Vanaf juni verlaagt de gemeente in 115 straten de maximumsnelheid van 50 naar 30 kilometer per uur. Met deze maatregel moet het verkeer veiliger worden en het aantal ongelukken verminderen. Dit wordt gedaan door aanpassingen in de straten te maken. Dit gebeurt in fases per wijk. Zodra een straat is aangepast, geldt de wettelijke snelheid van 30 kilometer per uur. Eind 2025 zijn een groot aantal straten aangepast.
De gemeente past de snelheid aan van 50 naar 30 kilometer per uur in 115 straten, voor alle Rotterdammers. De belangrijkste reden: verkeersveiligheid. ‘In Rotterdam staat die enorm onder druk’, zegt wethouder Pascal Lansink Bastemeijer (Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit).
Het aantal verkeersslachtoffers stijgt al jaren. Met deze maatregel wil de gemeente dat veranderen. ‘Als je langzamer rijdt, gebeuren er minder ongelukken. En als er iets gebeurt, is het letsel meestal minder ernstig’, zegt de wethouder. ‘Gewoon naar buiten gaan, moet voor iedereen veilig zijn. Dus daar gaan we in Rotterdam wat aan doen.’ Veel Rotterdammers steunen het plan, blijkt uit onderzoek. ‘Voor veel bewoners is veiligheid de belangrijkste reden’, zegt gedragswetenschapper Inge Merkelbach. ‘Bij 30 kilometer per uur is de kans op dodelijke ongelukken veel kleiner.’
Duidelijke herkenning
Niet alle straten krijgen de nieuwe snelheid. ‘Sommige wegen, zoals tweebaanswegen, voelen als 50-kilometerwegen’, legt Lansink- Bastemeijer uit. ‘Daar werkt zo’n maatregel gewoon niet.’
In de straten waar de snelheid wel omlaag gaat, zorgt de gemeente voor duidelijke herkenning. Denk aan 30 kilometer borden, verhoogde drempels en markeringen op straat. Ook komt er een campagne die uitlegt waarom de maatregel nodig is. De boodschap: ’30 rijden doe je voor kinderen, studenten, voetbalsupporters of ouderen. Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor de mensen om je heen’, zegt de wethouder. Samen maken we de stad veiliger. En als mensen zich niet aan de nieuwe snelheid houden, kunnen er verplaatsbare flitspalen komen. ‘Samen met het Openbaar Ministerie kijken we waar die nodig zijn,’ zegt Lansink-Bastemeijer.
Per wijk, stap voor stap
Ondernemer Bas Oostdijk is blij met de maatregel. Zijn koffiezaak Roast ligt aan het Middellandplein. ‘Straks razen auto’s niet meer langs mijn terras. Dat is veel prettiger voor mijn gasten.’
De invoering gebeurt per wijk, stap voor stap. De eerste werkzaamheden starten vóór de zomer, in Hillegersberg-Schiebroek en Rozenburg. Na de zomer volgen de andere wijken. Via een brief brengt de gemeente bewoners op tijd op de hoogte wanneer een straat in hun omgeving naar 30 km/uur gaat. Dat is even schakelen, maar samen maken we de stad veiliger. Zodra een straat is aangepast, geldt de nieuwe snelheid.
Meer weten?
Ga voor meer informatie naar de website rotterdam.nl/30km. Link opent een externe pagina.
Op deze pagina kunt u ook een plattegrond bekijken met alle straten waar de maximumsnelheid wordt verlaagd naar 30 kilometer per uur. Heeft u vragen? Bel 14 010.