Staatssecretaris Paul zegt: “Leerlingen uit gezinnen met financiële moeilijkheden, leerlingen met een migratieachtergrond en meisjes zijn lange tijd ondergewaardeerd. Iedere leerling verdient gelijke kansen op basis van gelijke prestaties. Waar je woont of welke diplomas je ouders hebben, mag niet uitmaken voor je schooladvies. Het verheugt mij enorm dat de doorstroomtoets hier sterk aan bijdraagt, precies zoals we voor ogen hadden met de nieuwe wetgeving.”

Individueel passend advies

Uit cijfers van DUO over definitieve schooladviezen blijkt dat 75% van de leerlingen die in aanmerking kwamen voor een aanpassing, daadwerkelijk een aangepast advies kregen. Scholen dienen het schooladvies in principe aan te passen als de toets aangeeft dat een leerling meer uitdaging aankan. Bij het definitieve schooladvies mogen scholen echter hun eigen professionele afweging maken. Het doel is om elke leerling een passend advies te geven, een plek waar zij hun potentieel kunnen laten zien. Hierbij is de ene leerroute niet superieur aan de andere.

Definitieve schooladviezen

Dit jaar zijn er minder schooladviezen gegeven voor praktijkonderwijs. Als een leerling een voorlopig schooladvies ‘praktijkonderwijs’ heeft en het toetsadvies ‘praktijkonderwijs/vmbo-bb’ krijgt, hoeft het schooladvies niet te worden aangepast. Voor het enkelvoudige advies praktijkonderwijs (pro) kan de toets namelijk geen specifiek advies geven, omdat de kenmerken hiervoor niet worden getoetst met de doorstroomtoets. Toch blijkt dat aanpassingen wel voorkomen. Daarnaast melden praktijkscholen dat het aantal aanmeldingen voor het komende schooljaar op sommige plaatsen aanzienlijk lager is. Staatssecretaris Paul zegt: “Praktijkonderwijs kan een zeer geschikte vorm van onderwijs zijn voor veel leerlingen. Ik ga in overleg met het veld om te bespreken wat er nodig is om de advisering richting praktijkonderwijs verder te verbeteren.”

Dit jaar zijn er ook minder vmbo-adviezen gegeven dan het jaar ervoor. Bovendien zijn er meer dubbele adviezen (met name havo/vwo) en blijft het aantal definitieve vwo-adviezen min of meer gelijk.

Vergelijkbare toetsresultaten

Het College voor Toetsen en Examens (CvTE), verantwoordelijk voor de kwaliteit en normering van de toetsen, heeft de resultaten van de verschillende doorstroomtoetsen geanalyseerd. Scholen kunnen een toets kiezen die aansluit bij hun onderwijsvisie, een wens van zowel het onderwijsveld als de politiek. Het CvTE concludeert dat de resultaten van de zes toetsen goed vergelijkbaar zijn en recht doen aan de prestaties van de leerlingen op de toets.

Verbetering van overgangsmomenten

De staatssecretaris streeft ernaar ervoor te zorgen dat leerlingen daadwerkelijk een geschikte plek vinden in het voortgezet onderwijs en daar voldoende ondersteuning krijgen. Tevens is het van belang dat leerlingen op de middelbare school kunnen wisselen van leerroute indien nodig. Later dit jaar zal zij hierover een brief naar de Tweede Kamer sturen.