De Europese Commissie heeft toestemming gegeven voor een Duitse staatssteun van €4,06 miljard. Deze steun is bedoeld voor het exploiteren van vier drijvende opslag- en hervergassingsinstallaties (‘FSRUs) voor de import van vloeibaar aardgas (‘LNG), uitgevoerd door Deutsche Energy Terminal (‘DET). Deze maatregel helpt de doelen van het REPowerEU-plan te realiseren door energiebronnen te diversifiëren en gaslevering zeker te stellen.
De Duitse maatregel
In december 2022 charterde Duitsland vier FSRUs en richtte het staatsbedrijf DET op om de terminals te beheren. Deze FSRUs staan in Brunsbüttel, Wilhelmshaven (twee locaties) en Stade.
De maatregel is bedoeld om de verstoringen op de energiemarkt door de Russische invasie in Oekraïne en de stopzetting van pijpleidinggasleveringen vanuit Rusland tegen te gaan. De FSRUs, waarvan er twee snel operationeel werden, vormen een extra importkanaal om een deel van het weggevallen Russische gas te vervangen. Het zijn tijdelijke oplossingen totdat permanente onshore LNG-terminals in Duitsland zijn voltooid om op lange termijn gas te verzekeren.
De steun, in de vorm van een directe subsidie, dekt de verliezen van DET voor de exploitatie van de FSRUs tot het einde van hun charterperiode. Omdat ze gecharterd werden op het hoogtepunt van de energiecrisis met hoge vraag en kosten en hun beperkte exploitatieperiode geen volledige kostendekking toestaat, werd verwacht dat deze terminals vanaf het begin verliesgevend zouden zijn. De totale nettobijdrage tussen 2023 en 2033 wordt geschat op €4,06 miljard. Bij hogere verliezen kan dit oplopen tot €4,96 miljard.
Duitsland heeft toegezegd de Brunsbüttel- en Stade-terminals te stoppen zodra de geplande onshore LNG-terminals daar operationeel zijn, om marktoverschrijdingen te voorkomen. Als de onshore LNG-terminals operationeel zijn, worden de FSRUs verhuurd tegen marktprijzen, na wereldwijde aanbestedingen die openstaan voor alle bieders en locaties, tot de leasecontracten aflopen.
Vooruitkijkend wordt de capaciteit van de terminals geveild in drie verschillende producten: (i) een minimale technische capaciteit met leveringsverplichting, noodzakelijk om de terminals in continuïteit operationeel te houden; (ii) middellange termijn (3-4 jaar); en (iii) korte termijn (1 jaar). Duitsland heeft ook maatregelen genomen om mogelijke concurrentieverstoringen te verminderen.
De Commissie heeft de regeling beoordeeld volgens de EU-staatssteunregels, in het bijzonder Artikel 107 (3)(b) van het Verdrag betreffende de werking van de EU (‘VWEU), dat lidstaten in staat stelt ernstige economische verstoringen te verhelpen.
Met name kwam de Commissie tot de conclusie dat:
- De maatregel noodzakelijk en geschikt is om een ernstige verstoring in de economie van de lidstaat te verhelpen. Het is erop gericht de gasleveringsveiligheid te waarborgen in de uitzonderlijke situatie veroorzaakt door de Russische agressie tegen Oekraïne en de daaropvolgende verstoring van gasleveringen.
- De steun is evenredig omdat deze beperkt is tot het minimum dat nodig is voor DET om operationeel te blijven in het kader van de doelstelling van de maatregel.
- Om verstoring van concurrentie te beperken, heeft Duitsland zich ertoe verbonden (i) te stoppen met het exploiteren van de FSRUs zodra de overeenkomstige onshore-LNG-terminals operationeel worden, en (ii) om capaciteit te verhandelen onderhevig aan beperkingen.
Op deze basis heeft de Commissie de Duitse maatregel goedgekeurd volgens de EU-staatssteunregels.
Achtergrond
De EU-staatssteunregels stellen lidstaten in staat hulp te verlenen om een ernstige verstoring in de economie van een lidstaat te verhelpen.
In mei 2022, publiceerde de Commissie het REPowerEU-plan, dat een reeks maatregelen vaststelt om snel de EU-afhankelijkheid van Russische fossiele brandstoffen te verminderen door de overgang naar schone energie te versnellen. Het REPowerEU-plan is gebaseerd op drie pijlers: energiebesparing, schone energieproductie en diversificatie van de energiebronnen van de EU.
Een goed functionerende interne energiemarkt is ook van cruciaal belang voor het waarborgen van de leveringszekerheid en dat energie stroomt naar waar het nodig is. In dit verband verwelkomt de Commissie ook de stappen die het Duitse parlement zet om de wijziging van de wetgeving aan te nemen om de gasopslagvergoeding bij grensoverschrijdende punten per 1 januari 2025 stop te zetten.
De niet-vertrouwelijke versie van de beslissing zal beschikbaar worden gesteld onder het zaaknummer SA.105137 in het steunregister op de website van de Commissie mededinging zodra eventuele vertrouwelijkheidskwesties zijn opgelost. Nieuwe publicaties van staatssteunbeslissingen op het internet en in het Publicatieblad worden vermeld in de Competition Weekly e-News.