Goedemorgen dames en heren.

Dank aan Paul [Voss] voor zijn vriendelijke introductie.

Het is een genoegen om vandaag bij u te zijn.

De productie van aluminium heeft een lange en trotse geschiedenis in Europa.

Maar het is ook een industrie van de toekomst.

Het is essentieel voor een moderne en concurrerende economie.

Het aluminium dat u produceert is letterlijk een fundamenteel bouwblok van de schone transitie.

Een belangrijk ingrediënt van alles, van zonnepanelen, windturbines en batterijen tot duurzame gebouwen en hulpbronnenefficiënte verpakkingen.

Het is ook een strategische grondstof voor het versterken van de militaire en defensiecapaciteiten van Europa.

Het was geen toeval dat aluminium werd aangewezen als een strategische grondstof onder de Wet Kritieke Grondstoffen van de Europese Unie.

We staan voor een complexe en steeds onvoorspelbaardere economische en geopolitieke omgeving.

Ik weet dat deze onzekerheid ook wordt gevoeld in de aluminiumsector.

Ik wil u verzekeren dat de Europese Commissie actief zoekt naar oplossingen om ervoor te zorgen dat u de voorwaarden heeft om te floreren.

Dit is een van de kernambities van het Actieplan Staal en Metaal van Europa, gepresenteerd in maart 2025.

Het erkent de belangrijkste uitdagingen waarmee producenten van basismetalen in de EU vandaag worden geconfronteerd.

Ten eerste hoge energiekosten, die een voortdurende uitdaging vormen voor alle energie-intensieve industrieën.

Ten tweede het ongelijke speelveld door de verschillende benaderingen van andere economieën ten aanzien van de koolstofprijs en meer in het algemeen het klimaatbeleid.

En ten derde oneerlijke handelspraktijken, waarop ik mij vandaag wil richten.

Specifiek wil ik de maatregelen bespreken binnen ons handels- en economische veiligheidsbeleid die worden genomen ter ondersteuning van deze cruciale sector.

Handel is een enorm succesverhaal voor Europa. Meer dan 700.000 EU-bedrijven exporteren goederen buiten de Unie, wat meer dan 30 miljoen banen ondersteunt.

De Europese aluminiumindustrie zelf is een grote exporteur, met de top vijf bestemmingen voor aluminiumproducten – het VK, de VS, Zwitserland, Turkije en India – die samen meer dan 10 miljard euro aan export vertegenwoordigen.

Onze 44 preferentiële overeenkomsten met 76 landen zijn essentieel voor het handelssucces van Europa en bestrijken 46% van onze handel.

We werken nu op volle snelheid om dit netwerk van vrijhandelsovereenkomsten uit te breiden.

De recente afronding van onze VTO met Indonesië komt bovenop de overeenkomsten met de Mercosur-regio en Mexico.

En we voeren onderhandelingen met India, de Filipijnen, Thailand, Maleisië en de VAE.

Onze agenda voor handelsdiversificatie is des te belangrijker gezien het feit dat de EU zal blijven vertrouwen op de invoer van grondstoffen zoals bauxiet en alumina – iets dat uiteraard cruciaal is voor de aluminiumindustrie.

Maar onze openheid is slechts één kant van de medaille. We handelen ook om onze economische belangen te beschermen en de langetermijnconcurrentiekracht van onze industrie te waarborgen.

Om een gelijk speelveld te garanderen en oneerlijke concurrentie en handelswapenfeiten aan te pakken.

Maak geen fout – we staan klaar om de EU-industrie te beschermen.

Onze markten zijn open – maar iedereen moet zich aan de regels houden.

We zullen niet aarzelen om snel en efficiënt gebruik te maken van onze handelsverdedigingsinstrumenten tegen gedumpte of oneerlijk gesubsidieerde importen.

Dit is naast bredere inspanningen om de snelle ontwikkelingen op de wereldmarkten aan te pakken en het toezicht op handelsstromen te versterken.

We hebben een importtoezichtstak opgericht die ons in staat stelt te reageren op de toename van importen naar de EU als gevolg van recente tariefmaatregelen door derde landen.

Begin dit jaar heeft de EU ook een verbod op de invoer van Russisch aluminium aangenomen als onderdeel van het 16e sanctiepakket.

