In de komende jaren komen er minimaal 25.000 woningen bij in de stad. Dat is hard nodig want er is een groot tekort aan woningen. Al die nieuwe bewoners kunnen niet op straat parkeren: daar is te weinig ruimte voor nog meer geparkeerde auto's. De bewoners van de nieuwe woningen moeten daarom vooral in nieuwe parkeergarages parkeren.
Als ontwikkelaars die moeten bouwen, dan komen die kosten boven op de woningbouwprojecten en worden veel van de nieuwe woningen onbetaalbaar. Daarom heeft de gemeenteraad eerder dit jaar besloten dat de gemeente zelf parkeergarages gaat bouwen en exploiteren in 4 grote gebiedsontwikkelingen: Tilburg Noord, Kenniskwartier, Stappegoor en de binnenstad (inclusief Spoorzone en Piushaven). Deze stap is nodig om het bouwen van woningen mogelijk te maken.
Betaald parkeren
De gemeenteraad heeft nu besloten om in de directe omgeving van die nieuwe parkeergarages een lichte vorm van betaald parkeren in te voeren voor bewoners en bezoekers. Dit draagt bij aan de exploitatie van de nieuwe garages. Het is ook nodig om te voorkomen dat de nieuwe bewoners straks niet in de garages parkeren, maar op straat waar de huidige bewoners al sinds jaar en dag parkeren. Zo voorkomt de gemeente dat er parkeeroverlast ontstaat in de buurten waar veel nieuwe woningen komen.
In gebieden waar nu al betaald parkeren geldt, grofweg binnen de Ringbanen, gaan de tarieven zowel op straat als in de gemeentelijke parkeergarages iets omhoog. Samen met bijdragen vanuit de Rijksoverheid komen we zo tot een sluitende parkeerexploitatie.
Wethouder Rik Grashoff (Parkeren): “Deze parkeerstrategie is voor de komende 15 jaar van cruciaal belang om de hoognodige woningbouw te kunnen realiseren. De benodigde parkeerplaatsen voor deze nieuwe woningen realiseren we in parkeergarages in de buurt: op straat is daarvoor geen ruimte en daar kiezen we juist voor een aangename groene inrichting. Met de nieuwe parkeerstrategie is het gelukt om heel veel woningen te bouwen en tegelijkertijd het parkeren betaalbaar te houden, tegen zeer aanvaardbare tarieven voor vergunninghouders en parkerende automobilisten.”
Vanaf 2027
De meeste nieuwe parkeertarieven gelden vanaf 1 januari 2027. Het betaald parkeren in wijken waar nu nog geen betaald parkeren geldt wordt daarna stap voor stap ingevoerd, tegelijk met de oplevering van de woningen en de garages. Daaraan voorafgaand overlegt de gemeente met belanghebbenden (zoals bewoners en ondernemers in de betreffende wijken), over bijvoorbeeld bereikbaarheid, verkeersveiligheid en de grenzen van het gebied waar betaald parkeren geldt.




