Over de nieuwe stadsbrug in Rotterdam gaat bij voorkeur een tram rijden, die reizigers binnen 15 minuten van Zuidplein naar Kralingse Zoom brengt. Dat hebben de gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening besloten.
De voorkeur gaat uit naar een tram omdat die per rit meer reizigers kan vervoeren. Ook is er zo meer groen in het straatbeeld mogelijk. Voor een definitieve keuze werken de partijen nog een aantal voorwaarden verder uit.
Past bij het karakter van Rotterdam
De komst van de nieuwe stadsbrug gaat ervoor zorgen dat Rotterdam Zuid en Noord beter met elkaar worden verbonden. Ook geeft het straks de bewoners van de 30.000 nieuwe woningen in de Oostflank. Link opent een externe pagina de ruimte om thuis, werk, school en sport snel en eenvoudig te bereiken.
Wethouder Tim Versnel (onder andere Nieuwe Stadsbrug en Nationaal Programma Rotterdam Zuid): Ik ben blij dat alle partijen eensgezind voor de tram kiezen voor de nieuwe stadsbrug. De tram past bij het karakter van Rotterdam, het past goed in het bestaande ov-netwerk, biedt meer capaciteit en is makkelijker uit te breiden, als het aantal reizigers in de toekomst groeit.
Martina Huijsmans, regiobestuurder MRDH: Door te kiezen voor een snelle tramverbinding over de nieuwe stadsbrug, zetten we samen een belangrijke stap richting een nog betere bereikbaarheid van de regio Rotterdam.
Keuze tussen tram of bus
Na uitgebreid onderzoek hadden de betrokken partijen de keus tussen een tram of een Bus Rapid Transit (BRT). Deze bus is vergelijkbaar met een tram maar dan op banden die ook op een vrije busbaan rijdt.
De voor- en nadelen van een tram en BRT zijn door ov-experts op een rij gezet en besproken met de wijkraden en de bewonersorganisaties langs de route van het nieuwe ov. De voorkeur van de opdrachtgevers gaat uit naar de tram. Wel moeten de opdrachtgevers voor deze definitieve keuze een aantal zaken verder uitwerken. Zo onderzoeken zij of de tram goed kan aansluiten op het metro- en busstation Zuidplein. Ook moet de aanleg passen binnen het budget. En het is nodig dat de gemeente Rotterdam en de MRDH afspraken maken over de jaarlijkse kosten voor de exploitatie, het beheer en onderhoud van de trams.
Met de voorkeurskeuze voor een tram kan het projectbureau Stadsbrug en OV de route van de tram en de plannen voor het station Stadionpark verder gaan uitwerken. Eind 2026 moet duidelijk zijn of de ontwerpen en de investeringsramingen van de tram, het station en de brug passen binnen de afspraken en het budget.
Nieuwe Rotterdamse brug
Rotterdam krijgt een nieuwe stadsbrug in het oostelijk deel van de stad. Dit is de derde brug, na de Willemsbrug en de Erasmusbrug. Het ontwerp hiervan is nog niet bekend. De bouw van de brug start waarschijnlijk tussen 2030 en 2035.
De nieuwe brug loopt straks van de Nesserdijk in Polder De Esch in Kralingen naar de Olympiaweg in Rotterdam-Zuid. Lees er meer over op de pagina Stadsbrug en OV. Link opent een externe pagina.
30.000 woningen in de Oostflank
De nieuwe brug is een belangrijke voorwaarde om ongeveer 30.000 woningen te bouwen aan de oostkant van Rotterdam noord en zuid. Bij het nieuwe station Stadionpark komen 4.000 woningen Hierover leest u meer op de pagina Stadionpark. Link opent een externe pagina.
Ook gemeente Capelle aan den IJssel helpt mee met 5.000 woningen op het Rivium. Link. Link opent een externe pagina. Tot aan 2030 worden er 19.000 woningen gebouwd waarvan 3.000 studentenwoningen. In de jaren daarna komen er nog 16.000 woningen bij.