Mariëlle Paul: “Iedereen begrijpt hoe cruciaal het is om goed te kunnen lezen, niet alleen voor het begrijpen van belangrijke brieven en e-mails. Daarom zetten we ons in voor deze basisvaardigheid met mijn boekenclub Het LeesLokaal. Maar lezen is ook een bron van plezier en kennis. Het prikkelt je gedachten, biedt nieuwe perspectieven en laat je vanuit je luie stoel geweldige avonturen beleven. Hoe meer plezier je hebt in het lezen, hoe beter je het leert. Het stimuleren van leesplezier is dus de kern van deze boekenclub.”

Eerste editie

De aftrap van de boekenclub ‘Het LeesLokaal’ vindt plaats bij groep 7 van basisschool Het Open Venster in Rotterdam-Zuid. Samen met de leerlingen bespreekt de staatssecretaris het boek ‘Borealis’ van Marloes Morshuis, dat door de school zelf is gekozen. Ze praten over hun ervaringen met het boek en delen hun indrukken over het lezen in het algemeen.

Gedurende het schooljaar zal staatssecretaris Paul ‘Het LeesLokaal’ op verschillende scholen in het land organiseren, waarbij diverse klassen en onderwijssoorten betrokken zijn, zowel in het primair als het voortgezet onderwijs. Via haar social media-kanalen kunnen geïnteresseerden de boekenclub volgen en deelnemen.

Versterken van leesvaardigheid

Lezen vormt één van de basisvaardigheden, samen met schrijven en rekenen. De overheid legt zich toe op het versterken van deze vaardigheden. Er wordt samengewerkt met scholen, schoolleiders en docenten aan een kwaliteitsverbeteringsplan voor het onderwijs.

Met het Masterplan basisvaardigheden krijgen meer dan 2100 scholen extra ondersteuning om de lezen, schrijven en rekenen te verbeteren. Dit komt ten goede aan ongeveer 650.000 leerlingen. Momenteel ontvangt 60% van alle leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs extra hulp op het gebied van basisvaardigheden.

Bovendien wordt er 75 miljoen euro geïnvesteerd in schoolbibliotheken, zodat scholen een diverse collectie boeken kunnen aanschaffen en activiteiten kunnen organiseren die het lezen stimuleren. Ook worden er nieuwe kerndoelen ontwikkeld voor het funderend onderwijs, waarin scholen aangemoedigd worden om rijke teksten aan te bieden, aandacht te besteden aan jeugdliteratuur en lezen te integreren in andere vakken.