Met de nieuwe regeling moet een brief die op woensdag in de brievenbus wordt gedaan, binnen twee dagen bij de ontvanger zijn. Dit betekent dat de bezorging op donderdag of uiterlijk vrijdag moet plaatsvinden. Voor urgentiepost, zoals medische en rouwpost, blijft de regel gelden dat deze binnen 24 uur, zes dagen per week (van maandag tot en met zaterdag), moet worden bezorgd.
Deze aanpassing van de bezorgtijd, die naar verwachting begin 2026 in werking treedt, is een eerste stap. In 2025 zal het ministerie van Economische Zaken met een toekomstvisie voor de postdienstverlening komen, gebaseerd op onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het huidige niveau van bezorgkwaliteit wordt als onacceptabel beschouwd. Uit onderzoek blijkt dat zowel consumenten als zakelijke klanten betrouwbaarheid belangrijker vinden dan snelheid. Dit heeft geleid tot het voorstel om de bezorgtijd te verlengen naar twee dagen.
Minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) zegt hierover: “Het is van groot belang dat consumenten en kleine bedrijven een betrouwbare, betaalbare en toegankelijke postdienst hebben. De huidige betrouwbaarheid is aanzienlijk afgenomen, terwijl dit juist als een cruciaal punt wordt ervaren door de Nederlanders. Daarom is deze maatregel, met strikte kwaliteitsvoorwaarden, de eerste stap naar een realistischer en toekomstbestendig marktmodel.”
Voorwaarden voor PostNL bij de nieuwe bezorgtijd
De minister heeft verschillende voorwaarden verbonden aan de verlenging van de bezorgtijd. PostNL moet voldoen aan de wettelijke verplichting om ten minste 95% van de post binnen 48 uur te bezorgen. Deze versoepeling betekent niet automatisch dat er een verdere verlenging naar 72 uur komt, zoals door PostNL is voorgesteld. Bovendien ontvangt PostNL geen overheidssubsidie, omdat er op dit moment geen noodzaak voor is.
De bestaande kaders voor de prijs van postzegels en het maximumrendement blijven van kracht. Ook is PostNL verplicht om consumenten en andere gebruikers goed te informeren over wat de langere bezorgtijd betekent en welke rechten zij hebben bij eventuele klachten hierover.