Fatbikes zorgen voor gevaarlijke situaties in de stad. Voor de bestuurders zelf, maar ook voor andere weggebruikers. Daarom wil Amsterdam fatbikes verbieden in drukke gebieden, zoals het Vondelpark.

De roep om in te grijpen, klinkt al langer. Steeds meer Amsterdammers klagen over fatbikes die zonder helm, met hoge snelheid en vaak met slechte remmen door parken en smalle straten razen. Ook zijn er meldingen van intimiderend gedrag. Omdat fatbikes geen kenteken hebben, zijn bestuurders lastig te achterhalen.

Fatbikes lokaal verbieden

De mogelijkheden om de fatbikes te verbieden zijn vanuit het Rijk beperkt. We willen dit nu met de algemene plaatselijke verordening (APV) zelf regelen door gebieden aan te wijzen waar fatbikes niet mogen rijden, op basis van meldingen van overlast en gevaar. Eerder is met deze aanpak de bierfiets succesvol verbannen uit het centrum van Amsterdam.

Verbod begint waarschijnlijk in het Vondelpark

Het Vondelpark wordt waarschijnlijk het eerste gebied waar het verbod geldt. Het park is druk, met veel fietsers, spelende kinderen en wandelaars. Uit ambulancedata blijkt dat er relatief veel ongelukken gebeuren. Na het Vondelpark kunnen ook andere gebieden volgen.

Wat is een fatbike?

De gemeente gaat door de bandendikte bepalen of een fiets een fatbike is. Als de banden breder dan 7 centimeter zijn, valt de fiets onder het verbod. Wethouder Van der Horst: “Het Rijk zegt dat er geen onderscheid kan worden gemaakt tussen fatbikes en e-bikes. Wij denken van wel. Ik wil die juridische strijd wel voeren. Iedereen weet dat een fatbike heel anders is dan een e-bike. De banden zijn breder, de fietsen zijn een stuk zwaarder dan gewone e-bikes, en op veel fatbikes hoef je niet eens te trappen om vooruit te komen. Daardoor is het meer een brommer dan een fiets.”

Meer maatregelen

Volgend jaar starten we met 2 proeven om de fietspaden veiliger te maken. We experimenteren met een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur op het fietspad en met het verplaatsen van vrachtfietsen naar de rijbaan.

Wethouder: 'Ik voel het als mijn plicht om dit aan te pakken'

Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer): “We vragen het Rijk al 3 jaar om maatregelen om fatbikes aan te kunnen pakken. En ondertussen zijn de problemen de afgelopen jaren alleen maar erger geworden, met meer onveilige fatbikes op de weg en meer ongelukken waarbij soms heel jonge kinderen betrokken zijn. De minister heeft nu een helmplicht aangekondigd voor kinderen op e-bikes, en dat is een mooie eerste stap. Maar die gaat pas in 2027 in en die maatregel helpt de andere weggebruikers die overlast ervaren niet. Ik krijg elke week berichten binnen van Amsterdammers die zeggen dat zij de weg niet meer op durven en die me smeken om fatbikes te verbieden. Dus ik voel het als mijn plicht om alles te proberen wat in mijn macht ligt om dit probleem aan te pakken.”

Stadsdelen kunnen de komende weken reageren op dit voorstel. Daarna neemt de gemeenteraad een besluit.