Eindhoven groeit sterk en er zijn steeds meer reizigers. Om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren, wordt de OV-Knoop Eindhoven Centraal vernieuwd. Dit is belangrijk voor de regio en om verbindingen in Nederland en Europa te verbeteren. De betrokken partijen werken nu aan plannen voor een vernieuwd ondergronds busstation en meer spoorverbindingen.

Voorlopige plannen voor het ondergrondse busstation Neckerspoel
De gemeente en provincie Noord-Brabant onderzoeken een nieuw ondergronds busstation Neckerspoel en 5 bustunnels. Dit zijn twee alternatieven die verder worden uitgewerkt: Alternatief A en Alternatief B. Beide oplossingen zijn ondergronds en dienen de wensen van de toekomst.

1.    Alternatief A 
Dit plan omvat een volledig ondergronds busstation met haaks geplaatste busperrons, wat zorgt voor een compacte overstap naar de trein. Er wordt bekeken of de fietsenstalling kan worden uitgebreid in de ondergrondse parkeergarage. Boven het station is ruimte voor groene bouwontwikkelingen.

2.    Alternatief B
In deze optie komt het busstation meer naar het noorden, met ruimte voor een grotere fietsenstalling tussen het busstation en de sporen, en biedt het een nieuw station met meer mogelijkheden voor een groen plein.

Beide alternatieven bieden goede mogelijkheden, maar er is meer werk nodig om deze verder uit te werken. Dit zal doorgaan tot de zomer van 2025, wanneer een definitieve beslissing verwacht wordt.

Volgende stappen voor Spoorknoop Eindhoven
ProRail onderzoekt ook de Spoorknoop Eindhoven. Dit is gericht op verbeteringen aan de sporen rond het station:

1.    Herstructurering van sporen west van het station.
2.    Toevoegen van extra perrons.
3.    Verbeteren van de spoorkruising ten oosten van Eindhoven Centraal.
De optie voor nieuwe zijperrons van het station wordt nu verder onderzocht.

Vervolgproces MIRT-verkenning
MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Dit programma onderzoekt en financiert belangrijke infrastructuurprojecten. Nu het proces is gestart, werken de gemeente en andere partijen aan het uitwerken van oplossingen die in 2025 opnieuw worden beoordeeld. Inwoners kunnen ook deelnemen in dit proces. Het bouwen kan dan pas na 2030 beginnen.

Quotes

De wethouder Stijn Steenbakkers zegt: “Het is belangrijk dat we de groei van Eindhoven en de Brainportregio goed kunnen ondersteunen met ons openbaar vervoer. Dit nieuwe station is essentieel voor duurzame bereikbaarheid.”

Directeur Dimitri Kruik van ProRail benadrukt de noodzaak van infrastructuurverbeteringen voor meer treinverbindingen in de regio. “Dit proces is een belangrijke stap vooruit voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer in de regio.”

Gedeputeerde Stijn Smeulders vindt het vernieuwde station een kritieke schakel in de regio. “Alle opties moeten goed worden onderzocht, want ze hebben invloed op reizigers en de omgeving. Ik kijk uit naar de volgende stappen.”