Sinds september 2025 gaat het aanvragen van subsidies in Almere op een nieuwe, efficiëntere manier. Inwoners, organisaties en ondernemers die een initiatief willen realiseren met gemeentelijke subsidie, kunnen voortaan gebruikmaken van het SubsidieVolgSysteem (SVS). Op maandag 8 september is het SVS officieel in gebruik genomen.

Met het SVS wordt het aanvragen van subsidie een stuk eenvoudiger. De subsidieaanvrager logt in, kiest de regeling die bij het initiatief past, en dient de aanvraag digitaal in. Daarna kan de aanvrager precies volgen wat er met de aanvraag gebeurt. Ook het aanleveren van extra documenten gaat via dit systeem. Alles overzichtelijk op één plek. Hiermee verbetert de gemeente haar dienstverlening. Geen papieren rompslomp meer, maar een duidelijk digitaal proces.

Belangrijke data om te onthouden

  • 8 september 2025: startdatum voor subsidie aanvragen via SVS.
  • 30 september 2025: deadline voor subsidieaanvragen voor activiteiten die (bijna) het hele jaar 2026 duren.
  • Uitstel aanvragen kan tot en met 30 september via subsidiebureau@almere.nl.

Organisaties en ondernemers gebruiken eHerkenning (niveau EH2+) om in te loggen, inwoners loggen in met DigiD. Wie nog geen inlogmiddel heeft, kan dit aanvragen via eherkenning.nl of digid.nl

Aanvragers die hun subsidieverzoek op tijd doen, horen uiterlijk 31 december 2025 of ze subsidie krijgen. Voor eenmalige subsidies of aanvragen met uitstel gelden andere termijnen – deze staan vermeld in de subsidievoorwaarden of in de bevestiging van de aanvraag.