Staatssecretaris Paul benadrukt het belang van goed lezen, schrijven en rekenen voor elke leerling. Er wordt al langere tijd hard gewerkt om deze basisvaardigheden te verbeteren. Het kabinet geeft absolute prioriteit aan deze vaardigheden, zoals vastgelegd in het hoofdlijnenakkoord en het Herstelplan Kwaliteit Onderwijs.

De scholen, waaronder het Linde College, ontvangen € 1.000 per leerling over 2 jaar om de kwaliteit van lezen, schrijven en rekenen te verhogen. Deze subsidie van € 650 miljoen, verdeeld over ruim 2.000 scholen, is onderdeel van het Masterplan basisvaardigheden. Inmiddels zijn bijna 1,5 miljoen leerlingen bereikt, wat neerkomt op meer dan 60% van alle leerlingen in Nederland.

Concrete acties op scholen

De aanpak om lezen, schrijven en rekenen te verbeteren is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en praktijkervaring en wordt afgestemd op de specifieke situatie van elke school. Scholen vertalen deze inzichten naar praktische acties, zoals het creëren van een leesomgeving door een schoolbibliotheek in samenwerking met de lokale bibliotheek. Ook wordt er gewerkt met uitdagende teksten bij vakken zoals aardrijkskunde en geschiedenis, om zo kennis en woordenschat te vergroten. Dit stimuleert leesplezier en motivatie bij leerlingen.

Bij rekenen maken scholen gebruik van methoden die ook in andere vakken terugkomen, wat de leerstof beter laat beklijven. Daarnaast investeren scholen in de professionalisering van docenten om de onderwijskwaliteit op lange termijn te verbeteren.