Steeds meer Amsterdammers en Weespers gebruiken de Amsterdam App om snel iets te regelen met de gemeente. Sinds de lancering in maart 2024 is de app al meer dan 100.000 keer gedownload. Met de app heeft u gemeentelijke informatie en diensten letterlijk binnen handbereik.
U vindt eenvoudig praktische informatie over uw buurt, van afvalinzameling en parkeren tot werkzaamheden in de straat. Ook kunt u meldingen doen over de openbare ruimte, bijvoorbeeld als iets kapot is of opgeruimd moet worden. Via de chatfunctie krijgt u bovendien snel contact met de gemeente.
Nieuwe functies
Sinds de lancering zijn er 2 belangrijke nieuwe functies bijgekomen. Zo kunt u via de app:
- Parkeersessies met korting starten voor uw bezoek;
- De Stadspas digitaal gebruiken, zodat u uw pas en kortingen altijd bij de hand hebt.
De app helpt bewoners én gemeente
De app helpt de gemeente om meldingen sneller op te pakken. Wethouder Hester van Buren (Dienstverlening) zegt daarover: “De app helpt bewoners om snel iets te regelen of op te zoeken, maar het gebruik van de app helpt ons als gemeente ook om de buurt sneller schoon, heel en veilig te krijgen. Want dankzij de meldingen weten wij waar we moeten opruimen of repareren.”
Steeds vaker gebruikt
- De Amsterdam App wordt inmiddels intensief gebruikt. Enkele opvallende cijfers:
- Parkeren: sinds juli zijn via de app al 116.341 parkeersessies gestart, met wekelijks meer dan 12.500 transacties.
- Stadspas: sinds maart 2025 is de digitale Stadspas 63.000 keer getoond.
- Meldingen openbare ruimte: via de app zijn 122.242 meldingen gedaan – goed voor 19 procent van alle meldingen in 2025.
- Afvalwijzer: 92.928 keer geraadpleegd.
- Werkzaamheden: 41.046 keer gezocht naar informatie over werkzaamheden in de stad.
Blijvend in ontwikkeling
De Amsterdam App blijft zich ontwikkelen met nieuwe functies die het leven in de stad makkelijker maken. U vindt de app gratis in de Apple App Store en in de Google Play Store.
Foto: Pexels / Roberto Hund




