Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding Eddo Verdoner: “Antisemitische content vergiftigt onze samenleving, terwijl de bedrijven die dit faciliteren hieraan flink verdienen.”

In 2023 was in 24% van de meldingen bij Meld.Online Discriminatie antisemitisme de reden. Dit is opmerkelijk, aangezien Joden slechts 0,3% van de Nederlandse bevolking vormen. Een aanzienlijk aantal van deze meldingen is afkomstig van X.com (voorheen Twitter), vooral na de aanslagen van 7 oktober.

Antisemitische content als winstmodel voor bedrijven

Verdoner legt uit: “Sociale mediaplatforms presenteren hun gebrek aan moderatie soms als vrijheid van meningsuiting, maar in werkelijkheid is het een verdienmodel. Antisemitische content trekt veel aandacht en bedrijven gebruiken deze aandacht om advertenties te verkopen. Dit levert hen veel geld op, maar intussen wordt onze samenleving vergiftigd door haatdragende content. De impact van online haat op het echte leven is aanzienlijk en groeit alleen maar, omdat we steeds meer tijd online doorbrengen.”

Druk op sociale mediabedrijven opvoeren

De NCAB werkt samen met Europese partners om online antisemitisme aan te pakken. Er wordt internationale druk uitgeoefend op sociale mediabedrijven om hun moderatiebeleid te verbeteren.

Ook anderen kunnen bijdragen.

Verdoner benadrukt: “Toezichthouders moeten alle beschikbare middelen inzetten, bedrijven moeten overwegen of ze willen adverteren naast radicale inhoud. En voor anderen geldt: blijf niet stil, maar onderneem actie tegen antisemitisme, waar het zich ook voordoet. Of het nu op school, universiteit of sociale media is. Meld antisemitisme als je het tegenkomt; het is eenvoudig en belangrijk. Zo maken we duidelijk dat antisemitisme niet alleen een probleem is voor de Joodse gemeenschap, maar voor ons allemaal.”