Goedemorgen dames en heren.

Vandaag heeft het College ons pakket Marktintegratie en Toezicht aangenomen – dat gericht is op het wegnemen van belemmeringen voor een meer geïntegreerde financiële markt in de Europese Unie.

Sinds ons eerste voorstel over securitisatie in juni hebben we daadkrachtig opgetreden - van financiële geletterdheid, spaar- en beleggingsrekeningen, tot aanvullende pensioenen, en nu marktintegratie en toezicht. Bij elk voorstel heb ik hier gestaan en de politieke urgentie benadrukt die onze strategie drijft.

Niet handelen – vasthouden aan de status quo – en het tolereren van de barrières en fragmentatie die we zo goed kennen, leidt maar tot één uitkomst – een Europa dat te weinig investeert, te langzaam groeit en geopolitiek en economisch terrein verliest. Dat is geen pad dat de Europeanen of Europa zich kunnen veroorloven.

Het leidende principe vandaag is pragmatisme. Dit pakket, en inderdaad de hele Unie voor sparen en beleggen, gaat over praktische hervormingen die echte resultaten opleveren voor burgers, bedrijven en de strategische autonomie van Europa.

Om onze concurrentiekracht te versterken en duurzame economische groei te bereiken, moet de EU-economie innoveren in veel sectoren, zoals cleantech, biotechnologie, kunstmatige intelligentie en defensie – om er maar een paar te noemen.

Geen enkel openbaar budget kan deze schaal van investeringen alleen dragen – en bankfinanciering is van nature niet altijd geschikt om vroege of hooginnovatieve sectoren te ondersteunen.

Wat we nodig hebben zijn grootschalige, diepe en liquide kapitaalmarkten die een breed scala aan investeerders aantrekken en bedrijven in staat stellen de financiering te vinden die ze nodig hebben, inclusief eigen vermogen, tegen lagere kosten, om te groeien en internationaal te concurreren.  

Maar vandaag is de waarheid dat de EU-kapitaalmarkten klein, gefragmenteerd en niet competitief genoeg zijn. Dit remt onze concurrentiekracht en groei.

En als we het over gebrek aan schaal hebben, zijn cijfers soms nuttig om het volledige verhaal te vertellen, in dit geval denk ik zeer zeker.

In de EU hebben we meer dan 300 handelsplaatsen, 14 centrale tegenpartijen en 25 erkende centrale effectenbewaarinstellingen en 7 meer die door centrale banken worden beheerd. Ter vergelijking, de VS heeft slechts 2 CSDs en 8 CCPs. 

En hoewel ik wil benadrukken dat de SIU niet bedoeld is om een andere markt te repliceren, kan het nuttig zijn om te vergelijken met degenen die een efficiënter resultaat hebben bereikt. 

Bijvoorbeeld, de marktkapitalisatie op EU-beurzen bedraagt 73 procent van het BBP, vergeleken met 270 procent in de VS.

Het aantal IPOs in de VS is in het afgelopen decennium meer dan verdrievoudigd ten opzichte van de EU.

In Europa moeten we ons meer richten op het vergroten van schaal. Schaal is een voorwaarde voor succes op kapitaalmarkten en schaal is van essentieel belang voor het idee van een interne EU-markt.

Een echte EU-kapitaalmarkt is veel groter dan de som van de nationale delen en kan ons helpen financiering te mobiliseren voor onze strategische prioriteiten.

Als beleidsmakers is het onze taak om onze kapitaalmarkten nu te reorganiseren om deze monumentale investering mogelijk te maken, niet om deze in de weg te staan.

Het uitgebreide pakket van vandaag is gericht op het wegnemen van obstakels voor de integratie van de EU-markt voor financiële diensten. Het bestrijkt handel, post-trade en vermogensbeheer, evenals het stimuleren van innovatie en het efficiënter maken van ons toezichtskader.

We stellen voor om:

  • de paspoortmogelijkheden voor gereguleerde markten en centrale effectenbewaarinstellingen te verbeteren – zodat zij hun diensten gemakkelijker in de hele EU kunnen aanbieden.
  • een ‘Pan-Europees Marktoperator’-status te creëren die het mogelijk maakt meerdere handelsplaatsen via één vergunning te exploiteren.
  • investeringsmogelijkheden te openen door de grensoverschrijdende distributie van beleggingsfondsen te stroomlijnen.
  • en synergieën op groepsniveau te erkennen, zodat Europese entiteiten hierop kunnen voortbouwen in hun grensoverschrijdende activiteiten.

