Goedemorgen dames en heren.
Het is een groot genoegen om vandaag bij u te zijn.
Laat me beginnen met het bedanken van de organisatoren voor het centraal stellen van de menselijke impact van onze wetgeving in de discussie van vandaag, en voor het samenbrengen van zon diverse gemeenschap van toezichthouders, praktijkmensen, wetshandhavingsdeskundigen en vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld.
Natuurlijk is het bespreken van technische implementatie essentieel. U heeft duidelijkheid, consistentie en de juiste instrumenten nodig om onze wetgeving correct toe te passen. Maar het is even belangrijk om het effect van onze regels op het leven van Europese burgers niet uit het oog te verliezen.
En als een Unie van 450 miljoen mensen - steeds meer met elkaar verbonden, steeds meer blootgesteld aan wereldwijde bedreigingen - zijn we meer dan een economisch project. We zijn een politieke en op waarden gebaseerde gemeenschap die haar burgers moet beschermen, haar principes moet handhaven en haar veiligheid moet waarborgen.
In deze context is de strijd tegen witwassen geen geïsoleerde regelgevende oefening. Het is geen naleving om de naleving. Het is een cruciale schakel in de keten die het vertrouwen in ons financiële systeem beschermt, onze samenlevingen beschermt tegen crimineel misbruik en de veiligheid, waardigheid en welvaart voor alle Europeanen verdedigt.
Zoals u weet, heeft de Europese Unie vorig jaar een grote hervorming van haar kader voor anti-witwassen en terrorismefinanciering aangenomen.
Deze hervorming was niet bedoeld om meer checklists of meer administratieve lagen te creëren. En het was ook niet uitsluitend bedoeld om “loopholes” in het juridische systeem te dichten, hoewel dat wel nodig was.
Het uiteindelijke doel is dieper.
We hebben ons kader bijgewerkt omdat witwassen de fundamenten van de Unie ondermijnt.
Het destabiliseert ons financiële systeem door het vertrouwen van burgers te ondermijnen; het bedreigt onze interne markt door criminele winsten concurrentie te laten vervalsen; het ondermijnt onze vrede en veiligheid door ernstige en georganiseerde misdaad te voeden en geweld, dwang en corruptie te laten toenemen.
Daarom is het AML-pakket van 2024 meer dan een technische update.
Het is een strategische investering in de veiligheid van onze burgers, de veerkracht van onze economie en de integriteit van onze democratie.
Het is ook belangrijk op te merken dat dit pakket niet op zichzelf is samengesteld.
Het moet worden begrepen binnen de bredere context van gerelateerde initiatieven op EU-niveau, waaronder de herziening van de regels over georganiseerde misdaad en de Europol-verordening.
We leven in een wereld van snelle geopolitieke en technologische veranderingen, waarin we ervoor moeten zorgen dat we voorbereid en uitgerust zijn voor nieuwe ontwikkelingen. Deze nieuwe regels gaan over het voorblijven van opkomende risicos en het vormgeven van de toekomst in plaats van erop te reageren.
Onze nieuwe AML-regels dringen door tot de kern van de problemen die ons tegenhouden.
Allereerst pakken we fragmentatie aan.
Wanneer we zonder consistentie opereren, geven we criminelen een duidelijk voordeel. Ons systeem is zo sterk als de zwakste schakel.
Het AML-pakket streeft ernaar een waterdicht systeem van geharmoniseerde beleidslijnen en procedures te creëren, dat de deur sluit voor degenen die ons juridische systeem proberen te ondermijnen.
Cruciaal is dat we ons kader versterken door rechtstreeks toepasbare regels voor klantonderzoek, uiteindelijke begunstigden, interne controles, meldingsverplichtingen en risicovolle sectoren.
We hebben minder mazen in het net en een gelijk speelveld voor alle verplichtte entiteiten nodig.
Om dit gelijk speelveld te waarborgen, versterkt het pakket ook de samenwerking tussen lidstaten - we moeten beter kunnen samenwerken.
Dit betekent betere samenwerking tussen Financial Intelligence Units, betere toegang tot informatie over uiteindelijke begunstigden, betere interoperabiliteit van bankrekeningregisters en betere grensoverschrijdende gegevensuitwisseling.
Criminelen opereren al lange tijd grensoverschrijdend, en digitale vooruitgang heeft dit alleen maar gemakkelijker gemaakt. Ook hier moeten we de schaal in evenwicht brengen en ervoor zorgen dat handhaving ook met een pan-Europees perspectief kan worden uitgevoerd.
In dit opzicht zal AMLA een game changer zijn.
Het zal nationale toezichthouders coördineren om consistentie en toezichtconvergentie in de Unie te waarborgen.
Het zal ook de samenwerking tussen Financial Intelligence Units versterken om betere en tijdige informatie-uitwisseling te waarborgen en gezamenlijke analyses te faciliteren.
Het zal toegewijde methodologieën, normen en analysetools ontwikkelen die beschikbaar zijn voor bevoegde autoriteiten en FIUs om hun analytische capaciteiten te verbeteren en gespecialiseerde trainingen en ondersteuning te bieden.
