De campagne start op maandagavond 9 december om 17:30 uur tijdens een alcoholcontrole in Den Haag.

Minister Madlener: “De Bob-campagne is erg belangrijk, omdat het mensen bewust maakt van de risico’s van drinken en rijden. Steeds meer bestuurders rijden onder invloed, en daarom willen we met deze vernieuwde campagne hier weer aandacht voor vragen.”

Focus op Volhouden

De campagne legt dit jaar de nadruk op het blijven volhouden als Bob. Soms is het lastig om ja te zeggen tegen de Bob-rol, vooral wanneer er druk is of als er plots alcohol wordt aangeboden. Uit onderzoek blijkt dat 30% van de Bobs in verleiding komt om te drinken. Veel Bobs voelen ook dat ze meer waardering verdienen voor hun rol, en 70% zegt dat ze regelmatig bedankt worden.

Veiligheid Risico’s

Na een daling in voorgaande jaren, zien we nu meer bestuurders die onder invloed rijden. In 2022 was dit 2,6%. Alcohol speelt een grote rol in verkeersongevallen; met een alcoholpromillage van 1,0 heb je 5 keer meer kans op een ongeluk.

Campagne Activiteiten

De aftrap valt samen met een alcoholcontrole. Bestuurders die goed door de controle komen worden gevierd met feestelijke muziek en mogen over de gele loper rijden. Dit evenement wordt ondersteund door verschillende organisaties zoals de politie en Veilig Verkeer Nederland.

Wist je dat:

  • 83% van de mensen denkt aan de Bob als er drank aangeboden wordt?
  • Slechts 27,5% van de mensen probeert de Bob-rol te vermijden?
  • Mannen vaak op de Bob proosten, meer dan vrouwen?
  • Mannen en jongeren Bobs meer in de verleiding brengen?
  • Bobs 70% van hun drankjes laten staan of weigeren?