Onder het motto ‘Samen is leuker’ worden er in de week van 11 t/m 15 augustus op verschillende plekken in de stad ansichtkaarten uitgedeeld op straat. Het doel van deze kaartenactie is verbinding en ontmoeting tussen mensen stimuleren. In de zomerperiode liggen buurtactiviteiten vaak stil en kunnen mensen zich meer eenzaam voelen doordat buren, familie of kennissen op vakantie zijn. Een uitnodiging voor een kopje koffie of samen eten kan het verschil maken. Doel van deze campagne is dat mensen de ansichtkaart sturen naar of geven aan iemand om samen iets leuks te doen.
Er zijn 4 verschillende ansichtkaarten ontworpen waarbij de ontvanger van de kaart wordt uitgenodigd om met elkaar iets leuks te doen: een teske koffie, samen eten, jeu de boulen of let’s dance! Het staat de verzender uiteraard vrij om een ander voorstel te doen op de achterzijde van de ansichtkaart. Het doel is om te stimuleren dat inwoners aan een ander in de wijk of stad denken en uitnodigen. Hierdoor ontstaat er meer bewustwording in de samenleving om naar elkaar om te kijken.
In Maastricht zegt 5 op de 10 inwoners last te hebben van gevoelens van eenzaamheid. Bronnen hiervoor zijn ‘Waar staat je gemeente’, buurtpeilingen, en de gezondheidsmonitors van de GGD Zuid-Limburg. In de ‘Lokale aanpak eenzaamheid Maastricht 2023–2025’ staan doelstellingen omschreven om de kennis over eenzaamheid te vergroten en meer maatschappelijk initiatief te stimuleren rondom eenzaamheid. De kaartenactie vormt hier een onderdeel van. “Hoe mooi is het als je met 1 kaartje een verschil kan maken voor een ander. Vooral de zomer kan voor mensen die thuis blijven lang duren. Ieder kopje koffie vormt onderdeel van een beweging om naar elkaar om te kijken, dat kan het hele jaar door, maar zeker ook in de zomer”, aldus wethouder Jeroen Hoenderkamp van Wmo, Welzijn, Sociale Zaken en Gezondheid.
De kaarten worden deze week kosteloos op diverse plekken uitgedeeld: in Heer, Wittevrouwenveld, Heugem, Malberg, Caberg, Nazareth/Limmel, Biesland/Mariaberg, Borgharen en het centrum. De uitdelers zijn te herkennen aan t-shirts en tassen met daarop het motto ‘Samen is leuker’. Zij zullen in gesprek gaan met inwoners en de kaartenactie uitleggen en hen vragen of ze een kaartje met uitnodiging willen versturen naar iemand anders. De kaarten zijn zo ontworpen dat ze makkelijk te begrijpen zijn voor Nederlanders en anderstaligen en verwijzen op de achterzijde naar de digitale sociale kaart waar mensen meer informatie over eenzaamheid kunnen vinden en actueel aanbod van activiteiten en ondersteuning in hun wijk.