Dank u, minister. Goedemiddag allemaal.

Ik begin met positief nieuws.

Vandaag verstrekt de EU een extra financiële steun van €4,1 miljard aan Oekraïne onder het door de G7 geleide Extraordinary Revenue Acceleration Loans Initiative.

Dit is de laatste tranche van de EU-bijdrage van €18,1 miljard aan dit initiatief.

Het succes van het ERA-leningeninitiatief toont aan dat Europa snel, daadkrachtig en effectief kan handelen wanneer dat nodig is.

In deze geest moeten we ook de vraag naar verdere financieringsbehoeften voor Oekraïne benaderen.

We zijn de vergadering van vandaag begonnen met een productieve discussie over opties voor het verstrekken van extra financiële steun aan Oekraïne, zoals gevraagd door de Europese Raad.

Zoals de minister al zei, was er brede steun van de lidstaten voor de Commissie om haar werk aan de Reparatieleningen voort te zetten.

Er was brede erkenning dat deze optie de meest haalbare manier is om snel het financieringstekort van Oekraïne te overbruggen, zonder extra substantiële fiscale lasten voor de lidstaten.

De voortzetting van dit werk omvat uiteraard overleg met de lidstaten om resterende zorgen aan te pakken.

We bespraken ook mogelijke alternatieve opties.

Gezien de zorgen over de schulddraagkracht en de uitdagingen waarmee Oekraïne wordt geconfronteerd, moet de steun sterke subsidieachtige kenmerken hebben.

Een alternatieve optie zou zijn dat de EU de Reparatielening aan Oekraïne financiert door middel van lenen in plaats van het gebruik van de kasreserves die verband houden met geïmmobiliseerde Russische activa.

De lidstaten zouden echter de rentekosten van de lening moeten dekken totdat deze is terugbetaald om subsidieachtige steun aan Oekraïne te behouden.

Er zijn verschillende variaties over hoe deze lening precies kan worden gestructureerd.

Een andere optie zou zijn om een vergelijkbaar niveau van steun aan Oekraïne te bieden, maar in de vorm van subsidies, wat zou leiden tot hoge schuldkosten voor de lidstaten over een korte periode.

Wat betreft het optiespapier, zouden we het optiespapier binnenkort moeten kunnen presenteren.

De discussies van vandaag zullen helpen om het denken van de Commissie hierover te informeren.

Het is belangrijk om tegelijkertijd met onze bondgenoten en gelijkgestemde partners samen te werken om Oekraïne al in het eerste kwartaal van volgend jaar liquiditeit te bieden.

De financieringsbehoeften van Oekraïne zijn niet alleen groot, maar ook urgent.

We hebben tijdsdruk en moeten op een constructieve, pragmatische en coöperatieve manier vooruitgaan.

Over andere onderwerpen, zoals de minister heeft genoemd, hebben we vandaag een belangrijke politieke overeenkomst bereikt om door te gaan met het afschaffen van de drempel voor vrijstelling van douanerechten voor goederen tot een waarde van €150 die de EU binnenkomen.

We zijn specifiek overeengekomen om zo snel mogelijk volgend jaar een werkbare oplossing te vinden.

Dit is een reactie op het toenemende volume van goederen die online worden verkocht en rechtstreeks aan klanten in de EU worden verzonden vanuit derde landen, met name China.

In 2024 alleen al werden 4,6 miljard van dergelijke artikelen geïmporteerd, waarvan 91% uit China kwam.

Het heffen van douanerechten op dergelijke zendingen is een belangrijke stap om een gelijk speelveld voor Europese bedrijven te waarborgen en onze Douane-unie verder te versterken.

Wat betreft het Herstel- en Veerkrachtfonds, heeft de Commissie haar reguliere update gegeven.

De klok tikt.

Lidstaten moeten nu snel handelen om hun plannen te vereenvoudigen, maatregelen te verwijderen die niet binnen de deadlines kunnen worden uitgevoerd en zich te concentreren op de uitvoering.

Ik verwelkom daarom de goedkeuring van vandaag van gerichte wijzigingen in de herstel- en veerkrachtplannen van België, Estland, Luxemburg, Kroatië, Slowakije en Roemenië.

Vervolgens presenteerde de Europese Fiscale Raad de vergadering van vandaag hun inzichtelijke Jaarverslag.

Het rapport analyseert onze gezamenlijke inspanning om een soepele overgang naar het nieuwe economische bestuurskader te waarborgen.

Over het algemeen, hoewel er lessen te leren zijn, is de uitrol effectief geweest en moet de focus nu liggen op het leveren van de afgesproken fiscale paden.

Wat betreft de fiscale paden zal de Commissie haar beoordeling presenteren op 25 november, als onderdeel van het Europese Semester Herfstpakket.

Verder presenteerde ik de vergadering van vandaag het Overzichtsrapport van de Europese Commissie over Vereenvoudiging, Uitvoering en Handhaving.

Sinds het begin van het jaar heeft de Europese Commissie zes vereenvoudigingsvoorstellen gepresenteerd, onder andere op het gebied van landbouw, defensie, due diligence en duurzaamheidsrapportage.

Een conservatieve schatting plaatst de jaarlijkse besparingen door deze vereenvoudigingsvoorstellen op meer dan €8,6 miljard.

En er volgen al in de komende weken meer voorstellen.

We zijn dus sterk begonnen, maar we moeten minstens even intensief werken om onze doelstelling van 25% vermindering van de totale lasten en 35% vermindering van de lasten voor het MKB te bereiken.

Tot slot nog een paar woorden over het Statistisch Pakket 2025, dat vandaag door de ministers is aangenomen.

Het pakket beschrijft hoe het Europese Statistische Systeem actie onderneemt op het gebied van:

  • het verbeteren van de kwaliteit en beschikbaarheid van Europese economische indicatoren,
  • het sneller verzamelen van gegevens over defensie-uitgaven, in het kader van de nationale ontsnappingsclausules,
  • het verminderen van administratieve lasten voor bedrijven en overheden.

Deze inspanningen onderstrepen Europas inzet voor hoogwaardige, onafhankelijke officiële statistieken, die net zo belangrijk blijven voor geïnformeerde besluitvorming.

Dank u.