Uitvoerend vicevoorzitter Ribera
Vandaag presenteren commissaris Jørgensen en ik u het Europese nettenpakket, dat vandaag door het College is aangenomen. Wij denken dat dit een pakket is dat Europeanen in staat zal stellen om veel stabielere energieprijzen, lagere rekeningen en meer zekerheid te ervaren.
Deze netten, waterstof- en koolstofnetwerken, lang verwacht door velen, zijn meer dan alleen staal en kabels. Ze symboliseren in welke mate we veel meer verenigd en veerkrachtig moeten zijn.
Ze zijn de ontbrekende schakels om geografische beperkingen te overwinnen en bedrijven in staat te stellen om gelijkwaardig te concurreren op de interne markt, profiterend van de capaciteit om overal energie van eigen bodem te ontwikkelen.
We hebben vanaf het begin gezegd dat Europa niet concurrerend, veerkrachtig of eerlijk kan zijn zonder een schoon, onderling verbonden energiesysteem.
Met de lijst van 235 projecten van gemeenschappelijk belang die vorige week is aangenomen, bouwen we aan het elektriciteits-, waterstof- en CO2-netwerk van Europa.
We willen een einde maken aan de energie-isolatie in verschillende lidstaten.
Onze netten leveren betaalbare energie direct waar die het meest nodig is, waardoor de kosten voor consumenten en bedrijven worden verlaagd.
We zeggen dat we het nieuwe tijdperk van elektriciteit zijn ingegaan en in dit tijdperk banen onze netten de weg voor de integratie van meer hernieuwbare energie en ondersteunen ze de elektrificatie van onze economie, waardoor onze afname van fossiele brandstoffen wordt versneld.
Door nationale netten verder te verbinden, vergroten we de veerkracht over grenzen heen, waardoor nationale systemen elkaar kunnen ondersteunen.
We gaan van gefragmenteerde nationale plannen naar een verenigde EU-planning die de netinfrastructuur definieert die nodig is om onze Energie-unie te realiseren; we introduceren een mechanisme voor grensoverschrijdende kostenverdeling; en
faciliteren kanalen om ervoor te zorgen dat congestie-inkomsten worden ingezet voor de uitrol van netten om dergelijke knelpunten die al zijn geïdentificeerd te verlichten.
We integreren veerkracht door ontwerp om ervoor te zorgen dat onze infrastructuur bestand is tegen klimaat-, cyber- en fysieke bedreigingen, en versnellen vergunningverlening zodat we de tijd die wordt besteed aan de implementatie van de elektriciteitsinfrastructuur aanzienlijk kunnen verkorten. Voor transmissienetten zal dit een vermindering mogelijk maken, zodat we niet meer ongeveer 5 jaar hoeven te wachten zoals nu het geval is.
Het pakket brengt maatregelen voor versnelde vergunningverlening zoals zal worden uitgelegd. We weten dat hoewel snelheid cruciaal is, het behouden van een evenwichtige aanpak de sleutel is en dat wordt weerspiegeld in het pakket. Dit nettenpakket is meer dan alleen beleid — het is een verbintenis voor een sterker, onderling verbonden en duurzaam Europa.
---
Commissaris Jørgensen
Stel je voor dat je een puzzel probeert te leggen zonder naar de doos met de afbeelding te kijken.
Nou, tot op zekere hoogte is dat wat we nu eigenlijk doen met de energie-infrastructuur van Europa.
Op dit moment hanteren we een bottom-up benadering van planning: we voegen nationale plannen en sectorale strategieën samen en stemmen ze af, maar missen een echt Europees en sectors-overstijgend perspectief.
Voeg daarbij een aantal fundamentele uitdagingen.
We rollen onze netten niet snel genoeg uit.
Als we niet versnellen, zullen we in 2030 ongeveer de helft van de nieuwe grensoverschrijdende capaciteit van de EU missen die nodig is.
De gemiddelde implementatietijd van een transmissienetproject is meer dan 10 jaar, waarvan meer dan de helft wordt besteed aan vergunningverlening. Dat is veel te lang. En we moeten dat fundamenteel veranderen.
Ook: We moeten onze veiligheid en veerkracht versterken. Want onze strategische verbindingen zijn ook strategische doelwitten geworden.
In 2022 alleen al werd de energie-infrastructuur van Europa getroffen door 48 succesvolle cyberaanvallen.
