Goedemiddag,
Ik ben verheugd u vandaag de Consumentenagenda te presenteren – onze visie op consumentenbescherming voor de komende vijf jaar.
Vandaag gaat het over de 450 miljoen consumenten in de EU die centraal staan in de interne markt.
- Consumentenuitgaven vertegenwoordigen nu 51% van het bbp van de EU.
- En we weten dat zelfverzekerde consumenten zorgen voor een gezonde en dynamische economie voor onze interne markt.
De agenda van vandaag reageert op de zorgen en uitdagingen waarmee consumenten en Europese bedrijven worden geconfronteerd:
- de toename van oneerlijke online handelspraktijken en de exponentiële groei van e-commerce;
- Blijvende belemmeringen voor toegang tot grensoverschrijdende goederen en diensten in de interne markt; en
- De hoge kosten van levensonderhoud en de groeiende impact van klimaatverandering.
Ons consumentenbeleid voor de komende vijf jaar wordt geleid door het feit
- dat consumentenvertrouwen bloeiende markten creëert
- en dat consumentenbescherming de concurrentiekracht en economische groei van Europa stimuleert
Ons consumentenbeschermingskader biedt regels en prikkels die het vertrouwen, de bescherming en juridische zekerheid creëren die zowel consumenten als bedrijven ten goede komen.
- In turbulente tijden van economische concurrentie en geopolitieke confrontatie, onderbouwt de stabiliteit van onze interne markt de stabiliteit van onze Unie en de wereldwijde concurrentiekracht van de EU.
- En laat me toevoegen dat de nieuwe Consumentenagenda niet alleen de concurrentiekracht stimuleert, maar vereenvoudiging en vermindering van administratieve lasten als overkoepelende prioriteiten stelt.
De agenda richt zich op vier prioriteiten:
- Het wegnemen van obstakels voor consumenten in de interne markt;
- Het verbeteren van digitale eerlijkheid en online consumentenbescherming;
- Het bevorderen van duurzame consumptie;
- Het versterken van de handhaving van consumentenrechten.
Ten eerste, om obstakels voor consumenten in de interne markt weg te nemen, presenteert de agenda een actieplan gericht op het bevorderen van grensoverschrijdende toegang tot goederen, diensten en schone mobiliteit.
Consumenten moeten naadloos kunnen profiteren van ons grootste bezit - de interne markt.
- En daarom richten onze acties zich op het wegnemen van barrières wanneer consumenten bijvoorbeeld transnationale treinreizen boeken of proberen toegang te krijgen tot grensoverschrijdende financiële diensten.
- We zullen ook focussen op het beëindigen van andere vormen van discriminatie op basis van nationaliteit, woonplaats of vestiging.
Ten tweede, zetten we ons in voor het verbeteren van digitale eerlijkheid en online consumentenbescherming.
De digitale economie heeft echte voordelen opgeleverd voor consumenten.
Het heeft deuren geopend naar nieuwe producten en diensten en het dagelijkse leven hervormd, van de manier waarop we winkelen tot hoe we entertainment consumeren, informatie verkrijgen en met bedrijven omgaan.
Nu e-commerce blijft groeien, nieuwe technologieën zich ontwikkelen en het gebruik van AI steeds wijdverspreider wordt, moeten we ervoor zorgen dat de EU-consumentenwetgeving sterke bescherming blijft bieden, waarbij de autonomie en keuzevrijheid van consumenten worden gewaarborgd.
En daarom zal ik volgend jaar een Wet Digitale Eerlijkheid presenteren.
Deze wet gaat over het beschermen van consumenten online, het vereenvoudigen van regels, het bieden van juridische zekerheid en het creëren van een gelijk speelveld voor EU-bedrijven.
Ze zal praktijken aanpakken die consumenten vaak manipuleren, waardoor ze meer tijd online en meer geld uitgeven dan oorspronkelijk bedoeld.
De wet zal ook ingaan op hoe minderjarigen worden blootgesteld aan oneerlijke handelspraktijken online.