Het zal ook belast worden met het monitoren van ontwikkelingen op de interne markt en het beoordelen van bedreigingen, kwetsbaarheden en risicos in relatie tot ML/TF met een pan-Europees perspectief.
En tot slot zal het rechtstreeks toezicht houden op bepaalde risicovolle grensoverschrijdende financiële instellingen, waarvoor het bijzonder belangrijk en complex is voor toezichthouders om een volledig overzicht te krijgen van het volledige spectrum van bedrijfsactiviteiten.
Dit betekent dat de sterkste verdedigingslinie van Europa nu rechtstreeks gericht zal zijn op de gebieden met het grootste risico.
Het nieuwe kader gaat echter niet alleen over het aanpakken van witwassen als zodanig, het vereist ook dat verplichtte entiteiten een dieper begrip ontwikkelen van het doel en de context van transacties. En dit maakt een cruciaal verschil.
Het kan cruciaal zijn voor het opsporen van misdrijven zoals:
- mensenhandel,
- gendergerelateerde uitbuiting,
- gedwongen arbeid,
- en drugshandel.
Deze misdrijven komen elke dag voor in onze Unie, en we moeten in staat zijn om de patronen vroeg en snel te identificeren om ze uit te roeien.
Dit onderstreept waarom betere samenwerking tussen verplichtte entiteiten, toezichthouders, Financial Intelligence Units en uiteindelijk de rechterlijke macht absoluut essentieel is.
Dames en heren, het grote wetgevende werk voor dit pakket is gedaan. We gaan nu over tot implementatie, wat op zich weer een uitdaging is.
Ik heb het belang van de verschillende schakels in ons financiële systeem uitgelegd, en we hebben iedereen nodig die in dezelfde richting trekt als we willen slagen. Dit pakket kan alleen werken als iedereen eigenaarschap neemt voor het succes ervan.
Vanuit de Commissie is ons werk nu om lidstaten, toezichthouders en verplichtte entiteiten te ondersteunen bij de implementatie van de regels op de grond.
We zullen begeleiding bieden, samenwerking faciliteren en de voortgang nauwlettend volgen.
Deze implementatiefase is cruciaal – hier wordt de echte impact gemaakt.
We zijn ons ervan bewust dat dit geen gemakkelijke taak is, maar het is juist in zulke momenten dat we het uiteindelijke doel van de regels moeten herinneren: niet om een nieuwe checklist voor bedrijven te bieden, maar als een manier om een veiligere samenleving te creëren, die burgers en bedrijven in Europa in staat stelt met vertrouwen te leven en te werken.
We richten ons ook op het voorbereiden van gedetailleerde maatregelen om uit te leggen hoe de regels correct moeten worden geïmplementeerd.
Wat de timing betreft, moet ons regelboek medio 2027 worden afgerond: dit is de strikte deadline voor de AML-verordening om van toepassing te worden en voor de richtlijn om door alle lidstaten te zijn omgezet.
De medewetgevers hebben het werk aan niveau 2- en niveau 3-maatregelen verdeeld tussen de Commissie en AMLA, in overeenstemming met onze respectieve bevoegdheden.
En ik wil een woord zeggen over het belang van AMLA – waarvan ik geloof dat het de grootste prestatie van het AML-pakket is.
De oprichting van AMLA toont politieke inzet voor een eendrachtige aanpak van de bestrijding van financiële criminaliteit.
Het is een moedige en toegewijde reactie op de structurele kwetsbaarheden die het vermogen van de EU om dergelijke criminelen te confronteren lang hebben verzwakt. Het versterkt de integriteit van onze interne markt en bovenal zendt het een duidelijk signaal: witwassen zal nu worden beantwoord met een sterkere, EU-brede reactie.
Terwijl we deze implementatiefase voortzetten, zullen we blijven organiseren implementatieworkshops voor zowel de richtlijn als de verordening, om ervoor te zorgen dat onze verwachtingen duidelijk zijn en dat u de gelegenheid heeft om eventuele twijfels te verduidelijken.
We willen ook onze betrokkenheid bij belanghebbenden voortzetten, zodat we kunnen begrijpen waar onzekerheden blijven en wat de uitdagingen op de grond zijn.
Tot slot wil ik terugkomen op het idee dat onze witwasregels breder zijn dan eenvoudige regelgevende verplichtingen.
Het gaat om mensen. Het gaat om echte levens die onherstelbaar kunnen worden geschaad door financiële criminaliteit.
Achter elke verdachte transactie kan een slachtoffer van mensenhandel, corruptie, kinderarbeid of terroristische activiteit schuilgaan. Dat staat op het spel.
De eenvoudige waarheid is dat AML-regels niet als een last moeten worden gezien, maar als een verantwoordelijkheid – een plicht die we allemaal delen tegenover de samenleving.
Sterke AML-regels zorgen ervoor dat kapitaal stroomt naar waar het het meest nodig is. En voor Europa betekent dat nu innovatie, duurzame groei en kwaliteitsbanen voor onze burgers.
Ze waarborgen onze financiële stabiliteit, versterken de integriteit van onze markten en beschermen de reputatie van Europa als een veilige en transparante plek om zaken te doen. Ik wil u nogmaals bedanken voor uw aanwezigheid en ik kijk uit naar onze discussie.