En we zagen het bij de sabotage van Estlink 2 door Rusland vorig jaar.
Dus op dit bepalende moment voor Europa zijn dit zeker kosten die we ons niet kunnen veroorloven. Dit zijn uitdagingen die we moeten oplossen.
De kern is dit: als we een Europa willen dat schoon, concurrerend en onafhankelijk is, moeten onze energie-infrastructuur sterker, veiliger en beter verbonden zijn.
Vandaag zetten we ons in om Europa te verbinden met een snelheid en schaal die nog nooit eerder is vertoond.
Eerste stap: we identificeren en werken aan de vooruitgang van onze 8 energie-autowegen – van de Oostzee tot Cyprus; van Zuidoost-Europa tot het Iberisch Schiereiland.
Dit zijn enkele van de gebieden die aanzienlijke knelpunten vormen, die de stroom van schone en goedkope energie door onze Unie belemmeren.
Door vooruitgang te boeken met deze acht strategische verbindingen, openen we een nieuw tijdperk van energie-onafhankelijkheid voor Europa, terwijl we helpen de energieprijzen te verlagen.
Tweede: We stellen een nieuwe manier voor om onze infrastructuur in kaart te brengen en te plannen.
Volgens een recente studie kan er meer dan €560 miljard worden bespaard in de periode tot 2050 als lidstaten de infrastructuurplanning beter coördineren over sectoren en landen heen.
Daarom stellen we voor dat de Europese Commissie een centraal scenario ontwikkelt voor onze energienetwerken: identificeren wat we nodig hebben, waar we het nodig hebben en wanneer we het nodig hebben. Zo kunnen we leveren.
Ja, dit betekent meer macht voor de EU. Maar het is belangrijk om te zeggen dat dit geen zero-sum game is.
Door de EU meer bevoegdheden te geven om te coördineren en te faciliteren, versterken we ook de lidstaten om te doen wat voor hen nodig is.
En door samen te werken op basis van een enkele Europese kaart die alle sectoren integreert, zorgen we voor de meest rationele planning voor onze hele Unie.
Op deze manier kunnen we samenhangende netwerkplanning leveren op de meest logische en kosteneffectieve manier.
Maar plannen is niet genoeg, hoe belangrijk het ook is. We moeten ook versnellen.
Vergunningsprocedures mogen niet langer duren dan twee jaar, met een maximum van drie jaar voor de meest complexe projecten.
Vandaag duren ze meestal veel langer. Meer dan vijf jaar is niet ongewoon. Zelfs meer dan een decennium komt voor.
We zullen daarom procedures voor alle netinfrastructuur, hernieuwbare energieprojecten, opslagprojecten en oplaadstations versnellen en vereenvoudigen.
Dit zal gebeuren op een manier die geen concessies doet aan milieubescherming.
Vandaag de dag ondervindt de groene transmissie soms tegenstand van lokale gemeenschappen, die zich kunnen uitgesloten voelen van beslissingen die hun dagelijks leven en lokale omgeving beïnvloeden.
Het is van vitaal belang ervoor te zorgen dat deze gemeenschappen volledig betrokken zijn bij energieprojecten voor de schone transitie.
Publieke participatie en het delen van voordelen is de sleutel tot acceptatie: projecten moeten lokale burgers net zo goed ten goede komen als de projectinvesteerders.
Daarom introduceren we een nieuwe verplichting voor lidstaten om ervoor te zorgen dat een deel van de voordelen van hernieuwbare projecten wordt doorgegeven aan lokale burgers en gemeenschappen in de nabijheid van het project.
Tot slot wil ik benadrukken dat het hier ook gaat om de veiligheid van onze infrastructuur.
Om de toenemende bedreigingen voor onze strategische verbindingen tegen te gaan, stellen we voor dat grotere veiligheidsaspecten volledig worden geïntegreerd in het ontwerp, de goedkeuring en de monitoring van grensoverschrijdende projecten.
Al met al ben ik vandaag trots te kunnen zeggen dat we aan een nieuwe fase van ons gemeenschappelijk Europees project beginnen.
We staan aan de vooravond van een schone, concurrerende en onafhankelijke toekomst – bereikt door onszelf, voor onszelf.
Het is tijd om vooruit te stappen, onze verbinding te voltooien en het volledige potentieel van een echte Energie-unie te benutten.
Dank u.




