Geachte Voorzitter,
Geachte Leden,
Het is een genoegen u weer te ontmoeten. Vorige oktober hadden we de gelegenheid om te spreken over het Ocean Pact, een van de belangrijkste resultaten binnen mijn portefeuille voor dit mandaat.
Ik kom zo terug op het Ocean Pact om u kort bij te praten over de stand van zaken rond de uitvoering, maar laat me beginnen met een andere horizontale prioriteit van deze Commissie, waarvan ik weet dat die voor u even belangrijk is: vereenvoudiging.
Vereenvoudiging van EU-beleid en wetgeving, en een betere uitvoering en handhaving zijn essentieel om het zakendoen in Europa makkelijker en sneller te maken.
Het creëren van een eenvoudiger en sneller Europa is een van onze belangrijkste overkoepelende doelstellingen voor dit mandaat.
Mijn doel is het identificeren en verminderen van onnodige en ongegronde administratieve lasten, zowel voor ondernemers, lidstaten als de Commissie zelf, terwijl we tegelijkertijd het ambitieniveau behouden dat door de medewetgevers voor ons beleid is vastgesteld. Ik ben ervan overtuigd dat dit de weg is naar een levensvatbare en duurzame toekomst voor onze sectoren.
Enkele weken geleden heb ik mijn eerste jaarverslag over vereenvoudiging, uitvoering en handhaving met u gedeeld.
Dit verslag vat de vooruitgang samen die in de eerste zeven maanden van 2025 is geboekt. Het weerspiegelt onze sterke inzet om via ons werk binnen het visserij- en oceaandossier bij te dragen aan het algemene doel van de Commissie om regels te stroomlijnen en administratieve lasten voor bedrijven en het MKB te verminderen.
Laat me u een paar voorbeelden geven van wat dit in de praktijk betekent.
Onze belangrijkste prioriteit op dit moment is de evaluatie van de CFP-verordening, die we in het voorjaar van volgend jaar willen afronden. Deze zal met name gericht zijn op het identificeren van mogelijkheden voor vereenvoudiging en lastenverlichting. Dit is voor mij een belangrijk aspect en mijn bedoeling is om waar nodig op te treden om de geïdentificeerde vereenvoudigingsmogelijkheden te realiseren.
Daarnaast beoordelen we de regelkosten van de nieuwe Verordening Visserijcontrole. We zijn een studie gestart om de kosten en baten van de uitvoering ervan te onderzoeken, met bijzondere aandacht voor de nieuwe maatregelen die geleidelijk in werking treden na de herziening van 2023.
Parallel daaraan streven we naar verdere vereenvoudiging op het gebied van visserijcontrole door onze digitale transformatie, bijvoorbeeld met regels voor gebruiksvriendelijke elektronische hulpmiddelen of de IT CATCH. Dit zal niet alleen de effectiviteit van controle-, inspectie- en handhavingsactiviteiten verbeteren, maar ook de administratieve lasten voor zowel de sector als de administratie aanzienlijk verminderen.
Om bijvoorbeeld de transparantie te vergroten en de datakwaliteit te verbeteren, ontwikkelen we momenteel RecFishing, een speciaal EU-breed IT-systeem voor het rapporteren van bepaalde recreatieve visvangsten, dat nationale autoriteiten zal helpen bestaande regels over visserijcontrole uit te voeren door kosten en administratieve lasten te verminderen.
We richten onze inspanningen ook op de ontwikkeling van een systeem voor tracking en rapportage van kleinschalige visserij via een gebruiksvriendelijk IT-hulpmiddel, dat in 2028 gereed moet zijn.
Bovendien sluit ik gerichte wijzigingen aan EMFAF niet uit om verdere vereenvoudiging te faciliteren.
Last but not least biedt de Ocean Act een kans voor stroomlijning en vereenvoudiging met betrekking tot milieudoelstellingen die aan de oceaan zijn gekoppeld.
Geachte Leden,
Een van mijn belangrijkste doelstellingen is ervoor te zorgen dat ons beleid zich vertaalt in effectieve actie op het terrein en tastbare positieve impact heeft voor de sector. Om dit te bereiken zijn onze implementatiedialogen essentieel. Regelmatige monitoring en evaluatie stellen ons in staat uitdagingen aan te pakken zodra ze zich voordoen en onze strategieën aan te passen om succes te verzekeren.
Dit jaar heb ik mijn Implementatiedialogen gehouden die zich richten op twee essentiële aspecten van ons beleid. De bijdragen uit de Dialoog over de Richtlijn Maritieme Ruimtelijke Ordening, gehouden in juli, zullen worden meegenomen in de aanstaande herziening van deze Richtlijn, die als hoeksteen zal dienen voor de komende Ocean Act.
De tweede dialoog over kleinschalige kustvisserij, gehouden vorige week, biedt verdere inzichten over waar en hoe de uitvoering van EU-regels en -programmas verder vereenvoudigd en gefaciliteerd kan worden voor dit specifieke en zeer belangrijke deel van onze sector.
Ten slotte, net als vereenvoudiging en uitvoering, is effectieve handhaving cruciaal. De beste wet zal haar doelstellingen niet bereiken als deze niet goed wordt gehandhaafd. Als “bewaker van het Verdrag” is het een van de kerntaken van de Commissie om de juiste toepassing van het EU-recht door alle lidstaten te waarborgen.
