Duitsland ligt in het hart van Europa, een kruispunt voor goederen, mensen en kennis. Om die reden is Duitsland centraal voor de collectieve paraatheid van Europa. Wanneer Duitsland klaar is, is Europa sterker.
De afgelopen jaren waren een reeks waarschuwingen, en elke had directe impact op u en uw Bundesländer. Covid-19 bracht het dagelijks leven tot stilstand, Rusland bracht oorlog terug naar ons continent, en extreem weer is niet langer de uitzondering, maar de nieuwe norm.
U heeft dit ervaren met de dodelijke overstromingen in de Ahrtal in 2021, die zoveel mensen het leven kostten en hele dorpen vernietigden. Dit jaar zagen we een scherpe stijging van hybride aanvallen, en drones hebben het luchtverkeer in Duitsland, mijn thuisland België, en heel Europa stilgelegd.
De EU wordt nu geconfronteerd met een complex cocktail van bedreigingen:
van klimaatschokken en cyberaanvallen tot pandemieën en potentiële gewapende agressie. Deze crises kunnen sectoren en landen overschrijden met een domino-effect dat hele samenlevingen kan verlammen.
In het verleden hebben we te vaak simpelweg gereageerd, maar reactie is geen strategie. We moeten onze denkwijze veranderen en een nieuwe cultuur van paraatheid in heel Europa opbouwen. Paraatheid moet vanaf het begin deel uitmaken van alles wat we doen, niet als een bijzaak. Het moet het volledige spectrum van bedreigingen omvatten.
Toen ik een jaar geleden aantrad, vroeg president von der Leyen mij om het werk van Europa op het gebied van paraatheid te leiden. Vandaag ben ik naar Bremen gekomen om twee dingen te doen: eerst wil ik naar u luisteren over waar onze steun het meest nodig is. En ten tweede wil ik u vertellen hoe de Europese Unie u kan ondersteunen.
In maart hebben we onze EU Paraatheidsstrategie aangenomen op basis van het rapport van de voormalige Finse president Niinistö. Het hoofdpunt is eenvoudig: we moeten van individuele silos overstappen naar nauwere samenwerking. Minder fragmentatie. Meer samenwerking.
We hebben geen nieuwe regels en meer bureaucratie nodig.
We hebben sterkere coördinatie en gezamenlijke actie nodig, waarbij alle belangrijke sectoren en actoren worden samengebracht - op EU-niveau en in elk land.
Dit moet beginnen voordat een crisis toeslaat. Vooruitziendheid en anticipatie zijn onze vroegtijdige waarschuwingslichten, zonder hen rijden we blind. Dit redt levens en bespaart ook geld.
Deze strategie geeft ons een duidelijk plan, en in de komende jaren zullen we het samen in actie brengen om onze collectieve paraatheid te versterken. Laat me me richten op een paar belangrijke hoogtepunten.
We veranderen hoe we ons beleid en onze initiatieven opbouwen: het heet paraatheid by design. Nu stellen we elke keer dat we een beleid ontwikkelen of investeren, in welke sector dan ook, twee vragen: maakt dit Europa sterker en beter voorbereid? En ten tweede, houdt het stand onder druk?
We integreren paraatheid in alles wat we doen: onze financiering, onze programmas en onze wetgeving. We moedigen nationale autoriteiten aan om ten volle gebruik te maken van de kansen die al bestaan in veel beleidsgebieden.
De EU stimuleert nu meer investeringen in civiele en gezondheidsparaatheid, veiligheid, defensie en dual-use capaciteiten. We ondersteunen ook onze lidstaten met een sterk meerjarig budget, gericht op paraatheid.
Elke geïnvesteerde euro moet Europa veiliger maken, en de EU ondersteunt landen en regios om veerkracht te versterken en ons paraatheidsniveau te verhogen.
We moeten ervoor zorgen dat we altijd hebben wat we nodig hebben, wanneer we het nodig hebben. Daarom hebben we een voorraadstrategie ingevoerd, zodat essentiële goederen altijd beschikbaar zijn in heel Europa, en een medische tegenmaatregelenstrategie om onze samenwerking op het gebied van gezondheidsparaatheid te verdiepen.
Tijdens COVID hebben we harde lessen geleerd. We hadden niet genoeg maskers en vaccins. Nu wel. In geval van een CBRN-aanval hebben we medicijnen nodig en distributienetwerken om ze bij mensen te krijgen.
We intensiveren ook onze samenwerking met de privésector omdat bedrijven onze toeleveringsketens beheren, onze leveringszekerheid beheren en een groot deel van onze kritieke infrastructuur exploiteren, zoals de havens van Bremen of Hamburg.
Een belangrijk onderdeel van onze nieuwe Paraatheidsstrategie richt zich op de individuele burger omdat ieder van ons klaar moet zijn voor alles. Iedereen heeft een rol in onze collectieve veiligheid.
Dit is een van de duidelijkste lessen uit de oorlog in Oekraïne: burgers zijn de ruggengraat van paraatheid. Hun kennis, vaardigheden en bereidheid om te handelen zijn de lijm die een land bij elkaar houdt in een noodsituatie.
Als de stroom uitvalt, zoals in april vorig jaar in Spanje, moeten mensen de eerste uren zelf zien te redden, zodat autoriteiten zich kunnen richten op de meest kwetsbaren. De EU ontwikkelt richtlijnen zodat huishoudens ten minste 72 uur zelfvoorzienend kunnen zijn. En we willen paraatheid in het schoolcurriculum opnemen, zodat elk kind weet wat te doen.
