In Amsterdam wordt het steeds drukker. Dit leidt tot chaotisch verkeer en een gevoel van onveiligheid. De gemeente heeft nu 30 km/u ingesteld als maximum snelheid om de veiligheid te verhogen. Voetgangers en fietsers krijgen meer aandacht.
De stad groeit en er komen veel nieuwe Amsterdammers bij. Dit heeft invloed op het verkeer, vooral in smalle straten. Sietze Faber van de gemeente legt het beleid uit.
Hoe beïnvloedt drukte de verkeersveiligheid?
“De drukte in Amsterdam heeft invloed op de verkeersveiligheid. De stad heeft beperkte ruimte en vele weggebruikers, zoals bewoners, forenzen en toeristen. Jaarlijks komen er miljoenen bezoekers naar de stad.
Op drukke fietspaden passeseren soms 21.000 fietsers per dag. Dit zorgt voor een gebrek aan ruimte op fietspaden en stoepen, wat leidt tot gevaarlijke situaties.
De gemeente geeft meer ruimte aan fietsers en voetgangers door bredere paden aan te leggen. Dit blijft echter een uitdaging om iedereen veilig te laten bewegen in de stad.”
Waarom zijn 30 km/u-wegen belangrijk?
“Met de invoering van 30 km/u willen we de verkeersveiligheid verbeteren. Onderzoek toont aan dat de kans op overleven bij een botsing met een auto die 30 rijdt groter is dan bij 50 km/u. Zestig procent van de bewoners steunt deze maatregel.
Op deze wegen komen verkeersborden en aanpassingen zoals snelheidsremmers en versmallingen. Een voorbeeld is het Kwakersplein, dat nu veiliger is dan voorheen. Andere steden volgen ons voorbeeld.”
Hoe zorgen we voor veilige fietsers?
“Fietsers maken een groot deel van het verkeer uit. Ondanks dat fietsen goed is voor het milieu, zijn er uitdagingen. Fietspaden zijn soms vol en verschillende fietsen gaan met uiteenlopende snelheden.
We testen een maximum snelheid van 20 km/u op bepaalde fietspaden. Fietsers die sneller willen rijden, moeten de rijbaan opgaan.
Daarnaast willen we regels invoeren voor e-bikes en fatbikes om ongelukken te voorkomen. Het is belangrijk dat de politie snelheidsmetingen uitvoert om hardrijders aan te pakken.”
Wat doet de gemeente voor voetgangers?
“Voetgangers zijn kwetsbaar en vaak is er te weinig ruimte op de stoep, die worden ingenomen door fietsers of reclameborden. We hebben 2025 uitgeroepen tot het Jaar van de Voetganger, waarin we de ruimte voor voetgangers gaan verbeteren.
Een voorbeeldproject is de Oranje Loper, waarbij stoepen breder worden gemaakt. Ook willen we het gedrag van weggebruikers verbeteren zodat voetgangers meer ruimte krijgen.”
Kinderen in het verkeer: hoe worden ze beschermd?
“Kinderen hebben speciale aandacht nodig omdat ze gevaarlijke situaties niet goed inschatten. We geven verkeerslessen op meer dan 200 scholen en hebben schoolstraten waar autoverkeer tijdens schooltijden is verboden.
Daarnaast maken we routes naar scholen veiliger en proberen we jongeren bewuster te maken van hun gedrag in het verkeer.”
Wat is de toekomstvisie voor verkeersveiligheid in Amsterdam?
“Amsterdam wil een stad zijn waarin voetgangers en fietsers voorop staan. We werken aan risicovolle routes en veilige fietspaden. Ook handhaving van verkeersregels krijgt meer aandacht.
In de toekomst kijken we naar slimme verkeerslichten en sensoren om gevaarlijke situaties te vermijden. Het doel is een veilige stad waar iedereen kan bewegen.”
Sietze Faber is Beleidscoördinator Verkeersveiligheid, Voetganger & Fiets bij de gemeente Amsterdam