Goedemiddag,
Ik begin met militaire mobiliteit. Ik wil allereerst benadrukken hoe belangrijk het is wat we vandaag voorstellen.
Ik kan dat belang illustreren met een citaat van de beroemde Amerikaanse generaal John Pershing, die tijdens de Eerste Wereldoorlog de Amerikaanse troepen in Europa leidde, en hij zei: “Infanterie wint veldslagen, logistiek wint oorlogen”. Dat is waar militairen het over hebben.
Deze woorden zijn de beste manier om het belang van het Military Mobility-pakket te beschrijven dat door de Commissie wordt gepresenteerd.
Snelheid is absoluut een hoeksteen van defensie en afschrikking. En wat Kaja zei over 45 dagen - dat is echt iets wat we ons niet kunnen veroorloven. We moeten spreken over minuten en uren, niet weken en maanden zoals tot nu toe.
Wat we voorstellen – om enkele zeer belangrijke punten te benadrukken.
Een grote verandering is dat we deze keer met betrekking tot militaire mobiliteit komen met een verordening. Geen communicatie, geen plannen, maar een verordening als juridisch instrument, wat betekent dat we de militaire transportregels harmoniseren en stroomlijnen met een verordening die overgaat van 27 nationale vergunningprocedures naar één enkele Unieprocedure en andere uitdagingen met betrekking tot militair transport oplost.
Ten tweede introduceren we een noodkader. Verschillende instellingen moeten tijdens crises samenwerken met automatische vergunningen en prioritaire toegang tot spoor- en luchtmilitair transport.
Het is zeer belangrijk dat we pooling en sharing-mogelijkheden introduceren om de tekorten aan transportcapaciteiten zoals wagons, vlakke trailers, vrachtwagens en zware luchtvervoersmiddelen aan te pakken. De verordening stelt een Solidarity Pool in. Het doel is om vrijwillig belangrijke dual-use mobiliteitscapaciteiten te delen. Deze kunnen nationaal zijn, publiek, vooraf gecontracteerd bij civiele transportaanbieders of door de Commissie aangeschaft. Het wordt beheerd met behulp van de ervaring van de Commissie in het beheer van activa om elke vorm van crisis te mitigeren.
En natuurlijk is het vierde punt dat we de gereedheid van dual-use infrastructuur en de veerkracht ervan waarborgen. Met de verordening leggen we een verplichting en een Resilience toolbox vast om strategische dual-use infrastructuur te identificeren, te upgraden, te beschermen en te verdedigen.
En het laatste punt is dat we ook governance en coördinatiemechanismen introduceren met de oprichting van een interinstitutionele Military Mobility Transport Group en nationale coördinatoren, en ook de jaarlijkse militaire transportgereedheidscontrole en stresstests herintroduceren,
En de eerste zal de stresstest zijn die precies gericht is op het waarborgen van snelle bewegingen van militaire hulp richting Oekraïne en de oostelijke grenzen van de Unie. Dat gaat over militaire mobiliteit.
***
Nu een paar woorden over de Defence Industry Transformation Roadmap.
Transformeer defensie en leer van Oekraïne om te transformeren – dat zijn twee kernboodschappen van de communicatie.
Transformeer niet alleen de aanbodzijde, wat betekent industrie en productie, maar ook de vraagzijde door het begrip van moderne oorlogsvoering en wat nodig is op het moderne slagveld te veranderen.
Er moet niet alleen aandacht worden besteed aan de transformatie van technologieën, maar ook aan de creatie van transformatieve ecosystemen, waarbij onderzoek en ontwikkeling, innovatie, industriële ontwikkeling en productie, militaire testen en feedback vanaf de frontlinie – alles samenwerkt in dezelfde kringloop van het defensie-ecosysteem.
Dat is opnieuw wat we moeten leren van Oekraïne, en disruptieve technologieën zoals kunstmatige intelligentie en quantum zijn nodig voor onze materiële defensiegereedheid. Dat is heel duidelijk.
Maar er is ook systemische verstoring nodig in onze defensie-industrieprocessen (van ontwikkeling tot productie en aanbesteding) en verstoring is nodig in de relaties tussen industrie, overheid en militairen.
Dus de EU Defence Industry Transformation Roadmap stelt de voorwaarden voor nieuwe manieren van samenwerking met de defensie-industrie, met nieuwe defensiespelers, en biedt ook een manier om de transformatie te versnellen.
Belangrijke gebieden die worden gedekt door 14 concrete acties (ik zal niet elk punt behandelen, maar alleen de belangrijkste benadrukken):
De eerste is het ondersteunen van de volledige investeringsreis van nieuwe defensiebedrijven, vooral in late financieringsfasen voor startups. We hebben een echt probleem wanneer 60% van het kapitaal voor deze bedrijven van buiten de Europese Unie komt (vooral uit de Verenigde Staten), en we verliezen deze startups voor Europa.
Daarom stellen we voor om een defensiegerichte EUR 1 miljard fonds-van-fondsen te lanceren samen met de Europese Investeringsbank, waarbij we een soortgelijke goede ervaring herhalen die we eerder met vergelijkbare initiatieven hebben gehad.
Tweede, wat heel belangrijk is, is het versnellen van de time-to-market van defensietechnologieën, en daarom komen we met een nieuw pilotinstrument dat we AGILE noemen. Dit zal later aanvullende regelgeving vereisen, die we zullen presenteren, maar we plannen dat dit nieuwe instrument het mogelijk maakt om nieuwe oplossingen te ontwikkelen die binnen 6 tot 12 maanden aansluiten bij militaire behoeften. AGILE is ontworpen om individuele bedrijven te ondersteunen bij het ontwikkelen van goedkope productie op een zeer snelle manier, met veel iteraties met de strijdkrachten en iets wat we DARPA-stijl kunnen noemen.
Derde, de andere 12 acties bestrijken de resterende twee groepen die we kunnen noemen: het verbeteren van de toegang tot contracten en het verbreden van de pijplijn van innovatieve defensieoplossingen. Er zijn opnieuw zeer concrete voorstellen over wat we moeten doen.
De vierde groep is ervoor zorgen dat Europa de vaardigheden en talenten heeft om zijn technologische voorsprong te behouden, opnieuw kijkend naar de zeer concrete stappen die we moeten implementeren om vaardigheden voor nieuwe defensie-industrieontwikkeling te hebben.
Transformatie in defensie is de sleutel en het is de enige weg naar een sterker Europees defensie-ecosysteem dat geloofwaardige defensiegereedheid en afschrikking garandeert, klaar voor de oorlogen van morgen.