En iets dat mij na aan het hart ligt: jeugdparaatheidsprogrammas. We moeten een nieuwe generatie jonge helden opleiden, jonge mensen die weten hoe ze moeten handelen wanneer de volgende crisis komt. We hebben al sterke voorbeelden in Duitsland. Uw civiele bescherming “vuurtorens” in de Länder combineren lokaal leiderschap, betrokkenheid van de gemeenschap en praktische ondersteuning in een noodsituatie.
We moeten ook een harde waarheid onder ogen zien: de dreiging van gewapende agressie tegen de EU is reëel. Daarom versterken we onze civiel-militaire samenwerking, zodat we klaar zijn voor het ergste scenario. Wanneer burgers en militairen hun rol in een noodsituatie kennen, is Europa veiliger.
De civiele sector moet het leger kunnen ondersteunen wanneer dat nodig is. Ziekenhuizen kunnen bijvoorbeeld gewonde soldaten verzorgen. Het leger moet ook klaar zijn om burgers te ondersteunen zoals tijdens COVID, door burgers te repatriëren of patiënten tussen landen te vervoeren.
We ontwikkelen civiel-militaire paraatheidsplannen, zodat beide partijen als een goed geoliede machine kunnen samenwerken. Aangezien 80% van wat onze strijdkrachten gebruiken civiele infrastructuur is — wegen, bruggen, spoorwegen en havens — moeten we ervoor zorgen dat deze routes door het leger kunnen worden gebruikt.
Dit betekent dat we dual-use investeringen moeten stimuleren. Een concreet voorbeeld is het recente voorstel van de Commissie voor de Military Mobility Regulation. Dit zal het gemakkelijker en sneller maken om militaire middelen door Europa te verplaatsen.
Afgelopen juli stelde de Commissie voor om het Union Civil Protection Mechanism te upgraden, ons beschermschild in noodsituaties. Deze verordening brengt civiele bescherming, sectoroverschrijdende crisisanticipatie en coördinatie, en gezondheidsparaatheid samen in één instrument. Dit zal fragmentatie verminderen en Europa helpen beter te anticiperen, voor te bereiden en te reageren.
Dit Civil Protection Mechanism heeft zijn waarde bewezen. Verzoeken om hulp zijn meer dan tien keer toegenomen sinds het begin in de vroege jaren 2000. Laat me duidelijk zijn: er verandert niets voor lidstaten of de Länder. U blijft primair verantwoordelijk voor crisisbeheer. Wij zijn er om uw inspanningen aan te vullen, vooral tijdens gelijktijdige en langdurige crises, volledig in lijn met de EU-verdragen.
Met dit nieuwe voorstel willen we: risicos eerder anticiperen, met sterkere vroegtijdige waarschuwingssystemen en strategische vooruitziendheid; EU-middelen en teams sneller inzetten; meer proactieve pre-positionering, meer deskundige uitwisselingen en meer training ondersteunen; en een EU Crisis Coordination Hub creëren om bedreigingen beter te anticiperen, informatie te delen en sectoroverschrijdend te coördineren.
Ik reken op uw steun, niet alleen voor een sterke Duitse positie in de Raad, maar ook om de meer terughoudende lidstaten te overtuigen.
Laat me overgaan tot hoe de EU u nu kan ondersteunen. Duitsland blijft uitzonderlijk genereuze hulp aan Oekraïne bieden via de UCPM. Met Russische aanvallen op de energie-infrastructuur van Oekraïne ligt onze focus deze winter op het ondersteunen van de energiesector van Oekraïne en ervoor te zorgen dat Oekraïense patiënten hier in Duitsland behandeling kunnen blijven ontvangen.
Uw ziekenhuizen hebben ongeveer 1.600 Oekraïense patiënten behandeld die via ons EU Civil Protection Mechanism zijn geëvacueerd. Ik wil u persoonlijk bedanken voor elk leven dat u hebt gered. Duitsland mag daar trots op zijn. De EU zal u blijven ondersteunen.
We zien ook sterk leiderschap van de Bundesländer.
Dit jaar heeft Hessen, en in voorgaande jaren andere Länder, brandweerlieden gepositioneerd in risicogebieden om Frankrijk te ondersteunen. De Commissie zal de pre-positionering van brandweerlieden en materieel uitbreiden en financieren.
In oktober vorig jaar hielp de “Magnitude full-scale exercise” in Baden Württemberg de grensoverschrijdende coördinatie te verbeteren. En ik woonde onlangs de Borealis-oefening in Finland bij, waar Duitsland een cruciale rol speelde bij de training voor mogelijke CBRN-aanvallen. De EU zal deze grensoverschrijdende trainingen blijven ondersteunen.
Duitsland leidt ook het rescEU-noodziekenhuisproject, dat onze Europese gezondheidsparaatheid versterkt. U herbergt kritieke capaciteiten in het European Civil Protection Pool, van pompen en CBRN-decontaminatie-eenheden tot mobiele laboratoria en brandweerwagens, vaak via samenwerking tussen Länder. We willen het Pool nog sterker maken, en rekenen op u.
Noordrijn-Westfalen werkt al samen met Nederland. Waarom zou u de Pool-capaciteiten niet ook gebruiken om de samenwerking met Polen, Oostenrijk of andere buren te verdiepen?
Ik word gedreven door één eenvoudige ambitie: Europeanen veiliger en beter voorbereid maken. Hier in Bremen voel ik diezelfde sterke ambitie. U staat bekend om uw veerkracht, van wederopbouw na de oorlog tot het trotseren van stormen en stijgende wateren van het Noorden.
U weet wat het betekent om voor te bereiden, en u kent het belang van samen staan, zoals de Bremer Stadsmuzikanten. De EU staat aan uw zijde. Zo houden we onze mensen veilig, hier in Bremen en in heel de EU.




