Het kabinet heeft 2,5 miljard euro beschikbaar om woonwijken beter bereikbaar te maken. Dit moet de bouw van nieuwe woningen vergemakkelijken. Welke projecten dat zijn, wordt later bekendgemaakt. Daarnaast investeert de overheid 700 miljoen euro in wegen en bereikbaarheid in verschillende regio’s, ondanks een aantal gepauzeerde grote projecten.
700 miljoen voor wegen en doorstroming
De overheid reserveert 200 miljoen euro om eerder onderbroken wegenprojecten weer op te starten. Regio’s hebben voorstellen ingediend voor verbeteringen aan de verkeersdoorstroming. Van de 206 miljoen euro voor verbetering van wegen gaat 47 miljoen euro naar wegen zoals de A1/A30 en A4 Haaglanden-N14. 159 miljoen euro is bedoeld om knelpunten aan te pakken, zoals sluipverkeer en stimulering van het openbaar vervoer. De regios voeren deze projecten uit, met specifieke bedragen voor locaties zoals Breda-Tilburg en A15 Papendrecht-Gorinchem. Voor het hoofdwegennet reserveren we 290 miljoen euro. Regio’s kunnen voorstellen indienen voor kleine verbeteringen. Definitieve besluiten komen in het voorjaar van 2025.
Minister Madlener: “Om Nederland bereikbaar te houden, is flink investeren in onderhoud en aanleg noodzakelijk. Geopende projecten moeten zo snel mogelijk weer starten zodat weggebruikers beter kunnen doorrijden. Investeringen zijn belangrijk voor een gevoel van vrijheid.”
Noord en Oost Nederland
In Noordelijk Nederland zijn nog geen besluiten genomen over de Lelylijn en Nedersaksenlijn, beide belangrijk voor de werkgelegenheid en bereikbaarheid. Er zijn grote investeringen nodig en de Rijksoverheid en Noordelijk Nederland willen verder praten voordat besluiten worden genomen.
Staatssecretaris Jansen: “We willen vooruit met de Lelylijn en Nedersaksenlijn maar we moeten ook kijken naar financiële middelen. We hebben nog geen definitief standpunt over deze projecten, maar verdere gesprekken zijn nodig.”
Wel zijn er afspraken gemaakt over 75 miljoen euro voor station Meppel. Dit geld wordt gebruikt om een vierde perronspoor aan te leggen, waardoor de capaciteit en betrouwbaarheid van de dienstregeling verbeteren.
N33 Midden en Noord
De tracés van de N33 worden samengevoegd in één project. Momenteel loopt er een MIRT-onderzoek voor N33 Noord. De resultaten worden eind 2025 besproken, en er is al geld gereserveerd voor N33 Midden dat snel weer moet worden opgestart, afhankelijk van stikstofruimte en middelen.
ViA15
De Raad van State heeft het Tracébesluit voor ViA15 goedgekeurd. Dit project verbetert de verbinding tussen de A15 en A12, wat gunstig is voor de regio Arnhem-Nijmegen en de verbinding met de haven van Rotterdam. De projectteams worden binnenkort weer actief.
Noordwest, Zuidwest en Zuid Nederland
Amsterdam en het Rijk hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor een betere OV-verbinding tussen Amsterdam Sloterdijk en het centrum. Dit is belangrijk voor de woningbouw in Haven-Stad. Ook wordt 550 miljoen euro geïnvesteerd in het uitbreiden van het Rotterdamse metronet, zodat het openbaar vervoer kan voldoen aan de groeiende reizigersvraag.
Staatssecretaris Jansen: “Samen investeren we in de bereikbaarheid van metropoolregio Rotterdam Den Haag. Dankzij deze investering kunnen we de frequentie van de metro verhogen.”
In Zuid heeft de provincie Limburg nieuwe plannen gemaakt. De 36,7 miljoen euro voor een tram wordt nu gebruikt voor de veiligheid van wegen en de aanleg van een fietsbrug over de Maas. Ook kan het project Wilhelminakanaal Sluis II van start gaan, waardoor de bereikbaarheid van Tilburg verbetert.
Investeringen in heel Nederland
Er worden twee proefprojecten voor snelle busverbindingen opgezet in Brabant en Noord-Holland. Het Rijk stelt hiervoor 2 miljoen euro beschikbaar. De gekozen trajecten zijn Eindhoven naar Meierij en Haarlem naar Schiphol.
Daarnaast investeert het Rijk 18 miljoen euro in goede doorfietsroutes van 2024 tot 2026. Dit geld gaat naar 12 verschillende projecten in Nederland, zoals de doorfietsroute tussen Ede en Wageningen. Deze routes moeten in 2028 af zijn voor een betere fietsverbinding.