We houden bij het leveren van deze voorstellen rekening met vereenvoudiging en lastenvermindering. Richtlijnen worden omgezet in verordeningen, niveau 2-maatregelen worden gestroomlijnd, nationale opties en discreties worden beperkt om gold-plating te voorkomen, het DLT-pilotregime wordt uitgebreid en vereenvoudigd.

Bovendien is het wegnemen van barrières het krachtigste instrument dat we hebben om onze interne markt te vereenvoudigen en te verdiepen.

Dit is een ambitieuze, positieve en toekomstgerichte hervorming, die veel verder gaat dan snelle oplossingen. Dit is een uitgebreid pakket dat ongeveer 18 wetsvoorstellen omvat.

Elk van de voorstellen maakt deel uit van een samenhangende aanpak en versterkt elkaar.

Alleen door het hele pakket te bekijken, begrijpt men volledig de reikwijdte van de hervorming.

Wanneer ik me een geïntegreerde, eenvoudigere en efficiëntere Europese kapitaalmarkt voorstel, zie ik een Europa voor me waar een marktdeelnemer in de ene hoek van de Unie precies hetzelfde antwoord krijgt als in de tegenovergestelde hoek.

Maar vandaag is dat niet zo.

Ons pakket stelt daarom een effectievere weg voorwaarts voor, inclusief het verplaatsen van toezicht naar de Europese Autoriteit voor effecten en markten voor belangrijke marktinfrastructuren en crypto-asset dienstverleners, en een meer gestroomlijnde aanpak voor entiteiten die diensten in de hele Unie leveren.

Wat innovatie betreft, hebben we vandaag voorgesteld om regelgevende obstakels voor innovatie op basis van distributed ledger-technologie te verlichten, onder meer door het DLT-pilotregime aan te passen om beperkingen op reikwijdte en schaal te versoepelen, de proportionaliteit en flexibiliteit te vergroten en rechtszekerheid te bieden om de toepassing van deze technologie mogelijk te maken.

We moeten niet vergeten dat integratie geen doel op zich is. Het is een middel om een echte EU-eenheidsmarkt voor financiële diensten op te bouwen, die de toegang tot kapitaalmarkten eenvoudiger en efficiënter maakt voor zowel investeerders als bedrijven.

Een meer geïntegreerde markt heeft voordelen voor alle lidstaten – zowel grote als kleine.

In feite profiteren kleinere lidstaten er sterk van, omdat hun bedrijven te maken hebben met hogere financieringskosten, minder lokale liquiditeit en een beperkte investeerdersbasis.

Burgers in kleinere lidstaten profiteren van meer keuze, lagere kosten en betere rendementen.

Om dit te bereiken, moeten we alle barrières wegnemen – regulerend, toezichthoudend en politiek – die de interne markt fragmenteren.

Ik begon vandaag met pragmatisme en wil daar ook mee afsluiten.

Want op dit moment is er geen rechtvaardiging voor het gefragmenteerde, te complexe lappendeken van regels die het financiële ecosysteem van Europa nog steeds bepalen.

Niet als we zo duidelijk zien wat er op het spel staat.

Laten we ons herinneren dat onze huidige kapitaalmarktarchitectuur het product is van keuzes uit het verleden. Ze kan worden herontworpen.

Ze kan worden vereenvoudigd. En ze kan worden verbeterd. Het creëren van een beter systeem is niet alleen mogelijk – het valt binnen ons mandaat.

Kiezen voor het behoud van de status quo voelt misschien comfortabel, zelfs onschuldig. Maar in werkelijkheid stapelt de kost van niet handelen zich stilletjes op.

En na verloop van tijd leidt dit tot achteruitgang. Ik zou zeggen dat die achteruitgang al begint, dus er is geen tijd te verliezen.

We zijn het de volgende generatie en deze Unie verplicht om elk instrument dat we hebben te gebruiken om het succes te verzekeren. Dat zal mijn motivatie zijn om dit pakket voort te stuwen.

Ik roep de mede-wetgevers op om dit moment met dezelfde duidelijkheid van doel te benaderen. Om deze hervorming niet met aarzeling, maar met vertrouwen, optimisme en een gedeelde visie op een sterker Europa aan te pakken.

Dank u, en ik kijk uit naar uw vragen.