Naast de Wet Digitale Eerlijkheid zullen we werken aan het versterken van eerlijkheid online door de bescherming van consumenten tegen online fraude te versterken, van betere preventie tot betere ondersteuning voor slachtoffers bij het terugvorderen van hun geld.
Onder de pijler digitale eerlijkheid zullen we ook onderzoeken hoe digitale oplossingen, zoals digitale etikettering, de toegang tot product- en dienstinformatie voor consumenten kunnen verbeteren, terwijl de administratieve lasten voor bedrijven worden verminderd.
We zullen verder werken aan het waarborgen van het eerlijke en transparante gebruik van AI op consumentenmarkten, in lijn met de AI-wet en bestaande consumenten- en productveiligheidsregels.
Dit omvat het zorgen dat ons consumentenbeschermingskader gelijke tred houdt met technologische ontwikkelingen en dat consumenten duidelijke en transparante informatie ontvangen bij interactie met AI.
Ten derde, om duurzame consumptie te bevorderen, schetst de Consumentenagenda de maatregelen die de Commissie neemt om greenwashing, voortijdige veroudering en het gebrek aan betrouwbare informatie over productduurzaamheid en reparatiemogelijkheden verder aan te pakken.
Ze stelt ook de regels vast die zijn ingevoerd om duurzame producten toegankelijker, betaalbaarder en gemakkelijker te repareren te maken.
Onze prioriteit zal zijn om EU-regels effectief uit te voeren en te handhaven.
Vooruitkijkend willen we ook blijven werken aan de bevordering van de circulaire economie, bijvoorbeeld door het bevorderen van “green by design”-kenmerken en door het promoten van
- de terugname van goederen die niet meer worden gebruikt,
- tweedehandsmarkten,
- of abonnementsproducten.
Andere belangrijke acties omvatten ook een betere bescherming van consumenten tegen zogenaamde “PFAS” (forever chemicals) of het mogelijk maken dat consumenten overstappen op duurzamere vervoerswijzen.
De laatste pijler van de agenda richt zich op het versterken van de handhaving van consumentenrechten.
We zien een toename van oneerlijke handelspraktijken en onveilige producten die online worden verkocht, wat consumenten blootstelt aan risicos en bedrijven aan oneerlijke concurrentie.
We hebben al stappen gezet om deze problemen aan te pakken, bijvoorbeeld met de recente overeenkomst over het verwijderen van de de minimis-drempels.
Er is echter meer te doen en ik wil twee belangrijke resultaten benadrukken.
Volgend jaar zullen we de Verordening Consumentenbescherming Samenwerking herzien.
- Alle bedrijven die hun producten en diensten aan EU-consumenten aanbieden, moeten aan dezelfde wettelijke normen worden gehouden, ongeacht of ze binnen of buiten de EU opereren.
- Deze herziening van de CPC-verordening is gericht op het versterken en vereenvoudigen van het handhavingskader voor autoriteiten en conforme handelaren, en op het effectiever en afschrikwekkender maken van de handhaving van de EU-consumentenwetgeving.
- We kijken naar meer gecentraliseerde onderzoeks- en sanctiebevoegdheden op EU-niveau, evenals meer ondersteuning en betere coördinatie tussen nationale autoriteiten.
- En door een consistentere toepassing en interpretatie van consumentenbeschermingsregels zullen we de rechtszekerheid vergroten en bedrijven helpen hun nalevingskosten te verlagen –
- vereenvoudiging realiseren,
- een gelijk speelveld waarborgen,
- en concurrentiekracht stimuleren.
We zullen ook een herziening van de Markttoezichtsverordening voorstellen, die verdere maatregelen zal onderzoeken om de handhaving van productveiligheid efficiënter te maken en mogelijk een EU-markttoezichtsautoriteit zal oprichten.
Ons consumentenbeleid levert dagelijks tastbare voordelen voor EU-burgers.
Daarom reageren we op veranderingen en uitdagingen in markten – online en offline.
En daarom zorgen we ervoor dat regelgeving wordt opgevolgd door volledige uitvoering en effectieve handhaving voor de toekomst van onze consumenteneconomie en de interne markt van de EU.
Dank u, ik kijk uit naar uw vragen.




