Dank u. Goedemiddag iedereen.
Vandaag wil ik twee belangrijke elementen delen met betrekking tot de uitvoering van onze ambitieuze vereenvoudigingsagenda.
Ten eerste, terugkijkend door de belangrijkste bevindingen van het eerste Jaaroverzichtsrapport over vereenvoudiging, uitvoering en handhaving voor te leggen.
En ten tweede, vooruitkijkend, door de sterke vereenvoudigingsdimensie van het Werkprogramma 2026, dat Maros zojuist heeft gepresenteerd, te schetsen.
Maar eerst, laat me heel kort onze vereenvoudigingsagenda in een breder perspectief plaatsen.
Het verbeteren van de concurrentiekracht van Europa is de overkoepelende en dringende prioriteit van de Europese Commissie.
Vereenvoudiging is een belangrijk onderdeel van deze inspanning.
De vereenvoudiging van EU-regels en hun betere uitvoering is essentieel om het doen van zaken in Europa gemakkelijker en sneller te maken.
Concreet is het doel om ervoor te zorgen dat onze bedrijven minder tijd en energie aan papierwerk besteden en meer aan innovatie, investeringen en groei.
Door onze bedrijven de ruimte te geven om te doen waar ze goed in zijn, kunnen we Europa concurrerender maken, onze welvaart veiligstellen en onze bredere beleidsdoelstellingen bereiken.
Dus, waar staan we in termen van uitvoering?
Het Overzichtsrapport geeft een samenvatting van de vooruitgang van de Commissie in de eerste zeven maanden met betrekking tot de vereenvoudiging, uitvoering en handhaving van EU-regels en -voorschriften.
In het algemeen toont het rapport opmerkelijke vooruitgang in het realiseren van onze agenda op alle drie gebieden.
Ten eerste, op het gebied van vereenvoudiging.
Sinds het begin van het jaar heeft de Commissie zes vereenvoudigingsomnibusvoorstellen gepresenteerd, op gebieden zoals duurzaamheid rapportage, duurzaamheid due diligence, taxonomie, investeringsregels, landbouw, defensie, kleine mid-caps en meer.
Onze voorstellen zullen echte, tastbare en positieve effecten hebben op bedrijven in heel Europa.
Om u enkele voorbeelden te geven:
Voor boeren, bijvoorbeeld, gaan we naar één inspectie per jaar op de boerderij, waardoor milieuregels gemakkelijker te begrijpen en na te leven zijn, en de toegang tot financiële steun, vooral voor jonge boeren, vergemakkelijkt wordt.
Voor KMOs maken we de regels proportioneel zodat zij tijdens hun opschalingsfase niet plotseling worden geconfronteerd met dezelfde nalevingsverplichtingen als zeer grote bedrijven.
Voor de Europese defensie-industrie maken we de regels voor vergunningen, aanbestedingen en licenties eenvoudiger om onze veiligheid te verbeteren.
We schatten dat de jaarlijkse administratieve besparingen die voortvloeien uit de omnibusvoorstellen en andere reeds gepresenteerde vereenvoudigingsinitiatieven meer dan €8,6 miljard bedragen.
Dit vertegenwoordigt ongeveer een vijfde van het totale doel van €37,5 miljard aan jaarlijkse administratieve kostenbesparingen die we willen bereiken tegen het einde van deze Commissie.
Dus, we hebben dit jaar al een sterke start gemaakt, maar er blijft natuurlijk nog veel werk te doen.
Daartoe zijn we van plan om voor het einde van het jaar verdere omnibusvoorstellen te presenteren, waaronder het Digitale Pakket, een Milieu Omnibus, een Automobiel Omnibus, Voedsel- en Voedselveiligheid, en initiatieven voor Medische Hulpmiddelen.
Ten tweede, op het gebied van uitvoering.
Het rapport toont aan dat de Commissie heeft geluisterd naar degenen die onze regels en voorschriften daadwerkelijk navigeren bij het ontwerpen van onze voorstellen.
Onze vereenvoudigingsstrategie vereist Implementatiedialogen en Realiteitscontroles met belanghebbenden en praktijkmensen om ervoor te zorgen dat we reageren op hun zorgen.
De Commissie heeft inmiddels meer dan 30 implementatiedialogen gehouden.
Dit betekent dat leden van het College hebben gesproken met meer dan 550 diverse belanghebbenden – waaronder vertegenwoordigers van de industrie, KMOs, ondernemers, sociale partners, centrale, regionale en lokale autoriteiten, en de samenleving.
Dus, we volgen een bottom-up benadering.
Onze belanghebbenden en praktijkmensen weten waar de problemen zich werkelijk bevinden.
Zij zijn het beste geplaatst om nuttige inzichten te bieden voor de Commissie om de knelpunten, duplicaties en overbodigheden in EU-regels en -voorschriften aan te pakken.
Dan een woord over handhaving.
Het rapport laat zien hoe de Commissie EU-wetgeving op een meer coöperatieve, vastberaden en transparante manier handhaaft.
Het benadrukt:
- het verhoogde gebruik van pre-inbreukdialoog om snellere oplossingen te vinden;
- de lancering van 373 inbreukzaken, voornamelijk voor onvolledige of onjuiste omzetting van richtlijnen, en;
- een totaal van ongeveer 1.500 lopende zaken, vergezeld van 45 rechtszaken.
De informatie in het rapport wordt aangevuld met een vernieuwde Europa-webpagina.
Nu vooruitkijkend naar wat 2026 voor onze vereenvoudigingsagenda in petto heeft.
De boodschap van het Werkprogramma van de Commissie voor 2026 is heel duidelijk.
We willen de vaart erin houden.
Meer dan de helft van de initiatieven in het werkprogramma van volgend jaar richt zich op het eenvoudiger, duidelijker en gemakkelijker maken van EU-wetgeving.
Dit betekent dat ze netto kostenbesparingen zullen opleveren om ons dichter bij het totale doel van €37,5 miljard voor jaarlijkse administratieve kostenbesparingen te brengen.
De Commissie zal verdere omnibusvoorstellen en andere initiatieven presenteren om regels in belangrijke sectoren te vereenvoudigen.
Dit omvat gebieden zoals productwetgeving voor energie, belasting, concurrentievermogen en innovatie, en we zullen voorstellen doen om lasten voor burgers te verlichten.
De cultuurverandering die we binnen de Commissie hebben ingezet – met een grotere focus op vereenvoudiging en concurrentievermogen – zal ook doorgaan.
Alle Commissarissen en diensten van de Commissie zullen deelnemen aan implementatiedialogen en realiteitscontroles met praktijkmensen, om verder te gaan dan abstracte discussies en te focussen op hoe concrete problemen direct en snel kunnen worden aangepakt.
We zullen EU-wetten en uitvoeringsregels blijven screenen om te zien of ze nodig zijn om beleidsdoelstellingen te bereiken en geen opgebouwde en onterechte lasten toevoegen.
Tot slot wil ik benadrukken dat vereenvoudiging een gezamenlijke inspanning is.
Dus, de Commissie zal blijven samenwerken met de medewetgevers om ervoor te zorgen dat deze voorstellen snel worden aangenomen en dat al onze voorstellen hun volledige potentieel realiseren om een echte, impactvolle verandering op de grond teweeg te brengen.
Dank u.





