IJveer 52 krijgt een grote onderhoudsbeurt. De pont uit 1995 stoot straks veel minder stikstof en fijnstof uit.Zo wordt de pont duurzamer en blijft hij betrouwbaar in gebruik. Vanaf het voorjaar 2026 vaart de pont weer en helpt hij mee de groeiende stroom reizigers over het IJ te vervoeren.

Als reiziger merkt u weinig van dit onderhoud. Door slim te plannen verandert de dienstregeling niet.

Duurzaamheid en toekomstbestendigheid

We werken aan een uitstootvrije veervloot. De komst van nieuwe elektrische ponten is een belangrijke stap. Maar door een vertraagde levering blijven enkele bestaande ponten, zoals IJveer 52, voorlopig in gebruik. Met het onderhoud wordt de pont niet alleen duurzamer, maar ook langer inzetbaar.

Groeiende vraag naar veerponten

Dagelijks maken zo’n 83.000 mensen gebruik van de ponten. Dit aantal groeit door nieuwe woningen, werkplekken en voorzieningen rondom het IJ. Om wachttijden te beperken, wordt niet alleen geïnvesteerd in nieuwe elektrische ponten, maar ook in slimme oplossingen. Denk aan een tijdelijke veerpont, het anders inzetten van de beschikbare ponten, en duidelijke informatie voor reizigers.

Ook mogen van brommobielen niet mee op de pont. Zo is er meer ruimte beschikbaar voor fietsers en voetgangers,