Door de uitvoering van pre-inbreukdialogen met lidstaten hebben we proactief gewerkt aan het verminderen van het risico op verdere achteruitgang van de Europese palingstand, wat heeft geleid tot snelle en succesvolle oplossingen.
Bovendien zijn we dit jaar een nieuwe inbreukprocedure gestart die gericht is op het tegengaan van het falen om de invoer van visserijproducten uit illegale, ongereguleerde en ongerapporteerde (IUU) visserijactiviteiten te voorkomen, waarmee we onze inzet voor duurzame praktijken versterken.
Onze voortdurende handhavingsinspanningen blijven bestaande uitdagingen aanpakken, zoals niet-naleving van EU-bepalingen met betrekking tot het wegen en registreren van vangsten en de Maritieme Ruimtelijke Ordening.
Geachte Leden,
Dit eerste Jaarverslag weerspiegelt onze sterke inzet voor transparantie, efficiëntie en responsiviteit.
Laat me u bedanken voor uw constructieve samenwerking bij het ontwikkelen van onze langetermijnvisie voor veerkrachtige, competitieve en duurzame Europese visserij, aquacultuur en andere sectoren van de blauwe economie.
Voordat ik afsluit, wil ik u bijpraten over de stand van zaken rond de uitvoering van het Europese Ocean Pact.
Een belangrijk resultaat onder de governance-pijler is de Ocean Act, gepland voor eind 2026. Deze wet zal een juridisch kader scheppen voor oceaanbestuur en ervoor zorgen dat bestaande doelstellingen die aan de oceaan zijn gekoppeld onder één dak herkenbaar zijn.
De Ocean Act bouwt voort op de herziening van de Richtlijn Maritieme Ruimtelijke Ordening. Het zal gericht zijn op het versterken en moderniseren van maritieme ruimtelijke ordening als strategisch instrument dat de prioriteiten van het Ocean Pact en de uitvoering ervan zal dienen, met name door meer sectoroverstijgende coördinatie op nationaal niveau en een beter georganiseerde zeegebiedbenadering.
De oproep tot bewijsvoering voor de Ocean Act wordt binnenkort gepubliceerd.
De herziening van de Richtlijn Mariene Strategie zal ook essentieel zijn om de voortgang te versnellen richting het bereiken van de milieudoelstellingen, de uitvoering te vereenvoudigen en de administratieve lasten in verband met rapportage en gegevensbeheer te verminderen.
De twee richtlijnen - MSFD en MSPD - zijn natuurlijk nauw met elkaar verbonden en ik zal nauw samenwerken met mijn collega-commissaris Roswall om maximaal synergieën te identificeren, waarbij niet wordt uitgesloten dat beide richtlijnen worden samengevoegd onder de Ocean Act, wat zal bijdragen aan verdere vereenvoudiging en stroomlijning.
Bovendien zullen we binnenkort een oproep tot belangstelling lanceren voor de oprichting van de Ocean Board, met de lancering gepland in het eerste kwartaal van 2026.
En we werken aan de oprichting van het dashboard, dat ons zal helpen de uitvoering van het Pact te monitoren.
Onder de tweede pijler van het Ocean Pact - de duurzame concurrentiekracht van de blauwe economie - is het onze bedoeling om in het voorjaar van 2026 de resultaten te presenteren van de uitgebreide evaluatie van de Gemeenschappelijk Visserijbeleid-verordening. Deze zal een op bewijs gebaseerde beoordeling bieden of de verordening nog geschikt is, welke lessen kunnen worden getrokken en welke aspecten van het beleid verbeterd moeten worden. Zoals al vermeld, zal het ook mogelijkheden voor vereenvoudiging identificeren. En het zal een uitstekende basis bieden om onze langetermijnvisie te ontwikkelen voor een veerkrachtige, competitieve en duurzame visserij- en aquacultuursector met een perspectief tot 2040, die we in het najaar zullen presenteren.
Ondersteuning van onze eiland-, kustgemeenschappen en buitenste regios is een andere belangrijke pijler van het Ocean Pact. Samen met de uitvoerend vicevoorzitter Fitto zullen we onze relevante strategieën presenteren in de eerste helft van 2026: de strategie voor buitenste regios in het eerste kwartaal en de strategie voor eilanden en kustgemeenschappen uiterlijk juni 2026.
Het bevorderen van oceaanonderzoek, kennis, vaardigheden en innovatie is een andere belangrijke pijler van het Ocean Pact. We zullen in de eerste helft van 2026 het Ocean Observation-initiatief lanceren, waarbij ik nauw zal samenwerken met commissaris Zaharieva.
Aan het einde van volgend jaar zullen we dan de Ocean Research and Innovation Strategy presenteren, eveneens mede geleid door commissaris Zaharieva, die het huidige bestuur zal verbeteren door de fragmentatie van EU-onderzoeks- en innovatie-initiatieven te overwinnen.
Geachte Leden,
Ik kijk ernaar uit de uitstekende samenwerking met deze Commissie voort te zetten. En ik ben toegewijd om dit Parlement regelmatig te informeren over de voortgang die we boeken met alle vandaag besproken onderwerpen.





