Dank u, Antonio.
We hebben goede discussies gehad en vooruitgang geboekt op verschillende gebieden. Laat me beginnen met Oekraïne. Vanmorgen hebben we het 19e sanctiepakket aangenomen, een breed en uitgebreid pakket dat het hart van de oorlogseconomie van Rusland raakt. Tegelijkertijd gaat de VS door met haar eigen sancties tegen Rusland – een zeer welkome stap. Want samen met onze partners en bondgenoten hebben we meer impact. En we zullen de druk op Rusland volhouden zolang het nodig is. Zoals we altijd hebben gezegd, zullen we Oekraïne steunen zolang het nodig is om een einde te maken aan de moorden en een rechtvaardige en duurzame vrede te verzekeren. Dit was ook onze boodschap aan president Zelenskyj eerder vandaag.
We hebben een goede discussie gehad over de herstelbetalingslening die gefinancierd zal worden met de geïmmobiliseerde Russische activa. Dit stelde ons in staat punten te identificeren die we nog moeten verduidelijken, waarna we zullen terugkomen met de verschillende opties die we zullen ontwikkelen. Laat me nogmaals benadrukken: we zullen altijd het Europese en internationale recht respecteren terwijl we dit werk voortzetten.
Nu over defensie. We hadden vandaag een zeer positieve discussie over onze Roadmap voor Readiness 2030. Ten eerste identificeert de Roadmap de capaciteitslacunes evenals de doelstellingen en mijlpalen om onze doelen tegen 2030 te bereiken. Dit wordt natuurlijk nauw gecoördineerd met de NAVO. Ten tweede is dit een 360 graden benadering. Want onze veiligheid gaat over het beschermen van grenzen. Vandaag is dat in het oosten, morgen kan het in het zuiden zijn. De vlaggenschipprojecten die we hebben geïdentificeerd zijn een duidelijk voorbeeld hiervan. Ze zijn pan-Europees en grensoverschrijdend van aard en kunnen projecten van gemeenschappelijk Europees belang zijn, zoals de Drone Alliantie, of de Eastern Flank Watch, ook de ruimteverdediging of het Europese luchtschild, die typische voorbeelden zijn. Ten derde gaat de Roadmap gepaard met een stijging van de defensie-uitgaven. Het is daarom voor ons erg belangrijk dat deze defensie-investeringen een motor voor groei zijn. Met andere woorden, we willen rendement op investeringen, het zal oplopen tot EUR 800 miljard tot 2030. En we willen een zeer duidelijk rendement op investeringen door banen te creëren en onderzoek en ontwikkeling hier in de Europese Unie te hebben. Europa moet dus verantwoordelijk zijn voor zijn eigen defensie. Als onderdeel van een sterke trans-Atlantische veiligheid en volledig afgestemd op de NAVO.
Verder over concurrentievermogen en de schone transitie. Wereldwijd is de schone transitie nu in volle gang. De markten voor schone technologieën over de hele wereld bloeien. De wereldwijde markt voor batterijen zal naar verwachting in de komende vijf jaar verdubbelen. De wereldwijde markt voor windturbines blijft elk jaar met meer dan 10% groeien. En als je kijkt naar ontwikkelingslanden in Azië, Afrika en Latijns-Amerika, zijn de verkopen van elektrische autos vorig jaar met 60% gestegen. Dit is niet alleen goed nieuws voor het klimaat, het is ook een geweldige economische kans. Dus de vraag voor ons is of we willen profiteren van deze wereldwijde schone-technologie-boom. Of het gewoon aan anderen overlaten. En natuurlijk is het antwoord heel duidelijk, we gaan er helemaal voor in deze competitie. Er waren drie punten die we in deze discussie benadrukten. Ten eerste moeten we meer schone producten ondersteunen die in Europa zijn gemaakt, dit geeft ons ook onafhankelijkheid. Dus we zullen een Made in Europe-criterium invoeren voor openbare aanbestedingen in enkele strategische sectoren. Openbare aanbestedingen zijn goed voor ongeveer 14% van ons Europese BBP – dus een enorme financiële vuurkracht die mogelijk in handen is van overheden. Ten tweede moeten we ervoor zorgen dat nieuwe buitenlandse investeringen in onze industrie echt in ons belang zijn. Ze moeten resulteren in banen en technologieoverdracht hier in de Europese Unie. En ten derde zullen we gerichte steun voor sleutelindustrieën opvoeren, zoals autos en batterijproductie. Bijvoorbeeld, we werken aan een Battery Booster om de productie in Europa te ondersteunen. En met een nieuwe reeks initiatieven voor de auto-industrie, gericht op het stimuleren van de auto-industrie en het ontwikkelen van de auto van de toekomst, inclusief een nieuwe vereenvoudigingsomnibus.
Wat betreft onze klimaatdoelstellingen. We liggen op schema voor het doel van 2030. We zijn natuurlijk allemaal overeengekomen op een duidelijk doel van klimaatneutraliteit tegen 2050. Nu hebben we de tussentijdse stap 2040 voor ons. We hadden een doel van 90% voorgesteld en nieuwe flexibiliteiten geïntroduceerd. En vandaag zagen we een sterke steun voor een ambitieuze, pragmatische aanpak. We bespraken ook de flexibiliteiten om daar te komen: in de vorm van internationale credits en flexibiliteiten tussen de verschillende economische sectoren. Kortom: meer flexibiliteit over hoe de doelen te bereiken.
Tot slot huisvesting, ik ben Antonio zeer dankbaar dat hij het cruciale thema huisvesting op onze agenda heeft gezet. Huisvesting is en blijft een nationale bevoegdheid, maar sommige van die uitdagingen zouden profiteren van een gecoördineerde Europese aanpak. Daarom zal ik nog dit jaar een Europees betaalbaar huisvestingsplan presenteren. En omdat we bespraken dat we sterke Europese coördinatie nodig hebben, zullen we in 2026 de eerste EU Housing Summit bijeenroepen. Ik laat het daar bij, en hartelijk dank.




