Naast het beter beheren van onze financiële middelen, moeten we ook kijken hoe we het bestuur en de administratie van defensiezaken kunnen verbeteren.
We erkennen dat de industrie uitdagingen kan ondervinden door complexe bureaucratische procedures. Om dit aan te pakken, heeft de Commissie de Defence Readiness Omnibus voorgesteld, aangenomen op 17 juni 2025, die de openbare aanbesteding, vergunningverlening, rapportageverplichtingen en grensoverschrijdende samenwerking stroomlijnt.
Dit wordt nu besproken in dit Huis en in de Raad. Een snelle politieke overeenkomst en soepele aanname zouden onze capaciteiten verder versterken.
Zoals gepresenteerd in de Defence Readiness Roadmap 2030, stellen we ook voor het bestuur van grote regionale of pan-Europese defensieprojecten te verbeteren en hebben we gerichte initiatieven voorbereid om opkomende bedreigingen aan te pakken — zoals de Eastern Flank Watch, European Drone Defence Initiative aangekondigd door president von der Leyen in de State of the Union-toespraak.
We zullen binnenkort een Defence Transformation Roadmap en een nieuw Military Mobility-pakket presenteren, dat de aanbevelingen van de Europese Rekenkamer zal bevatten.
De steun van het Europees Parlement is een sleutelelement voor de uitvoering van onze activiteiten. Het is vermeldenswaard dat we de middelen die we hebben ontvangen voor ruimte- en defensieactiviteiten voor 100% implementeren. Het belangrijkste is echter dat de overinschrijving in de vraag elk jaar toeneemt. Dit toont aan dat de behoeften veel groter zijn dan de beschikbare middelen in de EU-begroting vandaag en dat een verhoogd budget voor defensie en ruimtevaart gemakkelijk door de industrie kan worden opgenomen. Een ambitieus voorstel voor de volgende MFK, met 5 keer verhoogde uitgaven voor defensie en ruimtevaart tot 131 miljard euro, is voorgesteld door de Commissie met een raamwerk voor veerkracht en veiligheid, defensie-industrie en ruimte onder het Europees Concurrentievermogenfonds. We moeten altijd een holistische kijk op defensiefinanciën in Europa behouden. We moeten ons herinneren dat Europese defensie niet alleen afhangt van MFK-uitgaven, maar vooral van nationale defensie-uitgaven. Tot 2035 zullen de nationale defensie-uitgaven oplopen tot 6,8 biljoen euro, terwijl de uitgaven uit de MFK rond de 60 miljard euro zullen liggen.
De verhouding is 100 tegen 1. MFK-defensie-uitgaven zijn erg belangrijk omdat ze kunnen worden gebruikt om lidstaten aan te moedigen hun defensiegeld op een verstandige manier uit te geven met meer gezamenlijke aanbestedingen en meer Europese aanbestedingen. Gezamenlijke aanbestedingen en Europese uitgaven kunnen honderden miljarden euros van Europese belastingbetalers besparen voor Europese ontwikkeling.
Alleen een ambitieus MFK zal ons in staat stellen verstandig te investeren in de veiligheid, defensie en paraatheid van Europa.
Europees Parlement, Europese Rekenkamer, lidstaten - we moeten allemaal alles doen om voorzichtigheid in defensie te bereiken.




