Steeds meer auto’s rijden elektrisch. Dat is fijn, want uitlaatgassen zijn schadelijk voor onze gezondheid. Hierdoor zijn er steeds meer plekken nodig om je auto snel op te laden. Tegelijk verkopen tankstations elk jaar minder benzine en diesel. Amsterdam onderzocht daarom welke tankstations in de stad snellaadstations kunnen worden. Rond 2030 kunnen ondernemers de eerste 10 tankstations gaan ombouwen.
De plannen staan in de Strategie Transitie Tankstations. We maakten de strategie met input van de eigenaren en exploitanten van de Amsterdamse tank- en laadstations.
Onderzoek per tankstation
Of een tankstation de komende jaren een snellaadstation kan worden, hangt vooral af van:
- Ligging: vooral plekken dicht bij snelwegen zijn geschikt, omdat daar veel auto’s komen.
- Spreiding: genoeg laadplekken in alle delen van de stad.
- Soort contract: op plekken in erfpacht of op grond die niet van de gemeente is, beslissen de partijen die hier al ondernemen zelf of en wanneer ze snelladers plaatsen.
10 locaties
Alle 61 Amsterdamse tankstations zijn onderzocht. Deze vallen in 3 groepen: zeer, gemiddeld of weinig geschikt om te verbouwen tot snellaadstation. We starten op 10 locaties. Via een openbare procedure kunnen ondernemers zich rond 2030 inschrijven om deze locaties te ontwikkelen. Het gaat om:
- Esso Meer en Vaart, Meer en Vaart 201, Nieuw-West
- Tango Sierenborch, Sierenborch 14, Nieuw-West
- Shell Westpoort, Galwin 6, Nieuw-West
- BP Cornelis Douwesweg, Cornelis Douwesweg 15, Noord
- BP Gooiseweg, Gooiseweg 10, Oost
- Shell Gooiseweg, Gooiseweg 11, Oost
- Circle K (Total) Marwijk Kooy, Verlengde Van Marwijk Kooystraat 40, Ouder-Amstel
- Shell Europaboulevard, Europaboulevard 24, Zuid
- Circle K (Total) Ganzenhoef, Gooiseweg 51, Zuidoost
- Circle K (Total) Flierbos, Gooiseweg 50, Zuidoost
Volledig of hybride laden
Tankstations blijven de komende jaren nog nodig in de stad. Niet elk tankstation wordt daarom meteen helemaal elektrisch. Sommige locaties krijgen volledige snellaadstations en sommige worden hybride. Daar kun je opladen én voorlopig ook nog tanken.
Uitdagingen
Er is ook nog niet overal genoeg stroom om meteen helemaal over te gaan op laden. Voor meerdere snelladers op 1 plek is namelijk een zware stroomaansluiting nodig. De gemeente werkt daarom samen met netbeheerders en bedrijven om per locatie slimme stroomoplossingen te vinden.
Voorbeeld: Stadionplein
Het tankstation aan het Stadionplein is vorige maand gesloten en wordt al in 2026 omgebouwd. Deze locatie valt buiten de groep van 10. Hier komt E-lympic: een plek met snelladers voor auto’s, deelfietsen, deelauto’s én oplaadpunten voor boten. De ervaringen hiermee gebruiken we om te leren wat goed werkt bij het ombouwen van andere locaties.
Eerst 10 locaties, daarna meer
Andere geschikte locaties worden pas na 2030 omgebouwd tot snellaadstations. We werken expres in fases. Dat doen we onder andere vanwege de eerdergenoemde onzekerheid over de capaciteit van het stroomnet en over de snelheid waarmee het elektrisch rijden blijft groeien. Ook de mogelijke aanscherping van de uitstootvrije zones en milieuzones is een onzekere factor.





