Tijdens de Week van het Geld leren veel scholen leerlingen over geld. Dit jaar is het thema: Hoe ben jij je GELD de BAAS? Op 15 maart is er een groot slotevenement in Amsterdam. Minister Carola Schouten presenteert hierbij de campagne ‘Je Geld de Baas’, opgezet met Wijzer in Geldzaken. Deze campagne richt zich op jongeren van 15 tot 21 jaar en legt de nadruk op de risicos van achteraf betalen. Er wordt een grappige persoon, de ‘Betaal Later Kater’, geïntroduceerd; hij blijft bij je totdat je je rekeningen betaalt.

Risicos van achteraf betalen

Het aantal jongeren met geldproblemen is de laatste jaren flink gestegen. Dit komt onder andere door de populaire betaalapps die aanzetten tot achteraf betalen, en de slimme marketing die hen aanspreekt. Het risico is dat jongeren snel in de schulden raken. Uit een onderzoek van Wijzer in Geldzaken blijkt dat tien procent van jongeren tussen de 16 en 19 jaar weleens financiële problemen heeft door aankopen op afbetaling.

Creatieve ideeën van jongeren

Tijdens het slotevenement tonen scholieren en mbo-studenten hun plannen voor een campagne om geldproblemen onder leeftijdsgenoten te voorkomen. Ze stellen deze ideeën voor aan een jury, waaronder minister Schouten en Nibud-directeur Arjan Vliegenthart. Twee winnaars mogen meedenken over de volgende campagne ‘Je Geld de Baas’.