Commissaris Magnus Brunner
Goedemiddag,
We zijn op weg naar de grootste hervorming ooit van het EU-beleid voor asiel en migratie. Met het voorstel van vandaag leveren we een ander onderdeel van het Pact over Asiel en Migratie.
Het Pact is niet perfect, en we hebben enkele ontbrekende onderdelen vroeg in dit mandaat toegevoegd met onze voorstellen over terugkeer, het concept van veilige derde landen en de lijst van veilige landen van herkomst.
Met deze hervormingen krijgen we weer controle over wat er gebeurt in de Europese Unie.
En deze hervormingen zijn hard nodig omdat er groeiende frustratie is en het gevoel dat onze regels worden genegeerd.
We moeten vertrouwen herstellen – tussen lidstaten en door EU-burgers.
Dat is precies waar de hervorming om draait: vertrouwen herstellen en controle terugkrijgen.
En we zien dit in realtime gebeuren. Bijna een maand geleden vandaag hebben we met succes het Entry/Exit-systeem gelanceerd in alle 29 Schengen-lidstaten.
En in deze eerste maand hebben we al meer dan 4 miljoen binnenkomsten en uitgangen geregistreerd en bijna 3 miljoen onderdanen van derde landen.
Met het EES weten we wie de EU binnenkomt, wanneer en waar. Het is de digitale ruggengraat van onze migratie- en asielhervorming.
En vandaag zetten we weer een belangrijke stap op die weg door de eerste jaarlijkse migratiebeheercyclus te lanceren.
Laat me eerst een paar woorden zeggen over het rapport.
Het momentum is aan onze kant: illegale grensovergangen naar de EU zijn dit jaar met 35% gedaald.
Dit is het resultaat van het werk dat we hebben gedaan met onze internationale partners – werkend langs migratieroutes buiten onze grenzen.
Deze aanpak werkt en we moeten ermee doorgaan.
Het rapport toont ook aan dat lidstaten goede vooruitgang boeken bij de implementatie van het Pact tegen juni volgend jaar, en wij zullen de lidstaten ondersteunen om ervoor te zorgen dat iedereen dan klaar is.
Nu richt ik me op de lancering van de jaarlijkse migratiebeheercyclus.
Het is het resultaat van het werk van vele experts hier in de Berlaymont en ook in de nationale hoofdsteden.
En het is het startpunt voor een op feiten gebaseerde Europese aanpak van migratie.
Een aanpak die ervoor zorgt dat geen enkel EU-land alleen zware druk hoeft te weerstaan.
Op de een of andere manier zullen alle profiteren van het Pact.
Met het voorstel van vandaag zorgen we ervoor dat verantwoordelijkheid en solidariteit samen vooruitgaan – een symmetrie die centraal staat in het Pact.
Met het solidariteitsmechanisme krijgen we een evenwichtig ondersteuningssysteem.
Waarbij het aan de lidstaten is om te beslissen wat hun bijdragen kunnen zijn.
De bepaling wie toegang krijgt tot solidariteit in de eerste cyclus is opgenomen in het voorstel van vandaag.
Het volgt de methodologie die in het Pact is uiteengezet.
Over het geheel genomen zou ik zeggen dat de resultaten drie grote trends weerspiegelen.
Ten eerste de druk van illegale grensovergangen langs de Middellandse Zee-routes.
Ten tweede de steun die lidstaten aan Oekraïne hebben getoond in de vorm van tijdelijke bescherming.
En ten derde versterken we onze paraatheid voor die lidstaten die uitdagingen ondervinden in hun opvangsystemen of het risico lopen dat migratie wordt ingezet als wapen.
Maar laat me één ding heel duidelijk maken: alle lidstaten voelen de druk van illegale migratie in verschillende vormen.
Het voorstel van vandaag is slechts een onderdeel van de hervormingen onder het Pact.
En onze focus moet nu liggen op het laag houden van de aankomstcijfers.
Het opvoeren van terugkeer van degenen die geen verblijfsrecht hebben.
Het overeenkomen van voorstellen voor nieuwe regels over terugkeer en het implementeren van de principes van veilige landen van herkomst en veilige derde landen.
En het opbouwen van partnerschappen met derde landen die aansluiten bij de strategische belangen van de EU.




