In de komende jaren komen er minimaal 25.000 woningen bij in de stad. Dat is hard nodig want er is een groot tekort aan woningen. Al die nieuwe bewoners kunnen niet op straat parkeren: daar is te weinig ruimte voor. Parkeren moet daarom in nieuwe garages. Als ontwikkelaars die moeten bouwen, komen die kosten boven op de woningbouwprojecten en worden de nieuwe woningen onbetaalbaar.
Daarom heeft de gemeenteraad op 31 maart 2025 besloten dat de gemeente die garages zelf gaat bouwen en exploiteren. Hiermee wordt het bouwen van woningen gestimuleerd, want voor ontwikkelaars wordt het zo makkelijker om de financiering van de woningen rond te krijgen en dat houdt de vaart in de woningbouw.
Voorstel: betaald parkeren
In de directe omgeving van de nieuwe parkeergarages wil het college - in samenspraak met de bewoners en belanghebbenden - een milde vorm van betaald parkeren invoeren. Dit is nodig om te voorkomen dat de nieuwe bewoners straks niet in de garages parkeren, maar op straat waar huidige bewoners parkeren. Huidige bewoners kunnen een goedkope vergunning aanschaffen (ook voor een 2e of 3e auto). De bewoners van de nieuwe woningen komen niet in aanmerking voor zo’n parkeervergunning.
Het invoeren van betaald parkeren draagt, ook in deze milde vorm, bij aan de exploitatie van de garages. Door in de gebieden waar nu al betaald parkeren geldt de parkeertarieven ook iets te verhogen, komen we tot een sluitende parkeerexploitatie.
Bij het bepalen van de parkeertarieven wordt onderscheid gemaakt tussen de gebieden, het type parkeeroplossing (straat of garage) en type gebruiker (bewoner, bezoeker, sociaal huurder).
Via deze link is het complete raadsvoorstel met de verschillende tarieven te lezen.
Vervolg
Later dit najaar bespreekt de gemeenteraad dit voorstel en wordt een definitief besluit genomen. De meeste nieuwe parkeertarieven gelden vanaf 1 januari 2027. Het betaald parkeren in de nieuwe wijken wordt daarna gefaseerd ingevoerd, in samenhang met de oplevering van de woningen en de garages. Daaraan voorafgaand overlegt de gemeente met belanghebbenden in de betreffende gebieden over bijvoorbeeld bereikbaarheid en gebiedsgrenzen. Er worden ook gesprekken gevoerd met winkeliers en sportorganisaties om eventuele economische schade door uitwijkgedrag te voorkomen. Die gesprekken gaan ook over het actualiseren van de bestaande afspraken over gratis parkeren bij wijkwinkelcentra.