Ik weet dat veel van uw zorgen betrekking hebben op het lekken van schroot, aangezien jaarlijks meer dan een miljoen ton aluminiumschroot Europa verlaat.

Geheel terecht. Schroot is een strategische grondstof vanwege de belangrijke bijdrage aan circulariteit en decarbonisatie, omdat productie uit secundaire materialen minder emissies veroorzaakt en minder energie-intensief is, evenals voor onze strategische autonomie.

Ik heb sinds dag één in deze functie zorgvuldig over deze kwestie nagedacht.

We hebben een toezichtmechanisme op import en export van schroot gelanceerd, waardoor een nauwere en snellere monitoring van export- en importontwikkelingen mogelijk is.

Mijn team en ik zijn in nauw overleg met u over deze belangrijke kwestie – mijn dank aan Paul en European Aluminium voor hun constructieve betrokkenheid in de afgelopen maanden.

Vandaag ben ik verheugd aan te kondigen dat we de voorbereidende werkzaamheden starten voor een nieuwe maatregel om het lekken van aluminiumschroot aan te pakken.

We willen de export van aluminiumschroot niet volledig blokkeren.

We willen eerder een evenwichtige maatregel voorbereiden die het mogelijk maakt dat industrieën die aluminium gebruiken, toegang hebben tot voldoende hoeveelheden van dit strategisch belangrijke materiaal tegen concurrerende prijzen, om hun weg naar decarbonisatie te vervolgen, volledig in lijn met een circulaire economie.

De maatregel die we van plan zijn in het voorjaar van 2026 aan te nemen, zal rekening houden met de belangen van alle actoren in de aluminiumwaardeketen, van producenten tot recyclers en downstreamsectoren, en zal de internationale verplichtingen van de EU respecteren.

Ik moedig u allen sterk aan om met ons mee te denken over het ontwerp van de maatregel, onder meer door deel te nemen aan de openbare raadpleging en de oproep tot bewijsvoering die de Commissie nog dit jaar wil lanceren.

Een andere prioriteit voor ons is het aanpakken van de 50% Amerikaanse tarieven op EU-staal- en aluminiumexporten en hun derivaten.

De uitbreiding van de Section 232-tarieven baart u terecht grote zorgen, net als ons.

Het vinden van een weg vooruit om deze feitelijk belemmerende tarieven aan te pakken, is cruciaal voor de Commissie in het implementatieproces van de EU-VS gezamenlijke verklaring.

Ik zoek actief naar een oplossing rond een systeem van tariefquota, gebaseerd op historische handelsvolumes, waardoor toeleveringsketens kunnen worden hersteld.

De enkele, allesomvattende limiet van 15% op tarieven voor EU-exporten naar de VS, overeengekomen in de deal, zou ook van toepassing moeten zijn op aluminiumderivaten.

Ik blijf in regelmatig contact met mijn Amerikaanse tegenhangers om ervoor te zorgen dat alle andere heffingen of administratieve vereisten worden opgeheven.

Ik kijk ernaar uit om volgende week tijdens hun bezoek aan Brussel met Commerce Secretary Lutnick en ambassadeur Greer te spreken, en we kunnen deze kwesties dan bespreken.

Dames en heren.

De productie van aluminium is een technisch ingewikkeld proces.

Van de bauxietmijnen tot de productie van alumina, tot alle extra stappen die nodig zijn om deze stoffen om te zetten in het eindproduct.

Dit proces wordt verder bemoeilijkt door de huidige volatiele geopolitiek.

Het is onze taak om de juiste combinatie van beleidsmaatregelen te leveren zodat uw industrie in deze context kan navigeren.

En hoewel handelsbeleidsinstrumenten belangrijk zijn, en waarom we er niet voor terugschrikken ze te gebruiken, moeten we – als prioriteit – efficiënter en sneller de oorzaken van de huidige situatie aanpakken en u helpen uw businesscase in Europa te versterken.

De Commissie, en ik persoonlijk, staan klaar om samen met Aluminium Europe en de aluminiumindustrie als geheel te blijven werken, zodat we samen snel tastbare resultaten kunnen boeken.

Dank u wel.