Wat hebben de Markt, het Duivelshuis, de Eusebius en een pand in de Bakkerstraat met elkaar gemeen? Ze vertellen samen een verhaal over Anna van Vossenburg en het slavernijverleden van Arnhem. Vandaag opende wethouder Inclusie Maurits van de Geijn een speciale mediatour langs plekken die met dat verleden verbonden zijn. Dit deed hij door een stoeptegel met QR-code bij het Duivelshuis te onthullen.
Stoeptegel met QR-code
De tour speelt zich af in het Arnhem van de 18e eeuw, maar je loopt hem in het heden. Je volgt de belevenissen van een fictief personage, Raya, die op de Markt een kurketrekker vindt met daarop de naam van Anna van Vossenburg. Raya gaat vervolgens op pad door de stad. Zij werd in 1711 in slavernij geboren op plantage Vossenburg in Suriname en kwam in 1727 als bezit van de familie De Vree naar Arnhem.
De route start op de Markt en voert langs 9 locaties. Bij elke plek ligt een stoeptegel met QR-code. Scan de eerste tegel op de Markt (kruising Turfstraat en Markt) en begin de tour. Geen droge, voorgelezen informatie, maar een animatie, ingesproken door verschillende stemacteurs. De tour duurt in totaal 30 tot 45 minuten en maakt zichtbaar wat vaak onzichtbaar blijft: verhalen waar we meestal aan voorbijgaan.
Verhalen zichtbaar maken
Van de Geijn: “Het slavernijverleden is deel van onze geschiedenis. Door deze verhalen zichtbaar te maken, erkennen we het verleden en geven we het door aan nieuwe generaties. Vanaf vandaag zie je dat ook letterlijk in de stad."
Excuses
Eerder liet Arnhem onderzoek doen door Erfgoed Gelderland naar het slavernijverleden en de rol van het stadsbestuur. Conclusie: Arnhem was medeverantwoordelijk voor het koloniale handelssysteem en slavernij. Het college bood hiervoor excuses aan. Het boek Volg het Spoor is het vervolg op dat onderzoek en vertelt op een begrijpelijke wijze meer over deze geschiedenis. Ook laat het zien hoe rijkdom in Arnhem is opgebouwd over de rug van tot slaaf gemaakte mensen.
“De slavernij is een wezenlijk onderdeel van onze gezamenlijke geschiedenis. We moeten erkennen dat de ‘gouden eeuw’ ook een pijnlijke en verwerpelijke kant had", zegt Van de Geijn. “Maak daarom van 1 juli, Keti Koti, een nationale feestdag. Een dag waarop we samen de afschaffing van slavernij vieren."





