Nederland heeft veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van mobiliteitsdata, zoals de locatie van scholen, startpunten van milieuzones en snelheidslimieten op wegen. Deze data stelt Kia en Hyundai in staat om in Nederland nieuwe autotechnologieën te introduceren. Hoewel de autofabrikanten de functies zelf zullen ontwikkelen, draagt Nederland bij door mee te denken over de eisen voor veiligere en duurzamere autos. Enkele voorbeelden van deze innovaties zijn:

  • Kia en Hyundai zullen data van matrixborden boven snelwegen gebruiken om automobilisten in real-time te informeren over maximale snelheden en rijstrookinformatie.
  • De autos zullen waarschuwingen geven bij het naderen van ambulances en in de buurt van schoolzones.
  • Er wordt onderzocht of autobatterijen tijdelijk energie kunnen opslaan voor thuisgebruik.
  • Er wordt gekeken naar systemen die autos automatisch toegang geven tot gebieden die normaal alleen toegankelijk zijn voor hulpdiensten.

Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat): “Onze autos worden steeds slimmer en helpen ons veilig van A naar B te reizen. Dankzij de uitgebreide mobiliteitsdata in Nederland kunnen fabrikanten zoals Kia en Hyundai hun voertuigen verder ontwikkelen. Ik kijk ernaar uit om te zien hoe deze samenwerking de komende jaren de autotechnologie zal verbeteren.”

Samenwerking met autofabrikanten

Vandaag is in Zuid-Korea de intentieverklaring ondertekend voor deze samenwerking. De data die Kia en Hyundai zullen gebruiken, staat open voor alle navigatie- en autofabrikanten. Hierdoor kunnen ook andere merken gebruikmaken van de beschikbare gegevens. De samenwerking is niet afhankelijk van financiële bijdragen.

Deze overeenkomst is een vervolg op het Safety Priority Services-project, dat als doel had bestuurders te waarschuwen voor potentiële gevaren zoals files of naderende ambulances.