Dank u. Goedemiddag allemaal.

Inderdaad, onze laatste ECOFIN-vergadering van 2025 had een volle agenda.

Ik begin met onze meest dringende prioriteit.

Gisteravond presenteerde ik de wetsvoorstellen van de Commissie om flexibele, dringende en essentiële financiering aan Oekraïne te verstrekken.

Ik schetste de sterke garanties en waarborgen die in ons herstelbetalingsleningsvoorstel zijn ingebouwd.

Deze zijn bedoeld om te reageren op zorgen die door bepaalde lidstaten, met name België, en financiële instellingen zijn geuit om bescherming te bieden tegen mogelijke vergeldingsmaatregelen.

Ik legde ook uit hoe de voorstellen juridisch robuust zijn, in overeenstemming met EU- en internationaal recht, en ondersteund worden door het voldoen van Oekraïne aan essentiële voorwaarden om de steun te ontvangen.

Ik verwelkom de brede steun die hiervoor op de vergadering van gisteren werd uitgesproken.

We blijven werken aan het aanpakken van de zorgen van bepaalde lidstaten.

Deze uitwisselingen bieden een nuttige basis voor de bijeenkomst van volgende week van EU-leiders, waar we een duidelijke toezegging over de weg vooruit moeten bereiken.

De behoeften van Oekraïne zijn niet alleen omvangrijk, maar ook urgent.

Daarom roep ik de lidstaten op om eenheid te tonen en nu te handelen.

We namen ook de stand van zaken op van het pakket voor de gemeenschappelijke munt.

De besprekingen zijn goed gevorderd, wat de weg vrijmaakt voor de formele vaststelling van de algemene aanpak van de Raad.

Dit is een belangrijke stap en we moeten nu het huidige momentum benutten om het wetgevingsproces te voltooien en de noodzakelijke voorbereidingen voor de introductie van de digitale euro te faciliteren.

Dit is urgent en essentieel gezien de geopolitieke situatie.

Bij de laatste ECOFIN in november stemden we in met het afschaffen van de vrijstelling van douanerechten op zendingen met een lage waarde en het werken aan een eenvoudige, tijdelijke oplossing voor het berekenen van douanerechten op deze goederen.

Als vervolg hierop hebben de ministers vandaag de invoering van een heffing van €3 op zendingen met een lage waarde goedgekeurd.

Deze tijdelijke oplossing zal van kracht zijn vanaf juli 2026 totdat de functionaliteiten van het EU Customs Data Hub gereed zijn, wat mogelijk in 2028 zal zijn.

Dit is een belangrijke stap om een gelijk speelveld voor Europese bedrijven te waarborgen.

De diensten van de Commissie zullen samenwerken met de lidstaten om de overgangsmaatregel juridisch en praktisch toepasbaar te maken.   

We gaan nu over naar fiscaal toezicht.

Ik gaf de beoordeling van de Commissie over effectieve actie voor de negen lidstaten in de procedure bij buitensporig tekort.

Voor Roemenië erkenden we de belangrijke fiscale maatregelen die in de zomer zijn genomen.

Daarom zal de Commissie op dit moment geen opschorting van EU-fondsen voorstellen onder de macro-economische voorwaardelijkheidsprocedure.

Voor Malta en Hongarije zien we risicos op afwijkingen van het door de Raad aanbevolen pad die aandacht vereisen.

Dit kan een verscherping van de procedure in het voorjaar van 2026 vereisen.

Ik presenteerde ook het rapport van de Commissie op grond van artikel 126, lid 3, waarin de naleving van het tekortcriterium wordt beoordeeld.

Hieruit blijkt dat het openen van een procedure bij buitensporig tekort voor Finland gerechtvaardigd is.

Het Economisch en Financieel Comité heeft deze conclusie bevestigd.

Op die basis heeft de Commissie vandaag eerder de noodzakelijke procedurele stappen voorgesteld om het bestaan van een buitensporig tekort vast te stellen en een aanbeveling uitgegeven aan Finland om een einde te maken aan de situatie van buitensporig tekort, inclusief een correctief netto-uitgavenpad.

Over naar het Herstel- en Veerkrachtfonds, waar we onze reguliere update gaven.

Het ingaan van het laatste jaar van het HVF zou de aandacht moeten scherpen.

Vandaag heb ik de lidstaten sterk aangemoedigd om de uitvoering te versnellen en plannen waar mogelijk te vereenvoudigen.

Ik verwelkom daarom de goedkeuring van vandaag van gerichte wijzigingen in de herstel- en veerkrachtplannen van 10 lidstaten: Oostenrijk, Cyprus, Tsjechië, Frankrijk, Griekenland, Letland, Malta, Polen, Portugal en Slovenië.

We hadden ook een nuttige uitwisseling over het belang van het nauwlettend volgen van de kosten en baten van EU-wetgeving.

Daar benadrukte ik het belang van het beoordelen van de impact van substantiële wijzigingen die in het wetgevingsproces zijn geïntroduceerd en die aanzienlijke extra kosten en lasten creëren.

We verwelkomen de vandaag aangenomen conclusies over eenvoudigere en effectievere financiële regelgeving.

De Commissie heeft ook kennis genomen van de aanbevelingen van gisteren van de High Level Task Force (HLTF) van de Raad van Bestuur van de ECB over vereenvoudiging.

De diensten van de Commissie zijn momenteel bezig met het beoordelen van deze aanbevelingen.

Natuurlijk zullen de meest effectieve vereenvoudigingsinspanningen op dit gebied komen van het wegnemen van intra-EU-belemmeringen en het creëren van een echte interne markt voor financiële diensten.

Over de Unie voor sparen en beleggen presenteerde de Commissie het pakket marktinfrastructuur en efficiënte toezicht dat vorige week werd aangenomen.

Onze voorstellen zijn gericht op het opbouwen van een concurrerender en effectiever financieel dienstenbedrijf in Europa om groei te stimuleren en de concurrentiekracht te vergroten, en we roepen de lidstaten op om deze belangrijke initiatief vooruit te helpen.

Tot slot wil ik minister Lose en het Deense voorzitterschap bedanken voor hun inzet en professionaliteit in de afgelopen zes maanden en voor de aanzienlijke vooruitgang die zij hebben geboekt bij het bevorderen van onze gemeenschappelijke agenda en prioriteiten.

Tusind tak!