Dank u. Goedemiddag allemaal.

De milieuwetgeving van vandaag is een goed voorbeeld van wat centraal staat in de vereenvoudigingsagenda van de Commissie.

Vereenvoudiging zal ons helpen onze doelen te bereiken, in plaats van deze te belemmeren.

Het zal obstakels wegnemen.

Vereenvoudiging gaat er eigenlijk om dat we leveren.

Dit omvat onze milieudoelstellingen.

We zijn niet bezig met het ondermijnen van de hoge normen van de EU en onze brede doelstellingen blijven ongewijzigd.

In plaats daarvan reageren we op de behoeften van onze mensen en bedrijven om slim te zijn in hoe we die hoge normen handhaven en onze doelstellingen bereiken.

Laat me enkele belangrijke elementen van het pakket van vandaag benadrukken, in lijn met dit leidende principe.

Ten eerste, over het versnellen van milieueffectbeoordelingen.

Het Draghi-rapport wees op vergunningprocedures als grote obstakels voor de uitrol van cruciale infrastructuurprojecten om de groene transitie te realiseren.

Het voorstel van vandaag voorziet in een vereenvoudigde en samenhangende paraplu voor snellere en betere milieueffectbeoordelingen.

Ten tweede stellen we aanzienlijke vereenvoudiging voor met betrekking tot milieubeheersystemen, of EMS, onder de Richtlijn Industriële Emissies.

Bedrijven hoeven niet langer een EMS voor elke installatie voor te bereiden, maar kunnen in plaats daarvan bedrijfssystemen op bedrijfsniveau binnen dezelfde lidstaat hanteren.

Bovendien kunnen lidstaten meer informatie rapporteren namens individuele boeren.

Dit zal helpen hun rapportageverplichtingen verder te verlichten.

Ten slotte verminderen we ook administratieve lasten onder de afvalwetgeving door de ineffectieve SCIP-database (Substance of Concern in Products) af te schaffen.

In plaats daarvan zal de Commissie bij het ontwerpen van het digitale productpaspoort voor producten gegevens opnemen over stoffen van zeer zorgwekkende aard.

De netto kosteneffecten van het milieuwetgevingspakket van vandaag zijn aanzienlijk.

Het zal de jaarlijkse administratieve lasten met nog eens €1 miljard per jaar verminderen.

Het brengt de jaarlijkse administratieve besparingen voortkomend uit de omnibusvoorstellen en andere vereenvoudigingsinitiatieven die de Commissie al heeft gepresenteerd op €11 miljard.

Laat me dit plaatsen in de context van onze algemene vereenvoudigingsagenda.

We hebben ambitieuze doelstellingen gesteld voor alle administratieve kosten: een vermindering van 25% voor alle bedrijven en 35% voor het MKB.

Dit vertaalt zich in €37,5 miljard aan jaarlijkse administratieve kostenbesparingen tegen het einde van het mandaat van deze Commissie in 2029. 

Duidelijk maken we goede vooruitgang.

Maar we moeten minstens in hetzelfde tempo doorgaan om dit doel te bereiken.

We hebben een mandaat voor een Commissie-brede inspanning die zal voortduren gedurende de ambtstermijn van de Commissie, waarbij elk lid van het College belast is met het leveren van verregaande vereenvoudiging binnen hun bevoegdheidsgebied.

Ik wil benadrukken dat het pakket van vandaag een belangrijke eerste stap is in onze inspanningen om het geheel van EU-milieuregels te vereenvoudigen.

Maar het is slechts een eerste stap.

De Commissie heeft een strategie om gedurende het huidige mandaat geleidelijk het gehele EU-recht te testen.

Deze test zal kansen identificeren om wetgeving te codificeren of te consolideren, duplicaties te verwijderen, inconsistenties aan te pakken en EU-regels verder te vereenvoudigen.

Ik zal afsluiten met de herhaling dat betrokkenheid centraal staat in onze strategie.

Zoals bij al onze omnibuspakketten zullen toekomstige vereenvoudigingsinitiatieven worden ontworpen in nauwe samenwerking met belanghebbenden, het maatschappelijk middenveld, openbare autoriteiten en bedrijven.

Ik geloof dat er veel gemeenschappelijke grond is om op voort te bouwen.

Met begrip en goede wil van alle kanten kunnen we een passend evenwicht blijven vinden en onze gemeenschappelijke doelstellingen bereiken.

Dank u.