De Publieksmonitor is een belangrijke enquête over de kennis en houding van Nederlanders ten opzichte van klimaat en energie. Dit jaar blijkt dat steeds meer Nederlanders zich verantwoordelijk voelen voor het tegengaan van klimaatverandering (50% vergeleken met 46% in 2023). De meeste mensen denken dat vooral de overheid en grote bedrijven verantwoordelijk zijn voor veranderingen.

  • Bijna 40% van de Nederlanders is zeer gemotiveerd om duurzame keuzes te maken, maar ze schatten de motivatie van anderen als laag in (slechts 10% denkt dat anderen ook gemotiveerd zijn).
  • Dit jaar geeft een groter aantal mensen aan zich in staat te voelen om duurzame keuzes te maken (9% vs. 7% in 2023).
  • Meer dan de helft van de respondenten denkt dat ze een bijdrage kunnen leveren aan een duurzamer leven.
  • Veel mensen geloven dat ze invloed kunnen hebben door andere keuzes te maken, zoals tweedehands kopen en minder vlees eten.

Minister Hermans (Klimaat en Groene Groei): “De Nationale Klimaatweek laat zien hoe mensen en organisaties zich inzetten voor een beter klimaat. Duurzame keuzes maken ons leven ook leuker. Samen werken we aan een schoon en welvarend Nederland.

Klimaatburgemeesters

Gedurende de Nationale Klimaatweek zetten 260 Klimaatburgemeesters zich in voor een beter klimaat in hun regio. Vele van hen zijn al jaren actief. Ook scholen, gemeenten en bedrijven helpen mee om duurzame stappen voorwaarts te zetten.

De Nationale Klimaatweek

Tijdens deze week staan er in Nederland veel activiteiten op het programma die mensen bewust maken van klimaatproblemen en hen aansporen tot actie. Van workshops tot groene initiatieven, het aanbod is gevarieerd. De evenementen zijn bedoeld om mensen en organisaties te motiveren om duurzamer te leven, zoals gezonder vegetarisch eten, spullen repareren en een groenere omgeving. De Nationale Klimaatweek biedt zo de kans om te leren en samen positieve veranderingen te realiseren. Meer info is te vinden op nkw2024.nl.

Onderzoeksmethode

Het ministerie van Klimaat en Groene Groei heeft een onderzoek laten uitvoeren door Motivaction International B.V. Dit onderzoek omvatte 2.719 Nederlanders (leeftijd 16-80 jaar) en vond plaats tussen 2 en 19 september 2024.